Prolog

söndag 17 februari 2019 Göteborg, Västra Götalands län, Sverige

Nu är en fantastisk resa slut och det är så galet svårt att sammanfatta, och ännu svårare att förmedla vad vi varit med om. Nu känns tiden i USA som en helt annan tidsålder och hur ska vi någonsin kunna anpassa oss tillbaka till vardagen?
Jag skulle aldrig i hela mitt liv byta ut den här tiden mot något annat. Vi har som mest varit iväg från varandra i 1,5 timmar (när Mulle åkte och storhandlade själv). All annan tid har vi tre spenderat tillsamman, nära varandra och ständigt närvarande. Denna tid kommer aldrig tillbaka för Lawa och jag hoppas att när hon blir äldre kan tänka tillbaka och uppskatta all den tid hon fick med båda sina föräldrar, tillsammans. Vi var noga med vår planeringen av föräldrarledigheten att vi båda skulle få spendera lika mycket tid med henne, för oss var det väldigt viktigt. Detta var sedan pricken över i:et! Vi mötte en trebarnsfamilj som grämde sig över att de väntat till nr tre innan de gjorde det. Livet är för kort  man måste leva här och nu!
Vi har absolut utsatts för prövningar, inte minst med Lawas sjukperiod. Men en släng av vinterkräksjukan hemma hade ju inte varit bättre, speciellt inte med overall på. Här var det ju faktiskt bara att lyfta på hennes klänning och spola av henne😉
Tillbaka till USA, vad har gjort mest intryck? Pensacola Beach, San Diego, Albaquerque och Grand Canyon!
Men ösregnet i Flaggstaff när vi pratade med parkvaktaren, känslan av trasiga människor på Venice beach och Lawas favoritreklampelare i Vegas likaså. Alla jakter på kaniner, nallar och andra gosedjur. Memory lane för mig i Monterey! Alla oväder vi missade med 1-2 dagar! Stormen på Koh Lanta (som kom upp i vindhastigheter motsvarande en höstbris i Göteborg)
Den vita sanden på vår privata beach på Boracay, alla kineser och ryssar som gått oss på nerverna!
Veckans svensk på Cozy som kändes som en gudagåva efter alla burgare i USA!
Ormar, skorpioner, varaner och inte minst alla geckos som korsat vår väg😍 En resepackning innehållande 23 kilo välling/gröt, vinteroverall och solhatt! Flippflopp och tjocktröja!
Hotell vi gillat att komma till och hotell vi önskar att vi aldrig skulle behövt uppleva. På alla hotell dock en Lawa som funnit sig till rätta innan vi hunnit packa in alla våra väskor.
Välkomstdrink som smakar liljekonvalj och en horisont med 200 luftballong!
Morrow bay och Santa Barbara, två små hålor som etsat sig fast. Inte bara för att de var mysiga och hemtrevliga, utan också för människorna vi mötte där!
Sonic och Jack in the box toppar våra favoriter som snabbmatskedjor, men Popeye i Lake Charles vann på skönaste snubbar i restaurangen.
Hur många Wallmarts har vi handlat i? Hur många av dem var spegelvända, inte ok! 😀 Alla vet att toaletterna på Walmart ligger till höger!!!
Soluppgångar och solnedgångar har vi slutat räkna, så många olika väst och östkuster som vi varit på. Hade vi inte haft klocka så hade vi nog inte vetat vilket håll solen var på väg just då vi såg den.
Lägenhet och hus på Koh Lanta, olika former och olika lyx. Kan inte säga vad som är bäst utan bara att var sak har sin tid.
Flygplatser högt och lågt, kort tid ibland men oftast lång. Hong Kong 9 timmar, London 7. Cebu 5 och Istanbul en hel natt!
Vi vet var vi inte kommer åka igen: LA, Channelview, Phuket och Krabi!
Människor vi mött på vägen under vår korkek, grannar och restaurangpersonal är absolut sådant vi kommer att minnas. Att vi lämnade en massa kläder och prylar för att ge lite tillbaka till dem som bor på ön vi tillfälligt flyttat till. Vi har varit riktigt dåliga på att pruta, vår underbara chaufför fick nästan alltid mer än han begärde. Vi vet att det gör nytta för både honom och för den underbara tjejen på marknaden som vi alltid handlade kläder av.
Nu är vi hemma och ett nytt kapitel börjar. Lawa börjar på dagis klockan 9 i morgon, vilket innebar att vi fick kuta och tokhandla inför starten då stackarn inte ens hade en jacka.
Allt bagage är uppackat, bortpackat, tvättat och torkat. Städerskan kommer på tisdag, pappa på onsdag och dubbla tider hos BVC på torsdag. Välkommen ekorrhjulet!
Men lustigt också hur man uppskattar de små sakerna, som att kunna fylla på Lawas vattenflaska fån kranen, kunna plocka upp en matbit från golvet och äta upp, slippa koka alla barngrejer, kunna slänga toalettpapper i toaletten och inte behöva ta på myggmedel varje gång man lämnat huset. Lite skönt när kylan biter i kinderna är det också.
Tack alla ni som har följt med på vår resa, vi snittar på 150-160 visningar per inlägg vilket innebär att ganska många av er har varit med hela vägen. Det tycker vi så klart är fantastiskt, ju fler desto roligare säger man ju!
Som jag skrev till någon på Facebook, ni kan börja prioritera SvD, DN, GP, BT osv igen på morgnarna 😉
Detta är sista inlägget för denna resa, på återhörande 😉 ✈️

Kommentarer
Postat av Annica

Skönt att ni är hemma välbehållna och skönt att ni är hemma i huvudtaget! Har varit kul att läsa om era bravader och små inblickar i er vardag! Kram!!