Vecka 10

söndag 17 februari 2019 Krabi, Thailand

Måndag 11 februari
Sedvanliga morgonrutiner lite kaffe och frukt efter detta en promenaden på stranden och sedan lunch på Halal food, lyssna bok på altanen, lite mera kaffe en promenad till, denna gång norrut på stranden och efter ca. 1 timma så hade vi plockat upp ca. 1 kilo glasskärvor som vi samlat upp i en påse sedan var det dags för middag och läggdags.

Tisdag 12 februari
Sedvanliga morgonrutiner med kaffe, gröt och promenad på stranden, denna gång med en plastpåse i handen för att samla in glasbitar på stranden, vi hittade inte så mycket när vi gick söderut, ca. 2 nävar. Lite kaffe när vi kom hem igen och så lite boklyssnande på altanen innan vi startade moppen för avfärd till Halal food och Jo och hans fru, här träffade vi de övriga stamgäster som brukar vara här samtidigt med oss, vi har blivit som en liten familj där vi förutom vårat intresse för god mat även utbyter bra platser här i Thailand att semestra på. Efter lunchen fortsatte vi norrut till nästa by där rakning och klippning stod på agendan i dag, jag har varit hos denna frisör det antal gånger han är så duktig på att raka med sin vassa rakkniv som alltid har ny vässat blad. Han använder inte rakskum utan bara vanligt schampo som han gnider in i ansiktet innan han rakar. Hem till altanen och sätta sig för att läsa bok innan kvällspromenaden på stranden, vi gick norrut och med en plastpåse i handen, denna gång blev det ca. 1 kilo glasskärvor, vi såg också till att solen gick ner som den skulle innan vi tog moppen för en mörkerkörning till Halal food, dom blir så glada när vi kommer, efter som vi var där vid 8-hugget och de säger vid 9 så hade de tid att sitta och prata lite, men det är inte lätt att prata när deras engelska är dålig men med en blandning av engelska, thai och teckenspråk så förstår man varandra bra, när vi skulle gå så fick vi inte det utan han bad snällt att vi skulle sitta det tag till och det gjorde vi, vi var hemma igen straxt före 10 på kvällen, ja vilka härliga människor de är i Jo:s familj och de bara ler hela tiden.

Onsdag 13 februari
Kaffe, gröt och morgonpromenad, ännu mera kaffe och bokläsning innan det blev dags för lunch, ja tiden går så fort här nere, som vanligt var det Halal food som gällde, Jo och hans fru stod med öppna armar när vi kom som vanligt och de bara mer, vilka fina människor de är, när vi ätit så hade vi lite engelska lektion med Jo och han lärde oss lite thailändska, i dag så försökte vi förklara skillnaden på See och look, det är inte lätt att förklara för någon som inte kan så mycket engelska men med hjälp av teckenspråk och charader så lyckades vi bra att på ett enkelt sätt förklara skillnaden. När vi sedan lämnade restaurangen så gick vi till stranden i närheten av Hala food, där skulle vara bra enligt de tjeckiska paret som brukar vara på restaurangen samtidigt med oss, på vägen ner till stranden såg vi apor i träden och när vi kom till norra även av stranden såg vi våra vänner i en hydda uppe på klippan, de vinkade att vi skulle lite komma upp till dom och titta och det gjorde vi, men det var inget för oss att bo där, varannan planka saknades i väggar och golv och stängde man inte dörren och låste efter sig fick man besök av herr och du apa, men altanen var fin med din utsikt över havet och så fläktade det skönt så den delen kunde jag tänka mig, de bjöd på iskaffe och det var så gott, vi blev kvar där i 2 timmar och pratade, frun var inte så duktig på engelska så han fick översätta till henne emellanåt.

