Franz josef glacier

söndag 17 februari 2019 Franz Josef Glacier, West Coast, Nya Zeeland

Efter en natt i delat rum tillsammans med ett trevligt par från Tyskland startade vi dagen med en rejäl frukostbuffé, med riktigt kaffe åt Annelie! Dagens stora plan var helikoptertur upp på glaciären Franz Josef. När vi kom till samlingsplatsen var det dock osäkert om det skulle bli några turer alls idag, vädret var osäkert. Till slut fick vi besked att vi kör, full fart in i utrustningsrummet där våra dubbla underställ kompletterades med överdragskläder, rejäla kängor och isdubbar.
Helikopterturen till glaciären var häftig i sig men spetsades extra av ett varv runt för att se vilda djur på bergssidan. Väl utsläppta på isen så var det dobbar på och sen stövla iväg över isen. Kamerorna gick varma på alla håll när allt från hela bergssidor och den massiva glaciären till issprickor förevigades. Nästan på en gång började mörka moln glida ned för bergssidan och radion fylldes av motstridiga besked, "kör", "avbryt", "kör", "förkorta"... Guiden konstaterade att vi hinner hela rundan om vi bara snabbar på lite. Lite färre vilopauser och rena fotostunder, men vi hann runt och kom med näst sista vändan ned från glaciären för dagen. Skönt att vi slapp sova däruppe. Istället blev det varma bad i regnskogsmiljö när vi kommit ned.

Annelie Jönsson
Senast aktiv - från Elgin, Skottland, Storbritannien