Vecka 9

söndag 10 februari 2019 Koh Jum, Krabi, Thailand

Måndag 4 februari
Sedvanliga morgonrutiner och en promenad på stranden, magen är i sitt rätta jag efter mirakel pillret igår det blev en moppesväng till grannön Lanta noi där stannade vi utefter vägkanten och köpte oss varsin cha yen (thai te med mjölk) lite mer kaffe och sedan var det dags att möta våra vänner från Tyresö Siv och Åke vid isaan restaurant för middag! Ja roligare än så här blev det inte idag, kan ju vara skönt att det blir någon dag som nästan förflutet omärkt förbi.

Tisdag 5 februari
Kaffe, gröt och en promenad på stranden med tillhörande avsvalkning i det 32°-iga vattnet. Sedan åkte vi hem och färska av oss och iväg med moppen, vi åkte den östra sidan ner mot södra ön för att slippa alla vägarbeten som är på västra sidan av ön. Vårat första mål var att hälsa på Sau och äta lite av hennes goda mat, när vi kom dit kom hennes man ut från köket och undra vad vi ville, sedan såg han vilka vi var och vi fick varsin kram av honom, han talade om att Sau var i Saladan och betalade elräkningen men skulle vara tillbaks om 2 timmar, då tänkte vi som så att vi åker till Miami Beach resort och hälsar på våra vänner där, på vägen dit stannade vi och tog en påse med ris och lite kyckling samt varsin Cha yen när vi var klara och skulle betala så satt en av damerna och skalade kokosnötter, Marita som var lite nyfiken fick den stora äran att hjälpa till med skalandet, hon gjorde sig nog lite dum när hon skakade nöten och fråga om det var vatten i den, det dröjde inte länge innan en annan dam hade öppnat en nöt och stoppat i ett sugrör och sa att hon skulle smaka, på så sätt fick hon en nöt sedan visade hon lite intresse för kokosen inne i nöten och tro det eller ej hon fick smaka även detta, Marita frågade vad som gjorde av kokosen och de visade att de gjorde kakor av dessa och då gjorde jag mig dum och fråga om dom var goda och på så sätt fick jag köpa 7 kakor för 20 bath, de frågade om vi kom tillbaka i morgon men det kunde vi inte lova. Nästa stopp blev vid marknaden framför skolan innan vi åkte till Miami, på vägen dit träffade vi MR. Him på sin Tuk-Tuk, när vi kom fram till Miami så mötte vi Alex, Na och Sak, varken Pen eller Que var där nu började hungern göra sig påmind så vi tog moppen och körde till Sau igen, hennes man möte oss och sa att hon inte kommit hem än, vi väntar en stund sa vi men när klockan var halv 3 sa vi att vi måste äta samtidigt som jag sa att han skulle binda fast Sau vid restaurangen i morgon tills vi kom och det lovade han. På vägen hem stannade vi utefter vägkanten och åt en försenad lunch, sedan fortsatte vi till rummet och tog lite kaffe och välförtjänt vilja innan mörkret gjorde sitt antågande och vi tog moppen och åkte på new year festival i Ban Saladan, ja det är faktiskt nyårsafton hör i dag (Chinese New Year)

Onsdag 6 februari
Kaffe, gröt och en promenad på stranden denna gång med ett kaffestopp hos Siv och Åke, vi hade köpt en sarong till sig som vi hittat och som hon letat efter men ej hittat. Sedan blev det ett gemensamt bad med våra goda vänner innan vi var tvungen att gå hemåt så vi skulle hinna med dagens uppdrag, nämligen att åka till Sao och äta, när vi kom så låg hon och sov men blev glad av att se oss, hennes man hade talat om att vi skulle komma i dag och äta men hon var lite ledsen för hon hade inte hunnit satt på något ris, inga problem sa vi, den som väntar på något gott väntar inte för länge sa vi. Oj oj oj vilken god mat vi fick det var klart värt att vänta 25 minuter på under tiden vi väntade kom hennes man med 2 gäster som han hämtar vid färjan, de var 2 tyskar och de var jätte hungriga så det var tur vi hade väckt Sao så hon hunnit sätta på riset och även kunde erbjuda tyskarna lite mat. Sedan blev det dags för hemfärd, på vägen hem så stannade vi till vid en dam som stod vid någonting som liknade stora termit myrstackar, det visade sig vara kolmilor som man tillverkade grillkol i, det var som små igloos som man travade halvmeter stora ved trän i och sedan murade igen öppningen på sidan och så tog det några dagar så var kolen klara. Ja stannar man inte och frågar får man inget veta, nu kunde ju damen bara säga hej på engelska men med teckenspråk lite thailändska små ord så kunde vi förstå varandra. När vi kom hem till rummet så tog vi hand om lite bokningar vi fått och så kom Mr. Him med familj och hälsade på, vi satt och pratade gott och väl i en timma, sedan ville han via sin nya bil han köpt, det var en begagnad Mitsubishi som var 4-5 år han visste inte riktigt som han gett 400.000 bath för. Jag visade honom mitt Thaikörkort varpå hans fru skratta och sa att jag som farang hade körkort för bil och det har inte ens du, men det går ju tydligen bra att köra både bil och motorcykel utan körkort i Thailand, läste att av 30 miljoner thailändare som kör bil /motorcykel så är det mer än 10 miljoner som inte har körkort så man förstår att det inte är så underligt att det händer mycket olyckor på vägarna här. Det blev kväll och middagen avnjöts på walking Street i Saladan.

