Kvinnor med spriraler runt sin halsar
Kvinnor med spriraler runt sin halsar

Inle lake en dag till

måndag 11 februari 2019

Idag började vi dagen på ett ställe där det fanns kvinnor som hade en spiral runt halsen och den var tung. Det måste vara fruktansvärt obekvämt. Därefter fortsatte vi till en silversmed, det finns en hel del av dem här. De fick silvret från bergen häromkring. Klumparna innehöll både silver, koppar, aluminium och en metall till, som vi glömt. All hantverk här är verkligen hantverk på gammalt vis.

Nästa stopp blev efter en halvtimmes båtfärd till, Shwe Inthein, ett område med cirka 1 054 gamla pagoder och stupor från 1600- och 1700-talet. De hade varit gömda i djungeln i decinium och dessutom förbjudet område för turister fram till 90-talet. Tyvärr så renoverades de utan att ta hänsyn till det gamla. Det var ett burmesiskt Angkor Wat.

Efter lunch besökte vi Phaung Daw U-pagoden där det finns fem buddor som är täckta till oigenkännlighet med bladguld. Sita stoppet blev Ngapahechaungklostret. För sex år sedan dog munken som tränade katter så de hoppade, så det fick vi inte se, men det liknade inget av de kloster som vi sett tidigare.

Dagen avslutades med att hotellet bjöd oss på en flottur ut på sjön så vi kunde se solnedgången över bergen.

Monica Håkansson
Senast aktiv - från Rangoon, Myanmar (a)