Dag 6

fredag 8 februari 2019 Saint Vincent och Grenadinerna

Vi gick upp vid åtta och käkade frukost och gjorde båten klar för avsegling. Vi hade en slottid klockan nio för att fylla på vatten. När vi fyllt på vatten så började vi segla söderut igen. Målet för dagen är Tobago Cays.

Vi seglade över öppet vatten ett par timmar sen kom vi till nästa ö som vi seglade längst med, här vände vinden och kom nästan rakt bakom oss, istället för att komma frammifrån. Det gör att båten rullar på vågorna istället för att skära dem vilket göra att det gungar rejält. Det var inte alla magar som tyckte om det. Jag har som tur är inte känt av någon sjösjuka alls.

Efter ett par timmar såg vi Tobago Cays. Det är 3-4 öar som ligger innan för ett stort rev, Horse shoe reef. När man ska köra in till öarna så är det ganska grunt, vår båt sticker också ner ganska långt, 3 m, så här sick sackade vi oss fram efter sjökorten. Det var så pass grunt som 5-6 m på sina ställen. Men vår skeppare klarade detta galant. När vi väl var innanför revet så kom vi in till centrum av öarna, här låg det en hel del båtar, ca 25-30 båtar. Våra systerbåtar hade redan kommit hit och låg på boj. Alfonso vår sammarbetspartner kom med sin motorbåt och guidade oss till vår boj som var så bra det kan bli, mitt i smetet länst fram.

När vi lagt an på bojen så kunde vi slappna av och nu började vi se att det poppade upp lite sköldpaddor här och var. Vi fixade klart båten, resta taket och fixade fram borden. Vi hade en liten genomgång och sen blev det ett snabbdopp innan lunchen.

Jag tog fram snorkelgrejorna och undervattenskamran och hoppade i. Men kameran verkade ha hängt sig så den ville inte ta några foton. Så jag fick lägga den på båten och snorkla vidare. Det var lite synd för första snorkelturen visade sig vara väldigt händelserik. Först så såg jag en Spotted Eagle Ray, en rocka, 3-4 st sköldpaddor, ett gäng sjösträrnor och precis när jag skulle gå upp så såg jag en rocka till.

Vi käkade lunch och sen var det många som ville åka ut till revet och snorkla. Tyvärr fick vi inte så bra info om förhållanden så det blev ett ganska kort snorkelstopp. Vi tog dingen (liten gummibåt) och körde ut, jag var med i första lasset med 4 snorklare. Vi var altså 5 pers i dingen i motvind så vågorna slog över båten trots att vi körde väldigt sakt. Så hela turen var det bara att ösa ut så mycket vatten som möjligt så att det var en konstant nivå med vatten i båten.

Vi blev släppta vid en boj men det var tyvärr väldigt strömt här så vi fick avbryta direkt och följa med dingen tillbaka till vår segelbåt, med ett evigt tömmande av vatten.

Vi snorklade vid båten istället och det var trevligt det med då vi såg en jevvla massa sköldpaddor.

På kvällen kom Alfonso och hämtade oss och körde oss in till en av de lite större öarna. Där blev vi serverade "Stora" hummrar. Vi fick vars en halv hummer. Det var faktistk första gången jag käkade hummer. Mycket gott måste jag säga. När vi käkat färdigt så kom det faktistk en liten regnskur. Så vi sprang och skulade under några buskar. Det var som tur var bara en kort skur. Så vi betalade och gick bort till båten som skulle köra oss hem. Då kom det ytterligare en liten skur. Men även den gick över på nån minut, denna gången ställde vi oss under en palm. Så kunde vi äntligen åka hemmåt då kom den tredje skuren. Det blev lite kallt i vinden men så fort man kom ut ur regnet så var det inte så farligt. Luften är behaglig på kvällarna och ligger på ca 22-23 grader på kvällen/natten.

Matthias Svegbrant
Senast aktiv - från Fort-de-France Bay, Martinique