Torsdag 14 februari
Grattis på alla hjärtans dag våra vänner, dagarna flyter på och vi har nu varit på Koh Jum i en vecka, här finns bara 3 saker att fundera över. 1. Vad ska vi ha till frukost, 2. Vad ska vi ha till lunch, 3. Vad ska vi äta till middag, lugnet på ön är total och allt är stängt efter klockan 22:00, hundar skäller, tuppar gal, aporna skriker, och fåglarna kvittrar, ja mer ljud än så hör man inte på ön. Morgonrutinerna följer vi till punkt och pricka, nästan för vi har glömt att ta blodtrycksmedecinen 2 dagar i rad. I dag var vi tvungna att äta lite lunch innan vi brukar för att moppen skulle lämnas tillbaka kl. 13:00, det blev Halal food som vanligt och när vi skulle säga hej då till Jo och Boapp som förestår restaurangen så ville de inte säga hej då, de ville se oss i kväll på restaurangen också men vi sa att vi hade ingen moppe så vi kunde inte komma, inga problem sa Jo, jag hämtar er klockan och så höll han upp sex fingrar och så log han, sedan kom frun och sa Please och tindrade med ögonen, ja då smälte både jag och Marita och sa okej då, men tänk om ni har mycket folk vid 6 då, inga problem de får vänta medan jag hämtar er sa Jo. Ja dom är för rara denna underbara familj. Det blev en eftermiddag på altanen och så en promenad på stranden innan klockan hann bli 6, kvart i 6 började vi gå från vår resort upp mot stora vägen, vi fortsatte sedan mot byn och han gå halvvägs till Halal food innan solen kom med sin tuk-tuk och plockade upp oss, vi träffade de trevliga paret från Tjeckien på restaurangen och de blev förvånad när vi kom, vi hade ju sagt hej då till varandra vid lunch, men när vi berättade att de ville att vi skulle komma och äta middag så sa dom att de tycker nog om oss så mycket. Vi beställde massaman och packaprao, när sedan maten kom in så var det ett fat till, det var räkor i curry och det var en gåva från dom sa sonen som serverade oss, när vi sedan skulle betala fick vi inte göra det, huset bjöd på allt, Marita gick över gatan och handlade myggmedel och vi hade ju bara en tusenlapp så vi var tvungen att få den växlad på så sätt. Marita gick sedan till Boapp med 500 bath och lämna i dricks för all den goda maten, sedan kom Jo med sin telefon där han visade på sin app att familjen bjöd oss på middag vi tackade igen och sedan sa vi att de kunde få köra hem oss, det dröjde inte länge förrän det stod ett fat med mango på bordet som dessert, ja man blir mållös, sedan kom Jo och han ville inte att vi skulle åka från ön imorgon sa han med en sorgsen blick i ögat, Boapp såg lika sorgsen ut hon med, sedan blev det kramkalas och när vi åkte så stod alla och vinkade, gästerna på restaurangen undrade säkert vad vi var för några.

Fredag 15 februari
04:30 så var det uppstigning i dag, det blir lite si ock så med morgonrutinerna när man kliver upp så tidigt, men kaffe och så packa ryggsäcken var vad vi hann med innan taxin anlände, 5 minuters resa till mutu pier och så lite väntan på båten, 06:35 så lämna vi kajen och 08:30 så stod vi i foajén på vårat hotell i Krabi. Vi fick vänta i 30 minuter innan vi fick vårat rum, upp med grejorna av med kläder och packa upp övrig smutstvätt för idag har jag tvättstugan, gick över gatan och pratade med en snäll dam som lovade att hjälpa mig med tvätten för en billig penning, sedan gick vi till Maritas frissa och hon fick sin efterlängtade klippning, ja det blev ny frisyr också får hon sedan på sig sina nya glasögon i Bangkok så har hon gjort en hel makeover på semestern. Efter klippningen var det dags för lunch och då gick vi till den vegetariska restaurangen vid fruktmarknaden, äntligen har maten blivit billigare efter att ha öarna bakom oss. Nu början man bli lite trött efter att ha gått upp så tidigt i morse så då kan en eftermiddagslur väl till pass. Kvällen avslutades som sig bör, på nattmarknaden nere vid hamnen för en god middag.

Lördag 16 februari
Våra morgonrutiner rubbas lite, kaffe check, men sedan tog vi en promenad till den vegetariska restaurangen för att äta en riktig thai frukost, det blev ris med två vegetariska rätter som var kryddstark, sedan till snabbköpet och handla lite gröt och kaffe och så hem och provsmaka kaffet innan vi tog en promenad utefter floden på någon timma, sedan var det dags för lunch och det fick bli på den vegetariska restaurangen, nu kände det igen oss och då gjorde mamman på restaurangen någon stark rätt till oss, det var jätte gott, thailändare uppskattar verkligen när man kommer flera gånger till samma ställe. Sedan blev det lite kaffe och vila middag och så ytterligare en promenad till weekend market för att avsluta dagen vid hamnen på nattmarknaden för ytterligare lite mat, där prövade jag en kokos och banan smoothies och jädrans vad den var god.

Söndag 17 februari
Inte för att i vi hör tuppen gala men när klockan är runt 7 så vaknar vi, Johan fixar kaffet. Idag är det söndag igen, oj vad tiden går….. Frukost och sedan en promenad i det fina vädret. Vi besöker stadens tempel men vi går inte in eftersom jag inte har någonting att skyla mina axlar med. Det är mycket folk i tempelområdet. Vi fortsätter ner mot vattnet, det fläktar lite mer där. När vi gått ett stycke så kommer ambulansen och så en stor klunga med cyklister, det verkar som om vi kommit till målgången av ett stort cykellopp, har delas det ut bla. dricka till cyklisterna. Vi mötte även trash heros, personer som frivilligt ställer upp med att plocka skräp vilken insats dessa människor gör, tänk att man inte själv kan ta vara på sitt skräp. Nu knorrar magen dags att äta lite lunch och så lite kaffe på det ja och så lite vila på maten så klart. Ut till fruktmarknaden för att köpa lite fina bananer, som kan passa bra i morgon när vi ska resa till Kao Lak och White sand beach. Lite helgmarknad hinner vi med innan solen går ner över Krabi.

Johan
Senast aktiv - från Bangkok, Thailand