Avfärd

söndag 17 februari 2019 Malmö, Skåne län, Sverige

Tidigt tidigt fick man gå upp på en söndag. Tidigare än en vanlig vardag. Lilo var svårväckt. Hon hade redan glömt att vi skulle ut på äventyr.
När klockan var tio över fem fick jag ruska henne lite lätt och påminna om att det var dags att klä på sig resekläder.
Idag är det dags Lilo, nu åker vi till Thailand!
Då slog hon upp sina vackra bruna ögon på direkten, "har morfar kommit?"
Snälla morfar skulle komma klockan halv sex för att köra oss till tågstationen.
Sen gick allt mycket fort, som det gör när det plötsligt blir avresedag. En snabb kopp kaffe från min moccabryggare, den kommer jag att sakna på resan, en snabb koll att pass och bokningsnummer är där de ska. En snabb kontroll igen, att Lilo inte kunnat med passen och lagt det gamla makulerade passet med mitt pass. Klart.

Morfar väntade tills tåget åkte, Lilo blir lite vemodig och säger att han kan följa med, det är ju bara att hoppa på tåget.
På Kastrup går allt i ett svep, väskorna checkas in på Qatar, vi skannar boardingpassen och går igenom säkerhetskontrollerna. Där flaggas den gula Fjällräven ryggsäcken och tar för kontroll.
Lilo blir livrädd "De kommer att ta mina saker " , hon har inte så mycket förtroende för säkerhetspersonal sedan en elak Hongkong kontrollant tog hennes sax för några år sedan.
Mannen plockar upp ett brunt paket och börjar packa upp "å nej" säger jag,  "VAD?" Säger mannen och ser lite blandat orolig och arg ut.
"Det är en present till min dotter, det var en överraskning" , "jasså" säger mannen så kikar han in i paketen och jag förklarar att det är en metallåda  med ett spel i. Han öppnar försiktigt och kikar in så att Lilo inte ska se. Sen stänger han paketet igen.

Efter den kontrollen måste vi gå direkt till C39 där planet står, och vips har vi inte någon tid att spilla. Lång kö genom passkontrollen för att komma till gaten och Lilo tycker det känns som en evighet och minst en mil innan vi kommer fram till planet.

Klara Kullberg
Senast aktiv - från Koh Lanta, Krabi, Thailand