Torsdag 7 februari
De vanliga rutinerna, kaffe och så den goda gröten med frukt. Den vanliga morgonpromenaden på stranden och så en sväng till Siv och Åke med en sarong till som vi köpte åt Siv i går, det blev ett dopp i havet med våra vänner innan vi skildes åt för en stund. Hem och duscha av sig sand och sand för att sedan ta motorbike:en till Lanta Noi, när vi kom ner till fiskebyn i syd änden på ön blev det dags för en försenad lunch alldeles intill havet, ja vi satt faktiskt ovanför vattnet och åt. Vår färd fortsatte men nu tog vi den nordöstra vägen över bergen hemåt, det är lugnt och behagligt att köra moppe på denna ö så länge man håller sig ifrån vägen mellan bron och färjeläget. På den sträckan har minivans kapplöpning och då gäller det att hålla sig ur vägen, som tur är så är den sträckan inte så långt. Hem och dricka kaffe med fruktsallad och så lite vila så vi orkar med kvällen då vi var ute och åt med Siv och Åke, vi skildes åt för denna gång då vi tar färjan i morgon bitti till Koh Jum.

Fredag 8 februari
Upp tidigt, väldigt tidigt 05:00 för att hinna med alla våra morgonbestyr innan taxin kom och hämta oss straxt efter 08:00. Till många stora glädje är vi nu på väg hem i och med att vi lämnar Koh Lanta bakom oss, mottagandet på Koh Jum var som vanligt varmt, ägaren kom fram och sa att han knappt kände igen oss då vi magrat så mycket, han tyckte det var duktigt gjort av oss att gå ner så många kilon på ett år. Vi fick i vanlig ordning vänta lite på hyddan men vi har ju semester så vi har all tid i världen att vänta någon halvtimme eller två, när hyddan var färdigstädad så blev det kaffe och sedan ner och hämta en moppe, nu skulle vi till Halal restaurant och äta deras goda mat, när vi kom dit så var det bara frun och deras son som var där och ni skulle sett frun, oh så glad hon blev när vi kom, hon skratta och log när hon fick syn på oss och varsin jättekram fick vi och så klappade hon Marita armarna och så log hon och skratta och log om vartannat Jan skulle ha sett henne, maten då, jo den var som vanligt super god, vi träffade också en kille från Tjeckien som var där förra året också och han åt sin SomTam som vanligt, han berättade att frun låg hemma i hyddan och var lite dålig i magen. Efter den alldeles utsökta lunchen tog vi m moppen och åkte hem för att ta en promenad på stranden men värmen satte stopp för att gå till sydänden av stranden utan det blev bärare promenad på ca 3 kilometer och så några då i havet under tiden, lite kaffe och sedan en liten moppetur till den sydliga byn på ön, vi var trötta efter att ha hållit igång hela dagen så vistelsen blev inte så lång i sydänden, när vi kom hem satte vi klockan på 1 timma och sedan somnade vi så gott, när vi vaknade höll solen på att gå ned så det blev att vila lite till innan matklockan ringde och det blev dags för middag innan vi kunde välja ner oss för kvällen.

Lördag 8 februari
Då var det dags för ny rutiner efter att ha fått frukosten serverad vid bord på förra resorten får vi nu laga vår frukost själva, ja det är ju inte så ansträngande i med lite havregryn i en skål, häll på lite skållhett vatten över havregrynen och köpt så i 7-8 minuter och vips så är gröten klar, nu återstår bara att ha i lite färsk frukt, tex banan, mango, ananas, passionsfrukt eller vad man nu har tillgång till. En promenad till sydänden av stranden med tillhörande dopp i havet ett par gånger och så lite avsaltning när vi kom hem och så sätta sig på altanen och läsa lite ljudbok innan hungern gör sig påmind och det blir dags att åka till Halal Food uppe i byn, idag stod även herren i huset och välkomnade oss, han ville erbjuda något som inte stod i menyn, vi frågade vad det var och han svarade att det var fisk i curry och kokosmjölk, det lät ju gott så när han talade om att den var lite stark också så hade han såg in den. Ja, jag säger då det, det var den bästa rätt jag någonsin ätit i Thailand, ja det var inte bara en ängel som sjöng utan hela änglakören, så god den var, han sa att det var 100% thaimat, ja idag var det våran tur att le hela tiden både när vi åt och en lång stund efteråt. När vi suttit och pratat en lång stund så tog vi moppen och åkte hem, 3-kaffet hägrade och likaså de små kokosbollarna jag stannade och köpte utefter vägkanten, ja det var gott tillsammans med kaffet men annars så var det nog lite väl söta. Det blev en eftermiddags promenad på stranden också med lite bad och så en stilla stund i solstolen för att kolla solnedgången. Middagen intogs på resorten.

Söndag 10 februari
Sedvanliga morgonrutiner, kaffe, gröt och en strandpromenad sedan lite kaffe, lyssna på bok och sedan moppe till Halal food här blev det lite lunch och sedan en liten tur på ön för att handla mango, ananas och bananer för att sedan sätta sig på altanen och bara njuta, ja nu märks det att vi är på Koh Jum, här händer inte mycket på dagarna utan det är total avslappning. Innan middag så han vi med en promenad på stranden och plocka då ca. Ett kilo glasbitar, ja det var nog allt för idag.

Johan
Senast aktiv - från Bangkok, Thailand
Kommentarer
Postat av P-G

Ni har det bra och verkar njuta.
P-G.