Hemresan

måndag 11 februari 2019 Stockholm, Stockholms län, Sverige

Söndag 10 februari

Sitter just nu uppe i luften o skriver detta. Har precis ätit mitt första mål mat för dagen, kyckling o ris, smörgås, bönsallad, vin, vatten o kaffe. Blev väl en bra frukost/lunch o nästan middag med. Klockan ringde vid 6 i morse o då var det strömavbrott igen. Regnet öste ner sen någon gång i natt. Fick klätt på mig o packat det sista o sen ställt ut väskorna nära köket. Blev ingen frukost idag eftersom jag skulle åka så tidigt. Väntade på Andrew som skulle komma klockan 7. Jag tror nästan att han var här på minuten. Fick hjälp att bära in väskorna i bilen o Amidu lånade mig ett paraply. Vi kom iväg o fick kryssa mellan vatten o hålor. Trots att det är tidigt en söndag så är människor på språng utmed vägen. Med saker att sälja, kor o getter eller på väg till kyrkan eller annat på morgonen. Regnet avtog så småningom men på vissa ställen var det jättedisigt. När vi kom mot Lilongwe så tittade även solen fram. Andrew skulle några ärenden dit innan vi körde till flygplatsen. Vi kom in i ytterområden där det såg ut som i vilken by som helst i Afrika. Leriga, gropiga vägar , de små husen/hyddorna o fullt med människor. Marknaden verkade vara i full gång med folk som handlade eller sålde saker. Vi åkte in till ett hus där Andrews fru kom ifrån, antar att det var hennes föräldrar/syskon som bodde där. Sen fortsatte vid till marknaden o där skulle han byta ett par skor, till en annan storlek tror jag. Sen letade vi oss ut igen i vimlet som var överallt o om så småningom till flygplatsen. Sa tack o adjö o tog mig in där först allt skulle igenom någon styp säkerhetsgenomlysning. Klockan var då 10 o jag kunde inte checka in förrän 11 sa de. Satte mig att vänta så länge. När det var dags checkade jag in mina 2 väskor o gick upp o genom passkontrollen. Fick min stämpel för utresa ur Malawi o gick sen o kollade i de 3 små shopparna som fanns. Hittade var sin present till barnbarnen för de sista inhemska pengarna.
Gick så småningom ner till vänthallen o där var det säkerhetskontroll där alla saker o skor skulle igenom apparaten. Sen skulle en person kolla i alla väskor o känna över mig också. Strax därefter så sa de att det var boardingtime, 40 min före utsatt tid!! Gick ut till bussen som skulle köra oss till planet som stog en liten bit ut på plattan. Planet från South African Airlines hade lyft en stund tidigare så det var bara vårt plan kvar. Tog ett tag innan alla kommit på plats så jag tror nog att vi lyfte ungefär på utsatt tid. Var lite problem med ljudet till säkerhetsgenomgången så skärmarna fick startas om flera gånger innan det funkade.
Vi kom i alla fall iväg o jag har som sagt fått lite i magen, var inte alls dumt. Ganska hungrig nu. Inte ätit sen jag var hos Annette igår runt 13.30 så det var ett tag sen. Ser ganska soligt o fint ut över där vi flyger nu.
Nu sitter jag på flygplatsen i Addis o väntar på nästa flyg. Har ätit lite o träffat mina kompisar från Rosa Buss resan. De kom från Zanzibar o vi ska ta samma flyg hem. Himla kul o ses igen! De har haft det så skönt med sol o bad det sista. Snart hemma igen o är väl inne i vardagslunken snart också.

Måndag 11 februari
Vi satt o pratade om allt möjligt innan vi gick igenom säkerhetskontrollen o så småningom gick på planet hem, då var klockan ca 23.30 lokal tid. Tänk att man har träffat så trevliga människor under resans första 2 veckor o det känns som om man har känt dem länge! Jag hamnade vid ett fönster ganska långt bak o hade ingen bredvid mig så jag kunde slänga upp benen o till o med lägga mig o blunda en stund. Planet var inte fullt så det var många säten lediga längre bak, mer fullt fram i planet. Fick lite att äta o dricka o jag som inte tänkt ta något hör mig själv säga ”ja tack, pasta blir bra” ??? Hur dum får man va? Hade egentligen bara tänkt dricka lite eftersom jag var törstig. Sen behöver man ju inte äta upp i och för sig men det gjorde jag naturligtvis, nästan i alla fall. Det var en hel del skakningar pga turbulens så av o till åkte säkerhetsbältesskylten på. La mig ett tag i alla fall men jag kunde bara slumra till några minuter då o då, är inte så himla bekvämt att ligga över stolarna heller. Vi närmade oss i alla fall Stockholm o då blev det frukost, mat igen! Landade ca 05.15, mörkt, grått o kyligt. Kom av o igenom passkontrollen o väntade sen på våra väskor. Min resväska var nästan först o ryggsäcken kom så småningom också. Carl skulle bli hämtad så vi kramades hej då o sen drog vi andra oss vidare. När vi gick förbi ett fik så luktade det nybakade kanelbullar o då måste vi stanna o ta en kaffe o kanelbulle. Beatrice hade sen bokat in oss 5; jag, Ann-Mari, Elinor, Mattias o henne själv på Flixbus till Centralen. Den skulle gå 7.14 så vi kramade hej då till Thomas också o drog oss mot terminal 2-4 som vi trodde var rätt. Frågade en vakt som pekade ut vart vi skulle gå men det verkade lite galet så Bea frågade någon annan som sa att det var utanför terminal 2 o då fick vi ta det långa benet före, började bli lite tajt med tiden. Kom fram o ut o letade upp hållplatsen men det verkade ändå inte helt rätt, skulle stå Kalmar på bussen?  Kom en buss o stannade på en annan hållplats o Bea ångade dit o frågade o jo, det var den. Snabbt dit med packning som stuvades in o vi upp på bussen. Sen tog det kanske 45 minuter till Centralen. Där blev det en stund på ett fik o lite surfande o småprat innan klockan blev dags att dra iväg till vårt tåg, MTR Express som skulle gå 10.42. Ellinor hade bokat in sig där också o Ann-Mari ändrade sin biljett från en senare avgång så hon kom också med.
Så nu sitter jag här, är bara jag o 3 till i 1:a klass. Har ftt mig en macka med laxröra o en ramlösa samt kaffe o kaka. Ska in i cafévagnen om en stund då de andra möts upp där innan Ann-Mari går av i Skövde. Snö på marken där tåget susar förbi, om 1 timme är vi i Skövde o om sen ytterligare 2 timmar i Göteborg. Sen ska jag ta mig till pendeln o blir upphämtad i Kungsbacka, hoppas jag i alla fall?!
Tack alla som läst o kommit med kommentarer här eller på Fb, även om ni inte skrivit så vet jag att många har läst o det är alltid kul. Har haft 5 underbara veckor där jag upplevt mycket o som sagt träffat så många härliga människor. Har träffat underbara Annette o Isaac igen, träffat studenten som jag sponsrar o många fler. Nu blir det till att fundera på vart nästa resa går, plus att spara pengar.
Puss o Kram o hej då för denna gången 😊

Bodil Kvick
Senast aktiv - från Kungsbacka, Hallands län, Sverige
Kommentarer
Postat av Evelina

Pusspuss!

Postat av Sirkka Wendeborn

Det har varit sååå roligt att läsa om alla dina äventyr. Dessutom har så fint flyt med pennan. Hoppas att vi kan ses någon gång, jag vill gärna gör det. Kram Sirkka

Postat av Eva Olsson

😊🌴