Typisk natur
Typisk natur

Utflykt

onsdag 13 mars 2019 Curaçao, Curaçao

Curacao 2019-03-10

Efter lata stranddagar tyckte vi att vi ville uppleva lite av Curacao. Turligt nog talade vi med en servitris på en restaurang om vad som är värt att se. Hon åtog sig att kontakta en kille, som arbetar som guide. Snabbt hade vi chaufför/guide och bil inför morgondagen.

Lite spännande är det att möta en främling, som vi ska tillbringa dagen med. Moisji visade sig vara en trevlig och kunnig man och bilen var bra. Upplägget blev att bese nordöstra delen av ön och därefter hitta några fina badställen på nordvästra sidan på väg hem.

Väl ute ur staden möttes vi av samma torra landskap, som vi sett på Aruba. Olika kaktusarter och risig undervegetation. Stundtals något grönare men framförallt mycket mer kuperat och småbackigt. Vägarna är av god kvalitet och vår chaufför körde lugnt och bra.

Första stoppet var hos en äldre kvinna, som härstammar från indianfolket , som tidigt befolkade ön. Hon har valt att leva på ägorna, som har funnits i familjen sedan förfäderna kom till ön. Det är ett mycket stort område och hon berättade att hon erbjudits många miljoner dollar för att sälja marken. Det är hon inte intresserad av, hon frågade t.o.m. om vi hade kunnat sälja! Omöjlig fråga! Damen är mycket språksam, talar lite engelska men helst öarnas språk, Tapiamento, som vår guide behärskar och översatte för oss. Efter en promenad på en del av ägorna sade vi farväl till damen, som gärna hade sett att vi stannat och tittat i hennes fotoalbum!! Det som förvånade oss var alla djur i burar, t.ex. apor ,praktfulla papegojor, höns, kalkon, påfåglar osv. Till saken hör att damen är vegetarian! Vi fortsatte via en mindre vindkraftspark österut.

Längst ut på östsidan är en platå med mycket kargt landskap, tidigare havsbotten. Utanför detta har en ny kustlinje bildats och där bryter vågorna häftigt. Vi besökte Nationalparken, Shete Boka, i detta området, stora grottor har bildats i kustkanten. Det var mycket välordnat med besöksplattformar så man fick uppleva hur brottsjöarna dundrade in. Vi var även nere i en grotta och upplevde brottsjöarna på nära håll! Nationalparken är även ett fågelskyddsområde, just nu finns inte så mycket fåglar eftersom det inte är häckningstider.

Öns högsta berg, ca 380 m , är en konformad topp, som vi såg på håll. Den är populär att klättra uppför, heldag, ganska tufft enligt guiden.

När vi kommer över på västsidan är strandlinjen bruten av många små vikar. Nästan alla med badmöjligheter och fin korallsand och korallstenar. Eftersom det alltid är lä och blåser ut från land från denna sidan är baden lätt tillgängliga. Men idag på en söndag var det fullt på de flesta ställen, inte en parkeringsplats så långt ögat nådde!! Med mycket tur hittade vi parkeringsplats på två ställen och där passade vi på att bada i kristallklart, svalkande vatten.

Flamingo”sjön” var vårt nästa mål. Guiden tog oss ut till denna ganska stora och grunda vik där en viss sorts räkor lever i vattnet. Dessa är föda för flamingon och ger dem den fina rosa färgen. Vi hade tur och fick se fåglarna på ganska nära håll.

Dagen avslutades med ett besök på Blue Bay Golf and Resort. En stor anläggning med golfbanan mellan villor och hus av bättre kvalitet. Banan såg inbjudande ut och vår guide tog av sig skorna och gick ut på det välansade gräset! Stora dammar längs hålen gav ett utmanande intryck. Roligt för oss, var att se många fåglar på banan. Styltlöpare, rall, hägrar, flamingo och sothöns var några fåglar, som vi kände igen.

En härlig dag för oss.

Ewa Thulin
Senast aktiv - från Curaçao
Kommentarer
Postat av Jonny Persson

Vilken fin och intressant resa Ni gjort/gör. Tack för att jag fick följa Er! Här i Kristianstad har det regnat hela natten och det är 0-gradigt! Ha det fortsatt gott!

Postat av Stina

Låter som en toppendag med massa spännande att se. Shete Boka verkar häftigt!
Kram

Postat av Margareta Thulin

Oj oj oj vilken upptäcktsfärd ni har varit på. Lät ju helt fantastisk. Fotona bekräftar verkligen texten. Ni har alltid sådan tur med er personliga guid, känns det som. På lördag blir det öl och whisky mässan i Malmö. Kramisar till er båda