Varma dagar ger bad i solnedgång
Varma dagar ger bad i solnedgång

2:a månaden

fredag 15 mars 2019 Adelaide, Adelaide, South Australia, Australien

Hej,
Nu har det gått några veckor och vi har hunnit med lite olika spännande saker och utflykter! Vi har upplevt värmebölja, vinprovning, bergbestigning, flera olika stränder, födelsedag och mycket annat skoj! Dessutom har vi vardagen som bara i sig är ett litet äventyr…

Värmeböljan började med ca 35 grader mån-tors. Varmt men helt ok. På fredagen steg tempen till ca 40 grader. Då luktade det bastu överallt utomhus och vinden var inte skön och svalkande, utan mer som en hårfön. När jag skulle hämta hem barnen från skolan tog jag med vatten och vita tröjor (då skoluniformen är marinblå och inte direkt sval). Barnen kom dock ut svala och glada från nedkylda klassrum. Så ett snabbt tröjbyte och sen en snabb cykeltur hem. Sedan var det bara att packa ihop sig till stranden, smörja in sig med solfaktor 50 och sedan rotera mellan havet och parasollet! På kvällen stannade vi kvar på stranden, fixade lite pizza, och fortsatte bada till solen gick ner. Därefter blev det en nervös cykeltur hem, utan cykellampor, i mörkret.

Helgen därefter var det lite svalare, bara 30 grader, så Johan tyckte det var bäst att klä sig lite varmare i långärmad tröja. Vi passade då på att ta en liten biltur ut till vindistriktet McLaren Vale. Där fanns det mängder med vingårdar, stora och små, men vi bestämde oss för att åka till Samuel´s Gorge där vi fick pröva lite av deras vin och ta det lite lugnt. När barnen sen fick nippran körde vi vidare till Willunga beach där vi roade oss i stora vågor.

Förra helgen var det långhelg här. På fredagen var det studiedag för barnen och på måndagen var de lediga då det var helgdag här. Helgdagen kom sig av den årliga tillställningen Adelaide Cup (en hästrace-tävling) Den tävlingen är ett stort och traditionsfyllt evenemang här och har till och med blivit en helgdag. I början av ledigheten tog vi oss ut till Marino costal trail. Knappt en mil söder om vår strand tar sanden slut och klippor tar vid för en liten bit. Där finns det en stig/gångväg med mängder av trappor som var roliga för oss att gå i och för Olle att spring i.
På måndagen var det Johans födelsedag så det passade oss bra att vara lediga! Han blev väckt i sängen med bullar och presenter som sig bör. Sedan var det födelsedagsbarnets önskan att bestiga Mount Lofty. Vi försökte förklara att det nog inte var någon regelrätt bergsklättring men det ville han inte lyssna på… Det var dock en ganska brant stig som i ca 4 km snirklade sig upp till toppen. Och upp kom vi med trötta men nöjda barn. Ner kom vi också efter några vurpor och sammanbrott.. I början/slutet av stigen fanns det ett väldigt mysigt vattenfall som vi stannade till vid i slutet av vår vandring. Där badade vi fötterna och tittade på ödlor och fiskar.

Annars tycker jag vi anpassar oss mer och mer här. Jag tränar lite på förmiddagen och gör lite ärenden på eftermiddagen innan jag hämtar barnen. Det är fantastiskt hur lite man hinner med när man inte är jäktad av något..

Johan har det nog ganska bra i skolan. Det har varit ett stort steg för honom att gå från svenskt dagis till skola här med lektioner. Men häromdagen hade han räckt upp handen och svarat på en fråga berättade fröken Carolyne. Han har även varit med på en liten skolutflykt. Han tycker inte om handwriting, när de övar på att skriva bokstäver, men matte och japanska tycker han är kul. De får även lära sig några ord på aborigin-språk, så häromdagen fick vi lyssna hela eftermiddagen på huvud, axlar knä o tå - på aboriginspråk! Hans språkcentrum går nog på högvarv nu!!

Anna börjar också komma in i klassen. Hon leker mest med Joel, Jaden och Hafsa. Även Anna har räckt upp handen och svarat på en fråga inför hela klassen. De är modiga! Den här veckan har de haft surfsafety. Hela klassen har promenerat ner till stranden och varit där hela dagen (i två hela dagar) och övat livräddning, busat och fått lära sig grunderna i surfning. Jag har hämtat hem en väldigt trött och sandig tjej på eftermiddagen. Hon berättade att läraren på surfsafety hade kallat henne ”their little swedish fish” då hon hade vunnit någon simtävling i klassen, så hon var ganska nöjd med det!

Då Johan och Anna är anmäld till tennis nästa termin har vi köpt tennisrack och övat lite på tennisbanan som vi har hundra meter ifrån huset. Koncentrationen brukar inte hålla så länge, men läxläsning varvat med tennisspel funkar riktigt bra!
Anna fick testa på simhopp häromdagen (jag fick faktiskt också vara med!) och det tyckte hon var väldigt skoj, så det blir det nog till nästa termin. Då Johan även skall få pröva på fotboll lär nog nästa termin bli fullbokad!

Olle jobbar på, ganska mycket faktiskt men då vi planerar att åka till Kangaroo Island om tre veckor passar det ganska bra med mycket pengar in.. Han får operera mycket och har kommit in ännu mer i bekantskapen så han är nog överlag ganska nöjd med jobbet.

Nu börjar hösten komma hit, men i helgen skall det ändå bli runt 30 grader så vi försöker nog stranda oss lite. Då Anna har lärt sig lite surfning nu har vi införskaffat två stycken bodyboards till barnen så vi hoppas på lite vågor! För då ska Anna lära oss vad hon har fått lära sig om att surfa!

Ta hand er!