Hemma igen.

tisdag 12 mars 2019 Upplands Väsby, Stockholms län, Sverige

Nu är jag hemma i kalla Sverige igen. Jag har packat upp min väska, tvättat mina kläder och plockat upp mina souvenirer.

Det skönaste med att komma hem?
Kaffe som smakar som riktigt kaffe ska, en dusch i vatten som inte luktar klor, att sova i sin egen säng och att ta på sig rena kläder från klädkammaren.

Vår resa var bara 18 dygn, men det känns som att vi var borta i en månad eller kanske ännu mer. Vi hann se och göra så mycket under vår resa. En resa som tog oss från Miamis vita stränder till Everglades träskmarker, från Disneylands gulliga sagovärld till Universals fartfyllda 4D-värld, från New Orleans kaotiska karnevaler till Las Vegas extravaganta extra-allt, från Miamis 28 gradiga värme till New Orleans 8 grader och snålblåst.

​​​​​​Det kommer nog ta ett tag att smälta resan och ta in allting. Men om jag redan nu ska plocka ut något som var extra minnesvärt så kan jag göra en snabb topp tre:

1. Grand Canyon. Utan tvekan. Den hisnande utsikten och de vackra färgerna. Att få känna sig liten framför ett av naturens underverk.

2. New Orleans. Staden med många ansikten. Vackra kyrkogårdar med voodoons kulturarv, Mississippifloden och ångbåtar, vackra balkonger med räcken i smidesjärn, den härliga cajunmaten, karneval och parader och glada människor utan några större hämningar.

3. Las Vegas. Staden som aldrig sover. Överdådiga hotell med en enorm detaljrikedom, inrökta casinohallar där du inte längre vet om det är dag eller natt och där alkoholen är gratis, med neonljus och musik och ljud och rörelse överallt.

USA var ett dyrt land att leva i. Den svenska kronan ligger så lågt just nu, att man mer eller mindre kände sig ruinerad där. Det här är totalt sett den dyraste resan jag någonsin har gjort.

Det fanns verkligen inte mycket nyttig mat att få tag på. Jag är hiskeligt trött på pizza och mackor. Och jösses vad allt vatten smakade klor. I Orlando var det nog värst, för det smakade jättemycket klor om deras vatten. Det kunde man t.o.m. känna på läsken på vissa restauranger.

Den här resan blev fyra resor i en. Jag kommer nog inte återvända till Miami, där känner jag mig ganska nöjd. Men Orlando och Universal Studios kan jag tänka mig att återvända till när min brorson blivit lite äldre. Det vore roligt att få dela den parken med honom. Jag kan även tänka mig, beroende på sällskap, att återvända både till New Orleans och till Las Vegas. New Orleans vore kul att uppleva när det INTE är Mardi Gras, för att få se staden i ett lugnare tempo. Och Vegas - dit skulle jag gärna återvända för att åter igen vandra omkring bland de otroliga hotellen samt göra avstickare ut i öknen för att beundra landskapet. Nevada! 🌵☀

Jag måste bara spara ihop lite pengar först... 😉

Tack kära vänner för en oförglömlig resa. ❤

Helena Rosenqvist
Senast aktiv - från Upplands Väsby, Stockholms län, Sverige