Vecka 11

söndag 24 februari 2019 Takua Pa District, Takua Pa, Phang Nga, Thailand

Måndag 18 februari
Som vanligt vaknade vi straxt före 7, idag är det resdag så då får vi inte ligga och dra oss för länge, vi tassade iväg till den vegetariska restaurangen för lite frukost, ris och något vegetariskt hopkok, sedan till hotellet för att packa. På med grejorna och iväg mot ett busstopp, ja nu stannar ju bussarna om de ser någon gå med packning så man behöver ju inte hinna fram till ett stopp, innan vi hoppa på bussen slank vi in till en optiker för att handla lite rengöringsmedel till glasögonen, då höll en firma som bäst på att spola rent en luftkonditionering inne i butiken med högtryckstvätt, ja man trodde inte det var sant, men de gjorde säkert vad de skulle och så tvätta lite till med moms. Vi blev upplockade av en songtew innan busstoppet som undrade om vi skulle till bussterminalen och det skulle vi, väl framme där så köpte vi bussbiljett till Takua Pa, bussen skulle gå klockan 12:00 men redan klockan 10:00 så rullade den in på plattform 4 där vi satt, vi tänkte att nu har vi blivit lurad igen att ta en senare buss för enligt kvinnan i receptionen på hotellet skulle de gå en buss i timmen, men mycket fint ut denna buss skulle gå klockan 12:00, busschauffören tänkte nog att det är bäst att vara ute i tid, hade han haft körtider med vilka att passa så hade nog bussen blivit ståendes här längre än till 12 för att chauffören skulle vilja. 12:15 så rullade vi ute ifrån Krabi busstation mot Takua Pa, 3 timmar senare så var vi framme i Takua På, här blev vi anfalla av taxichaufförer som undrade vart vi skulle, till en restaurang och äta sa vi då, efter det då? Frågade de, till kao lak sa vi då och sedan gick vi och åt ris med omelett, när vi satt där och åt kom det fram en kille och sa att bussen till kao lak står där borta och ska snart avgå, ok sa vi och åt upp resten av vår mat, när vi var klara stod bussen fortfarande kvar så vi hoppa på den och köpte var sin biljett till Ban Khaya och 7-eleven. Vi blev avsläppta på rätt plats och hann bara ur från den bussen så kom en song Tew Bil som tog oss till vårat boende White Sand Beach, här blev vi i mottagna med stora kramar och ägarinnan visste inte till sig av glädje av att se oss igen. Det blev en promenad på stranden innan vi avslutade dagen med en god middag på stranden till musik av vågornas brus, så romantiskt.

Tisdag 19 februari
Ja då var det dags för lite kaffe, paxa solstol på stranden, lite gröt och sedan förflytta sig till solstolen. En promenad på stranden, bad, vila i solstolen, ännu mera bad, ja idag är det faktiskt första gången jag badar på den semester, det vill säga att man även doppa hela huvudet under vattnet. Lyssna lite bok, bada lite till, kaffe, promenad på stranden innan kvällen kom då vi gick till grann resorten och hyrde en moppe så vi kan åka upp till 7-eleven och handla lite vatten och frukt. Ja solen gick ner även idag och det blev ytterligare en middag på stranden där man kan sitta och sila sanden mellan tårna samtidigt som man hör vågorna som slår in mot stranden.

Onsdag 20 januari
Nu så sitter rutinerna här på White sand beach, upp klockan 07:00 ta moppen till 7-eleven handla fina kyckling bitar (knos som våra goda vänner Åke och Siv kallar dom) lite sticky rice och så hem och koka lite kaffe, Marita som den djurvän hon är, tog bort de ben som var på kycklingen, lite skinn och så gav hon det till våra hund som stod och gnydde utanför hyddan, han kände säkert igen oss sedan sist vi var här, för han kom så fort moppen rullade in framför hyddan. Jag gick ut och paxade sol stolar och Marita kokade gröt och skalade mango som sedan fick gifta sig med gröten mmmmm…… Sedan blev det en promenad på stranden och så satte vi oss i solstolen där blev vi sittandes till sen eftermiddag med undantag av några dopp i havet och lite lunch på verandan i form av ris och kyckling som vi handlade i morse. När kvällen kom så åkte vi in till khao lak för att fylla på vårat internet modem och så äta lite middag där vi brukar när vi är här. På vägen hem så inhandlades o passionsfrukt 2 kilo och mango 1 kilo, bananer köpte vi i ett ställe utefter vägen där man fick lägga pengarna i en låda och ta en klase bananer.

