Colombia och karneval!!

fredag 15 mars 2019 Barranquilla

Hej kära vänner! Hoppas ni firade fössta tossdan i mass med god tårta och att mars överlag startat bra. Själv har jag hunnit vara lite över två veckor nu i Colombia och hittills är jag inte besviken över landet, men det trodde jag inte heller. Anlände som sagt rätt sent till mitt hostel I Bogotá då allt med flygplatser och transporter däremellan tar längre tid än man räknar med. Så checkade bara in tog en dusch och gick och la mig mer eller mindre. Ganska kallt den natten och Bogotá i sig är ju den högst belägna huvudstaden i världen på cirka 2500meters höjd. Så även om man va lite van vid höga höjder från Guatemala var detta nästan dubbelt så mycket. Iallafall vaknade upp rätt sent morgonen därpå och frukost ingick på hostelet så åt lite granola med mjölk och toasts. Passade även på att ringa familjen Sandin/Rydell en sväng för att få lite uppdatering och se sötnosarna Jamie och Cimberlie som bara växer och växer. Jag hade senare på dagen bestämt mig för att göra en av många gratisturer som staden hade att erbjuda, iallafall i det området jag bodde i och vilket var mest turistiskt och säkert, La Candeleria. Så jag joinade en vandringstur på nästan 3 timmar med vår guide Jeff och säkert 30turister från världens alla hörn. Han berättade en del om Colombias historia och rykten gällande droger. Såklart också om Pablo Escobar och hur landet nu förknippas med detta. Har själv inte sett serien Narcos ännu men colombianerna gillade inte hur de framställde den colombianska kulturen och drogvärlden iallafall. Han pekade ut och visade ställen värda att besöka. Vi fick även smaka på den typiska drycken för huvudstaden Chicha. Smakade tjock äppelmust typ fast med alkohol då och vi fick små kokosnötskal halsband att dricka det ur. När turen va slut va man rätt bra hungrig och jag och en tysk kille Benedict gick och käkade den typiska colombianska maträtten Ajiaco som va kycklingsoppa med majs i tillsammans med ris och advokado. Rätt gott ändå. Dag nummer två i Bogotá så hade jag bestämt mig för att göra ännu mer gratisturer, det erbjöds än del så tänkte varför inte. De va donationsbaserade så såklart helt gratis va det ju inte men man gav så mycket man tyckte de förtjänade. På morgonen joinade jag en graffiti tur både nere I downtown och mer bland turiststråken. Jay var vår guide denna gång och även om det blev lite väl lång tur på nästan 3 timmar med att bara kolla graffiti så var det ändå riktigt coola målningar, både politiskt gjorda och mer konstnärliga. När turen var slut va jag rätt hungrig men en timme senare började nästa tur som då var mattur med de typiska colombianska rätterna så ingen idé att äta direkt. Tog en fräsch juice med frukten Lulo som ni måste googla. Riktigt gott! Hann även med att gå inom museo del oro, som var ett guldmuseum. De sa att det var ett måste att besöka så kände väl att jag fick klämma in det även att jag inte är mycket för museum överlag. Det var väl heller ingen hit även att några grejer va coola. Klockan 14 började iallafall matturen med vår guide Hector och denna gång var vi en lite mindre behaglig grupp på bara 7 personer. Vi fick testa på både maträtter och mer efterrätter samt dryck. Det konstigaste var nog att de drack varm choklad med ost som de la i så det blev som klumpar, smakade inget vidare heller. Men de lokala älskade det. Höjdpunkten var nog kaffet på slutet från ett originellt café som också ordnade med barista skola. Så riktiga kaffebönor med olika starkhet och lukter och så gick vi igenom hela processen med att koka upp det under rätt temperatur och rätt tid. Själva processen var coolare än kaffet faktiskt smakade i slutet, det var absolut gott men hade hoppats på lite bättre! En låång dag blev det men väldigt inspirerande och kul och sköna människor också. Dag nummer tre skulle jag ta nattbussen upp mot Barranquilla och karnevalen. Dock gick inte bussen förrens 18.30 på kvällen så jag hade lite tid att slå ihjäl på dagen. Bokade därför in mig på lite manikyr och pedikyr på en salong i närheten av mitt hostel. 