Universal pictures studio

torsdag 28 februari 2019 Orlando, Florida, USA

Om Disneyworld igår var häftigt så var Universal helt outstanding. Det här var verkligen parken för oss vuxna. 😍

Lite morgontrötta och slitna kom vi iväg senare än tänkt, men var ändå vid parken vid 09:30-10:00. Lotta gav till ett glädjetjut i bilen när jag på vägen visade på två pelikaner som dök och lekte i en damm. Som hon har letat och tjatat om dessa fåglar. 😂

Jag blev förvånad över att det var så pass lite folk på Universal, i jämförelse med Disneyworld kanske, men tydligen avslutades högsäsongen för en vecka sedan så det kanske var därför. Det var i alla fall skönt att slippa trängas, och att köerna var betydligt mindre än igår.

Vi började i parken Island of Adventure. Lotta och Johan sprang till The Incredible Hulk Coaster direkt så jag, Patric och Maria började dagen med en snabbfika innan vi gav oss på vår första 4D-attraktion; The Amazing Adventures of Spider-Man. Vilken cool känsla att verkligen kunna leva sig in i något på det viset. Precis som med Pandora igår så upplevde man farten och höjden och det kändes så verkligt.

Efter Spindelmannen var det dax för vätskepaus och återsamling, så då satt vi i solen och drack öl och bara insöp omgivningarna. Sen kom sällskapet på den briljanta idén att vi skulle åka en vattenaktivitet och bli lite blöta... Vi gick till Dudley Do-Right's Ripsaw Falls, och jag höll på att banga när jag såg lutningen på fallet. Men ivrigt påhejad tog jag mod till mig och fullföljde. Sittandes som packade sillar i en sardinburk, med ryggsäcken nedpressad på golvet, blev det en dyngsur skräckupplevelse. Men vi överlevde. Dock blev ryggsäcken rejält blöt innuti, och jag var ett tag ordentligt orolig för mitt pass som låg däri.

​​​​​​Efter denna blöta mardröm tyckte mitt sällskap att vi lika gärna kunde ta nästa blöta attraktion också, och jag kände mig så lättad när jag kom fram och insåg att jag inte ens behövde fundera på saken. Jag konstaterade bara lugnt att jag gärna väntade utanför och vaktade väskorna. Någonstans får man ju dra gränsen. 😁

Lunchdax, men vad ska vi äta? Det blev ett kalkonben a la Familjen Flinta-style, och en bärs till det.

Jag och Maria åkte Skull Island Reign of Kong (4D) och de andra något annat, sen sammanstrålade vi och tog Hogwards Express till den andra parken.

​​​​​I parken Universal Studios hade de byggt upp en hel Harry Potter-värld! Till och med jag, som inte är så bevandrad i den världen, var otroligt fascinerad. Så verklighetstroget, och vilken detaljrikedom! Man kunde gå in i små butiker där de sålde kapes och trollspön och liknande. Vi köade till Harry Potter and the escape from Gringots, men efter halva kötiden grick attraktionen sönder så vi delade upp oss och strosade vidare. Jag gick till Transformers 4D-ride och Shrek (3D) medan de andra åkte Simpsons, och jag möte sedan upp Maria och Patric som satt på Duffs och drack öl. Jag och Patric beslöt oss för att göra ett nytt försök på Harry Potters 4D-ride och efter det fick jag med mig honom och Maria på Transformers (igen). Den var så jäkla cool! Jag passade även på att handla souvenirer till brorsbarnet där.

​​​​​​Tyvärr missade jag Mardi-Grass-paraden, men om en vecka får jag ju se äkta vara så det känns okej. 😂

​​​​​​​Det här var den absolut roligaste nöjesparken jag någonsin varit på. ❤

Helena Rosenqvist
Senast aktiv - från Upplands Väsby, Stockholms län, Sverige