Santa Theresa

onsdag 27 februari 2019 Santa Teresa Beach, Puntarenas, Costa Rica

Santa Theresa
Resan från Monteverde till Santa Theresa tog ca 9h totalt..😄 vi lömnade Monteverde kl 06 och första bussen gick i ca 20-30km/h de första 2h på slingriga grusvägar med en buss som kanske hade sett sina bästa dagar ändå! Men vi kom fram till Puntarenas vid 9, men där va såklart vägen fram till färjeläget avstängt just denna dagen så vi fick snällt traska i värmen (för jäklar vilken temperaturskillnad från uppe i bergen) ut till spetsen av lilla halvön, vi gissade sen oss till vilken av de två färjorna vi skulle ta och ställde oss i kö:) det va definitivt ingen snabb färja...men väl över på andra sidan skulle vi ta nästa buss, vilket inte va det enklaste när chauffören inte förstår ett ord av vad vi säger och vi förstår inte ett ord av vad han säger, hans spanska va verkligen helt omöjlig att ens urskilja några ord från! Tillslut får vi fram från en annan att vi ska gå av i Cobano och byta buss vidare till Santa Theresa där, det va dock enkelt eftersom den stod bakom när vi stannade vid bussterminalen(vägkanten). Det va en minst sagt svettig resa denna dagen men väl värt det när vi kom fram till fina Santa Theresa! Här är det sisådär 30-33 grader i skuggan på dagarna och 27 på kvällen och väldigt hög luftfuktighet, klibbigt värre, men med fläkt och knappt ett lakan när man ska sova så funkar det;) Vi trivs som fisken i vattnet!
Dessa dagar här i Santa Theresa smälter liksom ihop rätt mycket men i stort så ser dagarna ut som så att jag vaknar vid 07-08 och är pigg och hungrig, går ut o lägger mig i hängmattan o lyssnar på aporna i träden som kastar mango, tuppen som har väckt Maria x-antal gånger under natten eller bara fåglarna tills Maria tagit sig upp ur sängen. Lagom till att vi går för att fixa frukost i det gemensamma köket kommer resten av gästerna tillbaka från morgonsurfen...vi har inte riktigt anammat deras dygnsrytm(förutom att vi går o lägger oss samtidigt där vid 21-22). En av morgnarna gick jag upp o åt frukost själv och gick sen på yoga en liten strandpromenad på ca 10min bort. Det var 90min yoga i 29 grader utomhus (eller en sal utan väggar iaf). Gick förvånansvärt bra, trodde det skulle va jobbigare att hålla på så länge och i den värmen men det var faktiskt riktigt nice:)!
Vi tog även en surflektion tillsammans igår (tisdag) vilket gick mycket bättre än på Hawaii, iaf för mig, definitivt mycket bättre instruktör! Vi var bara 3 st så instruktören kunde hjälpa oss alla:) det va inte några megavågor direkt men det va kul att få stå upp igen😃
Vi va rätt slut efter kan man säga och skulle bara köpa en sandwich och gå lite längre bort på stranden dit surf-instruktören hade tipsat oss om ett nice ställe...det va dock lite längre än vi väntat oss och att gå några kilometer kl 13 va kanske inte heller det smartaste, galet hett! Men vi fick massa sol och motion, vi snittar ca 13000 steg per dag här😄, kommer för tusan va vältränad när jag kommer hem😜
Vi hittade en mycket bra pizzarestaurang tidigare i veckan som vi sen besökt två kvällar i rad! Idag onsdag har vi bara legat på stranden hela dagen..och gått till lunchen och ner på stranden på ett annat ställe igen (10500 steg), ätit glass gånger två, en riktigt god vegansk på stranden bla.👌🏼har bokat resan vidare till på fredag  och även bokat en båttur imorgon ut till Isla Tortuga (sköldpaddsön)! Ikväll blev det kvällsmat på hostelet och tidigt i säng, kl är 21.40 och galet trött!

Marie Hermansson
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige
Kommentarer
Postat av Christel

Ni har verkligen en aktiv semester och som vanligt råkar ni ut för både det ena och det andra. men som ordnar sig till slut! Ta nu vara på sista dagarna! Kram/Mor

Postat av Karin Kile

Så trevligt och härligt ni verkar ha det.
Kram Karin