Vecka 13

måndag 11 mars 2019 Hammar, Örebro län, Sverige

Måndag 4 mars
Uppe med tuppen, ner till restaurangen för att äta lite frukost (ris och omelett) och sedan ut på stan, han tunnelbanan till Sukhumvit tunnelbanestation och så leta reda på vår optiker, han hade bytt lokal till en mindre då han renoverade den gamla, som tur var så hade han bara flyttat till andra sidan väggen av sin gamla butik, vi fick våra nya glasögon och vilken skillnad det var, det var som att kliva in i en ny värld, när vi fått våra glasögon injusterade så tog vi sky train till MBK, ni som inte varit där kan jag ju berätta för att det är en stor byggnad med en otroligt massa butiker i 7 våningar, ja det tar ett par timmar att gå igenom butikerna innan man hittat det man söker, men det roligaste av allt är att pruta på utgångspriset även om det vi en del tuffa förhandlingar slutar med att man står och tjatar om 5 kronor, men ska man pruta så ska man, ibland går det bra och ibland lite sämre. Lunch tarmen suget så vi åker tillbaka till järnvägsstationen där att äta på Supa Restaurant innan vi går upp på vårat hotellrum och tar oss en välförtjänt kopp kaffe. Rond 2 var att ta tunnelbanan till en marknad som vi fick nyss om förra gången vi var i Bangkok, det var Tida som tog oss dit första gången. Vilken härlig marknad här fanns allt från grönsaker till frukt, kött och fisk, vi kom fram till en herre som sålde färsk peppar, han undrade hur mycket vi ville ha, då sa vi att vi köper allt du har, det blev 1 kilo när vi vägde det, sedan gick vi vidare mot Tesco Lotus och på vägen dit så passerade vi lite höns som väntade på att slaktas för att sedan hamna på disken till försäljning, på Tesco Lotus handlade vi det vi skulle och så en glass innan vi gick mot tunnelbanestation och tåget hem till hotellet, solen hade nu gått ner för en stund sedan så då var det dag för lite middag på Supa Restaurang innan vi trötta somnade efter dagens äventyr.

Tisdag 5 mars
I dag fyller Marita år och det vankades förstås kaffe på sängen som de övriga morgnarna, det var bara det att hon han själv han och sätta på vattnet i vattenkokaren och mäta upp nescaffet i kopparna, det enda jag behövde göra var att värma på vattnet lite och sedan hälla på vattnet i kopparna, jagå passade naturligtvis på att sjunga för henne i adamsdräkten till hennes stora förtjusning. Vi gick så småningom ner och käka lite frukost, ris och omelett. Dagens första uppdrag var att besöka Chinatown, här hittar man alltid något att fylla väskorna med, tiden gick fort och det blev dags för lunch på Supa Restaurang och så lite kaffe på rummet innan vi tog tunnelbanan till matmarknaden, här blev det shopping vill jag lova. Först gick vi till en tjej som sålde chilli hon undrade vad vi ville ha, lite chilli sa vi, hon började att fylla en liten liten liten påse, innan vi fick henne att förstå att vi skulle ha en stor påse, det blev 3 kilo innan vi var nöjda, grannen till henne sålde ingefära och här köpte vi hela laget 1,5 kilo, grannen till henne köpte vi Paneng curry av och granne till den damen dig sälja 3 kilo mango, och till slut 3 kilo ris så vi kan göra sticky rice när vi kommer hem, ni må tro vad folk glodde när vi tog tunnelbanan hem sedan, en dam i vagnen höll ögonen på att trilla ut på, jösses va hon stirra på chili påsen. Vi kom hem med detta och sedan blev det en sväng till med tunnelbanan och till ett apotek för att handla lite smått och gott. Hem och packa ner allt och sedan var det dags för middag och efter middagen stod taxin och väntade utan för hotellet och då var det bara att säga tack och adjö för denna gång, väl framme vid flygplatsen visade det sig att våra väskor hade ökat i vikt från 14 kilo när vi lämna Arlanda till dryga 40 kilo nu, jag vägde handbagaget också och det vägde sina modiga 15 kilo. Nu var allt som skulle checkas in incheckat och vi begav oss till passkontrollen för att lämna landet, här brukar det alltid vara dryga en timmes kö, men när vi skulle åka upp för rulltrappan så blev vi stoppade detta för att jag hade käppen med mig, ni vet den som viftar bort hundar och har man käpp så är man handikappad och vi blev visade till VIP avdelningen vid passkontrollen , här var det bara att traska på det tog inte 5 minuter så var vi båda igenom passkontrollen, när det sedan var dags för boarding så fick vi traska igenom den långa kön där med. Det är inte slut än, när vi kom till Abu Dhabi och skulle gå igenom passkontrollen där så blev vi också väl omhändertagna och fick gå förbi hela den långa kön. Där slutade också vänligheten till oss med käpp för när vi landade i Frankfurt så fick vi lugnt och där alla andra passerade, det gjorde inte så mycket för att de var inga köer och allt för på fint. När vi sedan tog bussen till Örebro så vid ankomst stod Wasim och Mohammad och välkomna oss med bamse kramar, när vi sedan blev in genom dörren hemma så hade vi varit i gång i 42 timmar var av 30 timmar på resande fot. Detta var det sista brevet för denna gång och är det så att ni läst alla nyhetsbrev så har ni läst 25705 st. ord och 39 A-4 sidor

Johan
Senast aktiv - från Hammar, Örebro län, Sverige