Helikoptrar vattenbombar och vi summerar vår resa

söndag 24 februari 2019 Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

I dag surrar helikoptrarna på nytt över Franschhoek. Nya bränder rasar igen uppe i bergen. Men denna gången brinner det lite längre bort och vi drabbas inte av brandrök och aska som flyger i luften. Vi tog bilens h körde upp till Franschhoek Pass och Mont Rochelle Nature Reserve. Där kunde vi titta på helikoptrarna som körde skytteltrafik fram och tillbaka över bergen för att hämta vatten och sen vattenbomba. När man ser detta och samtidigt ser de svarta bergen med nerbrunnen vegetation slås vi av hur bra vi har det i Sverige. I och för sig drabbades vi av en stor skogsbrand i somras i norra Sverige men här verkar bränderna höra till vardagen. Nu är vi inne på sista dagen på vår resa och i morgon reser vi hem igen. Kl 6 kör vi till Cape Town för att ta flyget till München och därefter till Köpenhamn, där vi landar 22.35. Det blir en lång dag!
Som alltid, när vi reser, brukar vi summera vad som var bra och vad vi kunnat göra bättre med resan.
Stellenbosch var en härlig och livlig universitetsstad med mycket folk på barer, caféer och restauranger. Priserna låg också väldigt bra till. Vi bodde i utkanten av centrum, vilket var bra, men själva boendet, typ studentkorridor, med en pytteliten terrass med utsikt mot en parkering, kunde varit bättre. I och för sig ville vi hålla nere kostnaderna så vill man bo i Stellenbosch får man nog inte mer för pengarna.
Hermanus var en mysig kuststad men tyvärr helt död på kvällarna. Affärerna stängde kl 18 och sen var allt tyst! Men, trots det, skulle vi velat ha mer av kust och hav. Stränderna är enorma och några dagar till vid havet hade varit skönt. Dessutom ör det svalare vid kusten, vilket är positivt när termometern visar över 30 grader. Vi bodde på ett jättemysigt guesthouse med utsikt över golfbanan i Hermanus. Så fräscht och fint rum! Ett stort plus var deras shuttle, som tog oss fram och tillbaka till restaurangerna på kvällen.
Franschhoek hade vi hört så mycket positivt om, vilket vi inte förstår. En stor huvudgata med mycket trafik och höga priser både på restaurangerna och i butikerna. Tror nog att branden påverkade intrycket också. Flera dagar låg brandröken över staden och askan flög omkring. Boendet var onödigt stort, en etagevåning med två sovrum två badrum. Våningen låg ut mot huvudgatan så att sitta på terrassen och smutta på ett glad vin på kvällen kändes ganska stökigt.
Vi har spelat 7 rundor golf på, i stort, jättefina banor. Pearl Valley toppade helt klart men De Zalze, Hermanus och Devonvale var också jättefina. Längst ner på listan ligger Boschenmeer och därefter Stellenbosch.Vi har besökt många vingårdar och provat många viner och jag har svårt att skilja den ena från den andra. Tror att det personliga intrycket får bli avgörande där Deux Freres i Stellenbosch och Boschendal, Allé Bleue och Babylonstoren i Franschhoek var bäst.
Nu längtar vi hem till Höllviken, till våra barn och barnbarn och så småningom  till Nerja i Spanien❤️❤️!
Check på Sydafrika, nästa år planerar vi en resa till andra delar av världen✈️😎.
Gun-Britt o Gert

Gun-Britt Maulin
Senast aktiv - från Höllviken, Skåne län, Sverige
Kommentarer
Postat av Kai

Tack för era trevliga inlägg, det har varit spännande att följa er resa.