Solnedgång från balkongen
Solnedgång från balkongen

Total motsats

måndag 11 februari 2019 Ambalangoda, Sydprovinsen, Sri Lanka

Ingen klocka som väcker oss på morgonen, tid att kolla lite i tidningen så vi vet vad som händer i omvärlden och stillsam frukost. Första funderingen på dagen är om man ska ta omelett, stekt ägg eller till och med kanske wåffla?

Fundering nummer två, ska vi lägga oss på höger eller vänster sida om palmen? När är det dags att ta första doppet? Ska jag flytta solstolen till mer skugga, eller ligga kvar där lite sol letar sig ner genom palmbladen? Känns inte så komplicerat, bara semestrigt 😃

I dag tog vi oss utanför hotellet, in till stan, för att ta ut lite pengar, köpa några öl och äta lunch. Inte så mycket turister precis, vi hamnade i lokala marknader för frukt och grönt och fisk. Inte heller så lätt att hitta lunchställe som vi vågade oss in på. Så när de andra ärendena var utförda, köpte vi oss några frukter på ett ställe och kycklingfyllda pannkakor och en söt kaka på ett annat och så letade vi oss ner till stranden. Vi gick tillbaka mot hotellet och hittade en skuggig plats under en palm. Där satt vi och åt vår lunch och bara njöt, det var så mysigt. Och det kostade oss bara 15 kronor.

Nu ska vi snart gå ner för middag, i dag blir det lamm, det var också ett av dagens val; lamm eller pasta? Ganska okomplicerat alltså 😊

Solveig Högberg
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige