Khlong Dao

onsdag 6 mars 2019 Koh Lanta, Krabi, Thailand

Igår kväll fick vi ett meddelande från Gävle familjen sm undrade om vi ville komma till Khlong Dao och bada i deras pool på DR Lanta och hänga lite på stranden.
Det lät som en bra plan , Kasper och Vivi åker vidare till Israel idag och Lilo kan behöva leka lite med andra barn, och personligen så mår jag inte dåligt av att prata med andra vuxna föräldrar emellanåt...
Vivi och Kasper hörde av sig vid 10 tiden,  och halv 11 sågs vi snabbt för att kramas och säga hejdå. Kasper fick en påse Salt och blandat att ha på färden mot nästa äventyr. Några kramar till så begav vi oss på vars ett håll .

Khlong Dao
Jag hade sett på Google Maps var hotellet låg, ser såg lite konstigt ut att ta sig dit, men hittade en väg vid Lilla Svenska skolan och 7/11 som jag svängde ner på, kom fram till det som verkar vara baksida men inte möjlighet att ta sig fram eller bredvid med moppen. Frågade några svenskar som kom ner i återvändsgränden med sin moppe, de visste hur man tog sig dit.. en liten sväng under en hängande elledning, över en planka på en liten grus stig och sen direkt vänster så är vi där.

Hotellet var fräscht, stora rum, bra övertäckta uteplatser, mycket barnfamiljer som paxar stolar sen gryningen (både svenska och tyskar) kring den lite grundare barnpoolen där det finns skugga.

Sara hade ordnat frukt, drakfrukt, mangosten och mango som hon tog med upp till poolen. En ganska djup pool (i Thailändska mått mätt) som nog var 1.70m-1.80m på det djupa.
Barnen lekte och med den stora uppblåsta kräftan och dök efter vattenfyllda vattenflaskor på botten.

Efter någon timme gick vi ner till stranden och åt på en restaurang, vi vuxna tänkte gå och titta lite men barnen trippade in på en restaurang direkt när vi kom ner och så här äter vi, så det blev så. Uno spelande med varierande regler och lag, men det slutade innan det blev några större konflikter och maten avbröt i rätt tid.
Lilo fick sin mat sist, och fel mat. Nudelsoppa istället för glasnudelsallad, men eftersom jag har världens bästa Lilo så åt hon den iallafall och var glad.

Efter lunchen blev det strandtajm!
Khlong Dao är väldigt låmggrunt, lite som Ribban i Malmö, man går och går och går och så när vattnet en bara till midjan ändå. Och lågvatten på eftermiddagen så det känns som man är hur långt ute som helst. Vattnet är klart, inga koraller och bara små tunna musselskal dyker upp.
Strandkanten är full av små små hål, och mängder av mini krabbor ca 1cm stora pilar omkring och gräver små tunnlar.

Efter bad i hotellets båda pooler och en kopp pulverkaffe och en blandad kollektion av olika thailändska kex med jordnöt, kokosnöt och smörsmak fick jag och Lilo bege oss mot Mr Key.
Vi ska ha moppen imorgon med, vår sista hela dag  på Koh Lanta. Man vill göra allt och inget, för man vet inte om man kommer hit igen.

Klara Kullberg
Senast aktiv - från Koh Lanta, Krabi, Thailand
Kommentarer
Postat av Ida Kullberg

Kul att läsa. Långt bort, stor skillnad från vintern här men samma sköna känsla av semester.