2timmar senare kändes mina naglar som nya efter allt de gått igenom hittills på resan. Vulkanturen gjorde ju sitt om man säger så.. Efteråt tog jag en god carbonaralasagne och gick runt lite till i staden. Sen tillbaka till hostelet för en dusch och sedan taxi mot bussterminalen. Som utan trafik låg cirka 25minuter bort men dubbla det och lite till innan jag var på plats för trafiken va hemsk. Min taxichaufför Ronald sa att den va lika illa när en på dygnet man åkte i denna stad. Puuh tur man inte bor här ändå. Nu väntade iallafall en 18 timmars bussresa till kommande destination, det va iallafall vad jag trodde. Trafiken kändes inte så illa på vägen och jag kunde ändå sova rätt bra till och från, från klockan 22 till 9 på morgonen så inte illa ändå. Inte världens bekvämaste säten men helt ok ändå. Det fanns en del filmer att kolla på även att de var på spanska utan undertext men såg det lite som en utmaning. Även om jag bara kollade en film på hela turen. Iallafall vi skulle anlänt till Barranquilla runt 13 men när jag kollade på kartan vid den tiden såg jag att det iallafall var 2,5 timme kvar. Suck men vad skulle man göra, borde ju lärt sig vid detta laget att allt tar hundra år extra än som sägs. Så istället för kockan 13 var jag i Barranquilla runt 17. Och då endast på bussterminalen som låg en bit utanför centrum. Så delade taxi med två andra resande in mot centrum och då jag blev släppt av sist var jag framme vid mitt kommande boende 18.30... Där blev jag iallafall väl mottagen av Juan som ordnat detta samt runt 20 andra karnevalfirande turister. Några till svenskar faktiskt, Kristina, Cecilia och Dennis. Ett annorlunda men härligt gäng fullt av energi. Vilket jag inte hade efter cirka 25h resande. Men en dusch och lite mat senare så var det bara att ladda om för några kommande intensiva dagar. Första kvällen gick vi till ett stort salsaställe där det var hur mycket folk som helst och världens kö. Då vi inte kom in först stod vi ute på gatan med allt annat löst folk och dansade istället, gick även och lyssnade lite utanför stadion där Marc Anthony spelade. Lite kul ändå, han har ju en del bra låtar! Senare kom vi in på stället ändå och det var som en upplyst restaurang med folk som smetade in sig i mjöl och dansade loss. Karnevalen hade bara börjat ;) Blev rätt sent innan vi kom i säng och det är ju en annan historia, första natten var vi kanske runt 20-25 som sov i huset, vilket för det andra inte var superstort. Ett rymligt kök sen ett rum där jag sov med kanske 7 andra på tunna madrasser på golvet. En uteplats där det fanns 4 små tält samt några hammockar upphängda samt ett till lite mindre rum där några sov också. Två toaletter och duschar varpå en saknade dörr så den hade ett litet plastskynke. Man får inte va kräsen här inte. Sov trots 4 cm tjocka madrasser och snarkande människor helt okej. Morgonen därpå gick jag och Dennis och käkade en typiskt colombiansk frukost med ägg, bröd, ost samt nått odefinierat. Allt låter också kanske godare och normalare än det var. Men men. Sedan var det bara att invänta den inledande paraden som sas skulle börja klockan 13 i andra stunden klockan 14 men som närmare bestämt kom igång runt 14.45.. well well vi hade trevligt ändå då många inklusive jag köpt skumpatroner så vi hade krig och sprutade ner varandra. Själva paraden var bra, likvärdigt den jag, mamma och pappa såg på Lanzarote men denna något längre. Då jag bestämt att jag skulle se helt till slutet, vilket jag typ gjorde. Typ 3 timmar senare var det klart ooch man kunde duscha och börja göra sig iordning för kvällen. Lite förfest i huset sen tog vi taxi en bit bort till ett ställe där de hade livekonsert med colombiansk musik. Mycket