Heta källor och Hobbiton

fredag 22 februari 2019 Wellington, Kiriwhakapapa, Nya Zeeland

Helt uppfylld av dagens besök i en maorisk by är vi nu på väg från nordöns Rotorua till Wellington som ligger längst söderut på nordön.

Den maoriska byn, där det verkligen bor maorier på riktigt, bjöd på en guidad tur och en show som verkligen berörde. (nu i efterhand är jag så glad att killen på turistbyrån tog fram en annan broschyr än den jag höll i handen när jag planerade för att besöka en maorisk by, hans argument var att är du verkligen intresserad av kulturen på riktigt ska du ta dig hit, och så glad jag är över det) Guiden berättade om deras seder och ritualer, som att de traditionellt lagar maten i heta källorna under jorden eller i det kokande vatten som finns i byn och att baden intas nakna av alla oavsett ålder, till sedvänjor till begravningar, där man står utanför och väntar tills man blir inbjuden och då beklagar sorgen och säger saker om den som gått bort (det hölls en begravning i byn just när jag var där), om kontakten till naturen och gejsrarna som guiden kallade hon som fanns inom området. Så häftigt! Jag skulle kunna prata om det i timmar, men det får bli ”live” i sådana fall.

Igår var annars en händelserik dag då vi besökte både Hobbiton och badade i heta källor. 12 olika pooler med temperaturer från 38-42 grader och en lätt stank av lite ruttet eller surr. Lukten kommer från underjorden och heta källornas eruptioner, ångorna och vattnet sägs vara bra för allt ifrån reumatism och astma till muskelspänningar så jag och Kristina är nu som helt nya människor. 😅 Perfekt sådär på Kristinas 29 års dag.

Hobbiton var något som Kristina verkligen ville åka till. Jag ska erkänna att jag var lite skeptisk och tänkte att en filmkuliss kanske inte är så mycket men blev ändå överraskad till det bättre. Noggrant och detaljrikt har man byggt upp miljön igen och guiden berättade en del roliga bakom scenerna historier och allt ifrån att det centrala trädet inte hade rätt färg, så att de högg ner det, tog bort löven, gjorde konstgjorda löv och målade dem. Sedan fick de måla om dem igen för att regissören som nuförtiden är en sir Peter Jackson inte tyckte att färgen var rätt... svettigt värre för dekorfolket och för trädet.
Vi konstaterade båda att det inte var värt de ganska dyra pengarna och att turen var ganska stressig. Det fanns ingen möjlighet att själv strosa runt i egen takt, utan under den ganska raska takten skulle  foton hinnas tagas samt att snabbt svepa en öl eller ginger beer på 15 min (som faktiskt ingick 😉) innan bussen skulle gå vidare hemåt. Alltihopa andades business. För verkliga fans är det något att rekommendera- för övriga inte nödvändigt.