Torsdag 21 februari
På med kläderna och iväg till korset vid 7-eleven och handla ris och kyckling, hem och koka kaffe medan Marita benade ur kycklingen så vår hund fick lite frukost, efter kaffet blev det gröt med passionsfrukt och banan och innan jag började äta så var jag till stranden för att paxa var sin solstol, ja nu har vi kommit in i semester ”mooden” sol, bad, skugga under parasollet, bad, kaffe, ris och kyckling, bad och sol, ja så såg dagen ut. Kvällen kom och vi tog moppen till den lilla restaurangen där vi åt i går tjejen som äger säkert sken upp med hela ansiktet när vi kom, när vi ätit klart så frågade Marita vad det var i de små avlånga burkarna som stod på en hylla, det var makrill som hon brukade göra Paneng av, om vi kom i morgon så skulle hon ordna Paneng fast det inte stod på menyn, ja hon är så god denna tjej, vi lärde känna henna förra året vi var här, då jobbade hon ihop med sin före detta svärmor, men nu var det bara hon som ägde stället den avlagda svärmodern orkade inte driva någon restaurang längre. Mäta och belåtna tog vi moppen hem igen och ännu en dag har förflutit.

Fredag 22 februari
Ta moppen till kröken vid 7-eleven, nu behöver vi bar plocka till oss 4 kycklingbitar tjejen bakom säkert bara mer plockar fram 4 par med ris och strör på friterat skinn som hackats i små bitar och under tiden har jag plockat upp en hundra bathare och så mer hon och säger nyng roi bath kha. När vi kommer hem igen blir det kaffe och så lite gröt naturligtvis så ser Marita till att vår hund får lite frukost också i form av kycklingben och skinn, denna gången dyker det upp en hund till men den fick bara se på när vår hund glufsa i sig som mat. Sedan var det sol, bad, promenad, en lat dag på stranden innan det så småningom började skymma och vi tog moppen till Khao Lak för att äta Paneng på favorit restaurangen, hon som ägde stället hade varit och handlat Paneng curry för vådan skull, det var den godaste Paneng jag ätit i hela mitt liv, när hon sedan berättade att det var första gången hon gjort Paneng i hela sitt liv så var det svårt att tro henne, hon berättade att hon fått receptet av en väninna och var lite orolig att laga denna rätt till oss, den fanns ju inte på menyn heller. Så nu går hon under namnet Queen of Paneng. När vi skulle betala frågade hon om det gjorde något att hon tog 70 bath för en rätt mot normalt 60 bath som de på menyn, helt okej sa vi, ja en del thailändare är lite blyga. Mätta och belåtna så tog vi moppen hem och sedan blev det natti, natti.

Lördag 23 februari
Upp och klä på sig, ta moppen till korset vid 7-eleven och handla kyckling och ris, tjejen i ståndet var beredd med ris och jag valde ut några fina ”knos”, hem och koka kaffe, Marita benade kyckling och gav hunden resterna och så en härlig stund på altanen, fåglarna kvittrade vågornas brus hördes när de slog in mot stranden och det var så där varmt och ljuvligt det bara kan vara en sommar morgon. En promenad och så lägger vi oss i solstolarna och lyssnar bok, badat lite och så upp till hyddan för lite lunch och kaffe, ännu mera bad och solstol, en promenad till på stranden, ja sedan var dagen slut och det blev dags för middag och så sängdags.

Söndag 24 februari
Ja då är det bara 10 månader kvar till jul, det firar vi med en moppe tur, och i och med att vi gör utflykten så rubbas våra rutiner, det blev ingen ris och kyckling vid 7-eleven utan vi fick nöja oss med gröt och kaffe till frukost och lunchen fick vi ta i Takua pa, på vägen dit såg vi en skogsbrand som låg och pytte, här och var såg man faktiskt lågorna slå upp mot buskarna men ingen brandbil så långt ögat nådde. I Takua pa köpte vi bussbiljetter till Chumphon nästa lördag och bussen kommer att plocka upp oss vid 7-eleven där vi köper ris och kyckling på morgnarna. Sedan ringde matklockan och vi köpt varsin omelett med ris, Mäta och belåtna styrde vi mot Kho Kho Kai, här tog vi färjan över sundet och så åkte vi till nord änden av ön, tog en strandpromenad och sedan vände vi hemåt, vi såg en varan som sprang över vägen precis framför moppen och så lite kor som gick på vägen. När vi sedan kom hem vid 5-tiden så blev det till att vila våra bakdelar och få lite kaffe, en dusch och så på moppen igen för att åka in till Khao Lak och favorit restaurangen, det blev Paneng I dag med, hem och skriva dagbok och så natti natti. För att summera vår utflykt så blev det 12 mil på mc:n idag inte undra på att an är lite små öm i bakstycket.

Johan
Senast aktiv - från Bangkok, Thailand