Dag 32: Nusa Penida

fredag 15 mars 2019 Lembongan, Indonesien

Igår, torsdag, började dagen vid 06:00 då jag skulle möta upp samma personer som var med på förra rundturen, inklusive ägaren av det hostellet som förra gånger var guide nu var han med som ”turist”. Världens roligaste person! Iallafall vår destination var Nusa Penida, en mindre utvecklad men superfin ö bara en timme med båt från Bali. På plats väntade en förare/guide. Vägarna på ön var de sämsta jag någonsin upplevt och det blev ett par väldigt guppiga tillfällen i bilen.

Första stället vi stannade på var längs med ett par klippor där det slog jättehöga vågor. Vid samma ställe låg även Broken beach. Anledningen till att den kallas så var för det inte fanns något riktigt bra sätt att ta sig ner dit. Även ett stort hål i klipporna skapade en häftig ingång dit!

Andra stället var det bästa. Svårt att beskriva utsikten men hoppas bilden jag lägger till gör det enklare. En lång trappgång ned längs en klippa som hade en väldigt unik form. Längst ned fanns en jättefin strand med klarblått vatten. Jag stack ifrån min grupp ett tag för att få en bild tillsammans med utsikten, mötte ett svenskt par i gången så jag passade på att fota dem sen fotade de mig, bra teamwork!

Tredje stället var en fin strand med ett liten ö precis utanför med ett tempel på. Tyvärr var det för långt att simma. Vi stannade i 2 timmar för att sola och bada. Vågorna när man badade var de högsta jag upplevt i mitt liv, vissa var lite läskiga faktiskt.

Klockan 17 lämnade båten tillbaka till Bali. Vi sa hejdå väl framme då jag inte längre bor i Ubud med dem, sen tog jag mig tillbaka med en taxichaufför som inte kunde ett ord engelska. Inte helt lätt men det gick tillslut, han var supersnäll ändå! Efter en sån hektisk dag så var det länge sen jag kände att en sovmorgon var så välbehövlig som imorse.

Kommentarer
Postat av Saga

Men wow!!! Så vackert! Ha det bäst!