Disig morgon i Haifa
Disig morgon i Haifa

Elefanten i rummet

fredag 15 mars 2019

Till havs från Haifa mot Port Said och Suezkanalen. I går var en avslappnande dag ombord. Disig morgon med duggregn, men upplarnande fram på dagen.
Vi upptäckte nya delar av fartyget och gjorde studiebesök i Spa och Gym. Blev visade runt i den välutrustade anläggningen och fick efter test av våra fotställningar pröva på inlägg som ska förbättra balansen i kroppen för att undvika fel belastning. Vi nappade på detta - lurade eller inte? Vi får se.
Upptäckte att det finns tre trapphus med hisshallar med 8, 6 resp 4 hissar i varje. Hittade också en "mindre" restaurang, La Gondola. Satt och läste. Lite folk vid middagen så vi fick en lite längre pratstund med vår servitris från Filippinerna, som vi kommit i närmare kontakt med. Jobbar 12 timmar om dagen, 7 dagar i veckan och ska göra så tills i oktober. Har en 8-årig son hemma som väntar. Hårda förhållanden.
Efter besök i Bella bar med espresso och Vecchia Romagna återvänder vi till hytten. Där möts vi av en vacker elefant, skulpterad av vår cabin steward, Hendra, med hjälp av handdukar, riktigt konstverk.
Kommer till Suezkanalen i kväll.

Christer
Senast aktiv - från Ingarö, Stockholms län, Sverige