Ella
Ella

Vandring och safari. Värme och vattenfärd.

måndag 11 februari 2019 Ambalangoda, Sydprovinsen, Sri Lanka

Nu kommer en sammanfattning av de dagar då jag inte skrivit.

Från hotellet i Ella startade vi ganska tidigt, för att göra en ”klättring” upp på Little Adams peak. En fantastisk utsiktsplats som man gjort tillgänglig för folket/turister och det hade något med Adams peak att göra men vi fattade inte riktigt. Det var en promenad som var svettig och ansträngande, men värt det när vi kom upp. Wow!

Lite smolk i bägaren blev att vi skulle ringa Niel när vi var på väg ner, så skulle han möta upp med bilen. Han försäkrade sig om att vi hade telefonen, men det räckte tyvärr inte.... hans telefonnummer hade vi i plånboken på hotellet. Suck, hur ska vi nu få kontakt? Men det gick bra, vi klättrade ner och gick längs vägen där vi gissade att han skulle komma. Och han kom ganska snart, han förstod att något blivit fel. Vi skämdes lite, han hade förklarat så tydligt hur vi skulle gå och när vi skulle ringa.

Inga sura miner, in i bilen för en ganska lång tur till Yala och safari. Väl framme i Tissa åt vi lunch och sedan checkade vi in på hotellet. Jättefint med en liten damm precis utanför rummet, risfält och djungel längst bort. In med väskorna och sedan iväg igen, i jeepen som tog oss till och runt i nationalparken. Såå himla mysigt, och vi hade tur att få en guid som verkligen gjorde allt han kunde för att vi skulle få se så mycket som möjligt. Han visste att min stora önskan var att se leopard och han visste var de brukar hålla till, så han smög lite andra vägar än många andra guider. Men det blev ingen leopard😕 fast massor av andra djur. Bland annat krokodiler, elefant, bufflar, vackra fåglar, ödlor och mungo. Vi var nöjda men guiden tyckte vi hade fått se för lite, men det berodde på värmen sa han. Djuren hade vandrat iväg till ett annat lite svalare område.

Nästa morgon vaknade vi med en fantastisk soluppgång utanför vår altan. Efter frukost väntade ännu en ganska lång bilfärd till först Galle och sedan vårt beachhotell. Niel stannade på vackra platser på vägen, för att vi skulle ta kort och sträcka på benen. På vägen skulle vi också kolla på styltfiskare. För att enklare kunna fiska utan båt, hade någon kommit på att ta en lång stör, spika på  några pinnar som sittplats oC fotstöd och sedan köra ner dem i sanden en bit ut från stranden. Så satt de där och metade, ca två meter upp från vattnet. Numera bara för turister och det kostade pengar att fotografera dem. Några hade en stackars fisk som hängde på kroken och så drog de upp den när vi fotograferade. Ganska sorgligt, men vi tog ändå kort och lät Niel betala, en tredjedel av vad vi själva hade åkt på, men han betalade det han tyckte det var värt. De var inte så fattiga. På andra ställen vi varit, har han tipsat om storleken på dricks, beroende på om det var särskilt fattiga personer eller inte. Vid ett vattenfall där vi stannade, uppmuntrade han oss att ge till en kvinna som behövde köpa medicin, medan had bara ignorerade andra som ville ha pengar. Så bekvämt med någon som talar om när det är ok och inte.

I Galle, som är en historiskt viktig stad i landet, hade vi en stadsvandring. Det var 35 grader varmt så vi tror att Niel kortade ner den för att vi inte skulle få solsting. Han åkte runt med bilen och visade några saker och så vandrade vi lite, på de viktigaste platserna. Det fläktade skönt från havet, så vi klarade oss ändå bra i värmen. 😅

Oj vad mycket det blir, men det är snart klart......

Innan vi kom till hotellet frågade Niel om vi ville ha en båttur på en stor sjö med massor av öar, och det ville vi så klart. På med flytvästar och så bar det iväg med en båt med utombordsmotor. In i magroverträsk och runt vackra öar, den allra minsta fanns ett litet tempel på, inget annat fick plats. Vi stannade och gick iland på Cinnamon islan, så himla intressant att se hur de tar barken från trädet och ”gör” hel kanel. Hade inte trott att det går till så, dessutom visade hon hor man gör rep av innanmätet av skalet på cocosnöten. Sååå imponerande hur enkelt det blev ett snyggt hållbart rep!  Vi avböjde att gå iland på den ön som hade fotbad med småfisk, usch det ville vi inte!

Ja, så kom den jobbiga stunden då Niel skulle åka iväg och vi stanna på hotellet. Ville säga så mycket till honom men det gick inte för då hade jag börjat lipa. Och både han och Bosse också tror jag. Vi hade ändå under tiden berättat att vi var mer än nöjda, att han var bäst. Och han fick den utvärdering som vi skrivit till hans uppdragsgivare.

Och nu ligger vi här under palmerna och hör vågorna slå mot stranden.☀️😃🏝🧘‍♂️

Solveig Högberg
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige