Räkfrossan som blev av

tisdag 12 februari 2019 Koh Lanta, Krabi, Thailand

Lite skönare vindar idag på söndagen och känns lite svalare. Våra grannar kom förbi och berättade att de skulle åka hem idag och att vi gärna får låna deras pool tills vi åker hem, en härlig avslutning på vistelsen. Vi skojade om när vi flyttade in att vi gärna skulle se en barnfamilj där och som bjöd in oss till bad, vi fick i alla fall några dagar med lyxen. Skönt att kunna ta ett snabbad lite oftare utan att behöva ta oss till andra poolen.... som ligger så lång bort som ca70 m från oss😉
Naturligtvis skulle den provas och den var riktigt sval och skön. Lawa tycker det är lite läskigt med armpuffar, hon är ju så van att nå ner till botten och kunna gå omkring.
Vi tog en lugn dag och fick tips om en restaurang i närheten som vi inte provat, Kindee. Vi bokade bord och blev inte besvikna, vilja smaker! Inte en klassisk thai restaurang utan mer åt fusion. Jag åt bland annat konfitterad anka i paneng. Låt de orden landa i din mun och känn smaken🤪
Måndag morgon och naturligtvis ska morgondoppet göra i vår "nya" pool. Lawa är fortsatt skeptisk till att vara i en pool hon inte själv kan gå runt i. Således fick mamma och pappa turas om att bada medan den andra fick följa med på upptäcktsfärd. Vi gick upp på terassen för att kika lite och den är helt underbar, vilken havsutsikt.
Vi var helt enkelt tvugna att smita upp vid solnedgången också för att knäppa en bild.
Vi bokade in oss på global local räkfrossa och hoppades att det skulle gå bättre denna gång. Lawa somnade på vägen dit så vi hann få i oss lite mat i lugn och ro. När hon vaknade gick hon loss på en toast men fick även smaka lite räkor. Det blåste något så vansinnig när vi kom dit att vi fick byta bord flera gånger och flytta samt täcka över barnvagnen. Konstiga nordliga vindar, fast ändå varma. Och tydligen brinner det på Lanta Noi, den norra delen av Koh Lanta. Nu har jag hört så många varianter på varför att jag inte vet vad jag ska tro. Att man bränner mark för att kunna odla svamp, att de har öppnat en gummiförädlingsfabrik och att det helt enkelt är en skogsbrand.
När vi åkte mot stan idag såg vi också en otäck olycka, fattar inte varför folk åker runt utan hjälm på moppe. Med denna trafiken, ovana vänsterförare och höga hastigheter. De kan lika väl hoppa från en bro direkt!
Maten var i alla fall toppen och vi rullade hem och gosade ner oss i soffan, men fröken slocknade ganska snart.