Weekend på Kassa island

söndag 10 februari 2019 Conakry, Conakry, Guinea

I helgen tog jag ledigt och bad en av mina aftikanska vänner att bokade två små hus på en ö och en båt från hamnen där Mercy Ships står. Moise var i tid och han gick ner med oss till båten och bekräftade resan. Båtturen tog ca 30 min och ibland gungade det regält, men jag tycker bara det va en härlig kändla. Två afrikaner körde oss och vi njöt av sköna vindar. Solen hade inte riktigt hunnit upp ännu och det var dis och inte helt klar sikt.
Vi steg ut båten och fick doppa fötterna i vattnet för att gå in den sista biten. Vattnet var klart och vi gick alla barfota.
De små hyddorna var på andra sidan ön, så vi gick barfota på en stig, ca 300 m bort. Vi checkade in och fick våra rum kl 10:00 :-)

Idag har det varit en dag av vila. Jag skrev en krönika till hemmets vän och några hälsningar hem gick också iväg. Jag tog alla möjligheter till vila och simmade massor i vattnet. Det var mer skräp i vattnet idag och en av vännerna började att plocka skräp från stranden och jag tänkte att jag kan ju inte va sämre, så vi plockade nån timme och högen med plastpåsar bars växte. Jag hittade rostiga konservburkar, plastpåsar och även en kirurghandske och hoppas inte den kom från oss. Vi hittade en gammal babyfilt som vi la ut på stranden och fyllde allt vi hittade och la det på den. Efter en stund så kom tre små grabbar med en skottkärra och lastade på skräpet. Jag gick fram och tackade dem i handen, de sa efter mig ”thank you very much” så jag ändrade och sa merci merci, det var riktigt söta pojkar.

Mina fem vänner som är med mig på resan denna helg är läsare och några har somnat av en efter en,m.. jag ligger i skuggan och har nog haft 10 korta sovstrunder och lyssnar på vågorna som skvalpar mot klipporna när jag vaknade till. Jag har också skrivit en krönika till hemmetsvän.

Hela gänget beställde grillad kyckling spett med strips, riktigt gott. Jag hade med mina ikea ljus och satte en liten duk på bordet. Vi åt och berättade om vår väg till Mercy Ships och de var olika men mycket intressanta..

Jag somnade före alla alla i mitt hus hade lagt sig, var otroligt trött. Jag sov riktigt gott men fick sova utan kudde och inget töcke fanns.. hade mitt tunna afrikanska tygskynke på mig.

När vi vaknade på morgen var redan de små grabbarna vid stranden och plockade upp skräp som flutit iland under natten. Det bekräftade att de var ansvariga för att ta hand om soporna.. De gick fram och tillbaka och fyllde skottkärran. Jag plockade lite skräp idag också, men inte så mycket som igår...

Idag har jag känt mig skyldig, hur kan man ha det såhär bra. Att kunna ha 30 minuter till ett fantastiskt litet paradis med varmt vatten och en fin beach och god mat, det kändes som en rik gåva från Gud.

Jag har verkligen vilat denna helg och ser fram emot att få hjälpa fler blinda att få tillbaka synen nästa vecka. Vi kommer att göra 15 / dag och många patienter ler efter operartionen, ibland dansar de ut och är så tacksam!!

Anneli Persson

Mereeva Afonso
mereeva123 Publicerat

wow!

Postat av Ann-Marie Thoren

Härliga Annelie! Vilka insatser du gör för dina medmänniskor! Tänker på dig. Hälsn. Vi från "öa".