14: Extremadura - tre kvar

tisdag 12 mars 2019 Cáceres, Extremadura, Spanien

12. Murcia
13. Castilla La Mancha
14. Extremadura

Tre kvar, av Spaniens 17 regioner. Efter att ha lämnat Andalusien och sydkusten vänder vi så smått näsan hemåt och är just nu bara är 20-talet mil från att hamna i våra gamla spår genom Portugal.

Efter att ha gått i 9 dagar från Almería till Granada tog vi bussen tillbaka på två timmar och det ger perspektiv. Ska man resa bortåt mer än ett dygn idag får man bege sig till månen, så tänk dig att ha gått Stockholm-Uppsala på tiden när inga alternativ gavs, vilket äventyr!

Sista dagarna i Andalusien tillbringades i underbara Cabo de Gata. På sätt och vis en skrämmande snustorr halvöken där det känns befogat att undra hur de många omkringliggande odlingarna egentligen kan fungera, men också en vild, vacker och fullständigt bedårande resort- och golfbane-fri kuststräcka. Massor av små undangömda stränder med lite kustvandring från exempelvis San José eller La Isleta del Moro.

Efter Andalusien kändes Murcia tråkigare, fulare. Cartagenas långa Feniciska-Romerska-Visigotiska-Moriska historia imponerar, mest syns en riktigt fascinerande romersk teater och forum. Staden Murcia visar inte upp samma praktverk, men känns som en charmig, vanlig stad. Bara en sådan sak som att, efter att ha dragit slutsatsen att spanska lägenheter generellt inte är särskilt charmiga, se balkonger med blomlådor och utemöbler, som om någon faktiskt ville vistas där, var trevligt. Ändå, hit kommer jag nog inte tillbaka.

Vidare in i Castilla La Mancha är vi i Quijote-land. Exakt hur don Quijote rörde sig har Cervantes inte avslöjat, så det finns många varianter på rutter i hans fotspår. Vi tittar på väderkvarnar och stannar sedan i Toledo. Efter att ha besökt ett 20-tal spanska storstäder (och säkert ett hundratal orter totalt), alla historiskt signifikanta, är det väldigt svårt att hålla isär intrycken. Klart är hur som helst att Toledo är ett riktigt stort turistmål, med stora grupper av såväl spanskspråkiga, asiatiska och blandade besöksgrupper. Det är inte svårt att förstå vad som drar, gamla stan är ovanligt välbevarad, liten och behändig och spännande belägen på ett brant berg intill floden Tajo och vi gillar absolut stan.

La Mancha är dock vinodlingstätast i hela världen och här växer även andra grödor så att varenda plätt är uppodlad. Vi längtar efter lite natur och far vidare till Extremadura, där vi börjar med att, ha, ha, besöka staden Cáceres. Här är gamla stan ”bara” från 1500-talet, men det kulturarv som visas upp i var och varannan spansk stad...ja jag vet inte vad jag ska säga, fascinerande, imponerande...

Med hemresa i sikte var jag rädd att vi skulle få frysa när vi lämnade sydkusten, men här är snarast varmast på hela resan. Det är härlig vår, med spirande träd och mängder av blommor och skönt att bara hänga, när vi är lite mätta på såväl katedraler som tapas. Och med nästan fem veckor kvar, det är klart vi ska fylla den tiden också med något spännande.

Catrin Johnson
Senast aktiv - från Figueres, Katalonien, Spanien