Golf igen och en havsnĂ€ra lunch😎

söndag 17 februari 2019 Hermanus, VÀstra Kapprovinsen, Sydafrika

SÄ var det dax för runda nr 2 pÄ Hermanus GK. I dag utmanade jag Gert i poÀngtÀvling, som han vann med 2 p. Gert gick in pÄ 29 p o jag pÄ 27 p. Vi spelade med ett trevligt engelsk par. Egentligen har vi inte trÀffat pÄ nÄgra otrevliga mÀnniskor hÀr utan tvÀrtom, alla Àr vÀldigt vÀnliga bÄde bofasta och icke-bofasta. HÀr finns vÀldigt mÄnga engelsmÀn och hollÀndare. Kanske inte sÄ konstigt eftersom detta ju har varit bÄde en hollÀndsk och en engelsk koloni.

Den fĂ€rgade befolkningen ser vi oftast som personal i restauranger, som parkeringsvakter, stĂ€dare, byggnadsarbetare o s v. Utanför orterna finns ofta enorma kĂ„k-stĂ€der med plĂ„t-schabrak till hus och stĂ€ngsel runtom. Arbetslösheten Ă€r hög, fattigdomen stor. MĂ„nga av de ”lĂ€gst stĂ„ende”, exempelvis stĂ€derskor i hemmen, arbetar för 20 rand/Tim, dvs 16 SEK/Tim. En vĂ€lutbildad fĂ€rgad lĂ€rare har 14.000 rand/mĂ„n, dvs 8.500 kr/mĂ„n. NĂ„got socialt skydd finns inte.

Efter golfrundan Ă„t vi lunch pĂ„ Bientang’s Cave, en mysig havsnĂ€ra restaurang mitt inne i Hermanus.

I morgon lÀmnar vi Hermanus och kör norrut till Franschoek, dÀr vi ska spendera vÄr tredjeoch sista vecka.

Gun-Britt Maulin
Senast aktiv - frÄn Höllviken, SkÄne lÀn, Sverige
Kommentarer
Postat av Mats Nertlinge

SnÀllt av dig att lÄta Gert vinna.
Hittat nÄgra nya goda viner?
Kram M&B

FĂ„ uppdateringar via e-post

Ange ditt namn och e-postadress för att fÄ ett mail nÀr medlemmarna du följer uppdaterar sin resa.