flöjt och trummor och även om det var lite speciellt och annorlunda gillade jag det. Det spelades även lite salsamusik så jag kunde dansa. Och en kille som en av tjejerna från huset lärt känna från grannbyn var med och han kunde verkligen dansa så tog en liten svängom med honom och då hittade jag tillbaka till mina salsamoves igen. Så kul! Andra natten i huset var mer fullbelamrad och folk måste ha droppat in lite för när jag vaknade va vi typ 15 i mitt lilla rum så nått syre fanns inte när man vaknade. Då det inte fanns mycket hälsosamma alternativ när det kom till mat och att det inte heller va så mycket som va öppet under karnevaldagarna, samt att det idag var söndag gjorde att det fick bli McDonalds till frukost/lunch. Testade deras nya championburgare som jag inte sett eller ätit innan. Sen åkte jag Cecilia, Matilda en annan svensk tjej som anlänt samt Jelena från Serbien till parad nummer två. Likvärdigt mot första dagen och minst lika långt tåg och även om det är härligt och man rycks med i musiken blir det lite samma samma. Kroppen började bli trött, mest av allt dansande dagarna igenom samt den inte alltför sköna sängen man hade. Jag bestämde därför att detta fick bli min sista natt med gänget, några hade redan lämnat och några få tillkommit. Så sista kvällen gick jag och Kristina och tog några pizzaslicear innan en sista festkväll nalkades. Vi åkte till samma ställe först som kvällen innan men drog sedan vidare in på småtimmarna. Allt började konstigt nog stänga vid 3-4 tiden vilket också var skönt för då kunde jag äntligen få vila min stackars arma kropp igen. Då många människor hade lämnat huset var det lite mer utrymme i rummet igen och jag kunde även bygga på med några extra madrasser så den nästan blev en normaltjock än så sista natten sov jag nog bäst ändå, troligtvis också av ren utmattning. De försökte få mig att stanna också sista dagen men jag kände att enough fick va enough. Packade därför ihop mina grejor, sa hejdå till gänget och åkte mot grannbyn Santa Marta tillsammans med Jelena. Skulle ta 1,5 timme med bussen men 3 timmar senare var vi framme ungefär. Hade fått i mig nån variant på ostfralla samt en friterad kycklingempanada. Så magen fick inte direkt mycket att jobba med. Kände att nått skumt var på gång och som tur va när vi checkade in på vårt hostel var mitt 4bädds rum tomt så hade det helt för mig själv några timmar vilket var lyx och magen mådde som sagt inte så bra så kändes också skönt att ha en toa helt för sig själv och inte behöva dela med 40 andra :s Fick I mig en juice på kvällen för pallade inte äta mer friterat och snabbmat som va det enda hostelet erbjöd. La mig istället tidigt och gjorde massa research kring vad jag faktiskt vill göra i den här delen av Colombia. Finns ju så mycket och många rekommenderar också så olika saker. Men till slut bestämde jag mig för att jag skulle åka mot området Tayrona där en stor härlig nationalpark låg. Så dagen efter checkade jag ut från hostelet. Gick runt lite i santa Marta vilket var ganska turistiskt. Träffade en ung kille på gatan som hjälpte mig att fixa colombianskt telefonnummer. Så nu har jag internet mer eller mindre hela tiden och är inte bara beroende av wi-fi vilket känns skönt. Runt tre tiden på eftermiddagen gick jag mot marknadsplatsen där bussarna gick mot parken. Så ungefär en timme senare var jag framme på mitt hostel mama Tayrona. En mamma med sin son som ägde stället och de var ganska festliga men om ens väldigt ostrukturerade. De hade bara haft öppet nån månad och försökte få allt på plats. Men de gjorde såklart så gott de kunde och hostelet låg i väldigt fina omgivningar med grön natur runtomkring.
Så för att detta inlägg inte också ska bli gör långt berättar jag mer om parken och det jag hunnit med sen dess i nästa inlägg. Massa kramar till er!

Emelie Sandin
Senast aktiv - från Cartagena de Indias, Bolívar, Colombia