Kaffe, Salsa och sen Sverige!

onsdag 3 april 2019 Cali, Valle del Cauca, Colombia

Hej alla! Då var det då dags för mig att knyta ihop säcken för denna gång. Min sista tid i Colombia och för denna resa har nått sitt slut. Nu väntar bara hemresan som dock skulle varit igår men som dessvärre blev uppskjuten till idag. Så nu hoppas vi allt flyter på som det ska så jag kommer hem till mormors begravning.
Berättar mer kring flygstrulet i slutet av inlägget, men nu först min sista vecka i Colombia som bara blev så bra! Känner mig så nöjd över helheten och allt jag verkligen fått uppleva på mina nästan 3 månader hemifrån.
Iallafall anlände ju till Salento som jag skrev senast och denna lilla by var bara så mysig. Och precis vad man behövde mellan stoppen Medellín och Cali som båda var mer hektiska storstäder. När jag kom till Salento tidig morgon gick jag direkt till ett café och åt lite frukost. Fantastiskt gott kaffe (då detta var kaffestaden) och god yogurt med granola och färsk frukt. Sen gick jag för att checka in på mitt hostel men då incheck först var senare så bestämde jag mig för att ta mig mot en av många kaffefarmer för att höra mer om historian kring colombiskt kaffe och få provsmaka lite. Började gå mot en farm som jag läst mig till skulle vara bra. Inga skyltar dock så gick utmed vägen och plötsligt stannade en bil med ett sött colombiskt par som undrade vart jag var på väg. Jag sa namnet på farmen men de visste inte vart den låg heller då de bara var här på semester. De undrade om jag ville ha skjuts och jag visade på kartan vart farmen skulle ligga. Slingriga vägar och fortsatt inga skyltar. Vi stannade en kille på häst som sa att gården låg bakom berget och att man antingen behövde åka tillbaka mot Salento eller längre ner, så det skulle bli en omväg. Vi stannade till slut var vi trodde skulle vara rätt, men när jag kom en bit upp kom jag till ett hostel och ägaren sa att det inte var första gången folk kommit fel. Han tyckte jag skulle åka tillbaka mot Salento och åka till en annan farm istället som var lite mindre men familjeägd och inte så komersiell som många av de större var. Sagt och gjort tillbaka på mitt hostel igen så gick jag motsatt väg mot Don Elias som farmen hette. Frågade några vänliga herrar längs vägen och undrade hur långt det var till fots. De sa 20 minuter, som max 30. Borde ju lärt mig vid det här laget nu att man alltid ska addera det dubbla för det var precis vad det tog. En timme senare var jag nämligen framme :) som tur var var det fantastisk natur längs med vägen och gräset var så grönt så det nästan såg photoshoppat ut. Men när jag väl kom fram så tog det bara en kort stund innan min guide började visa mig runt kaffeplantagen. Var bara jag där och då men vi hann bara börja guidningen innan 2 tyskar slöt upp, sen ytterligare 5 minuter senare kom två franska killar också. Men ändå en liten behändig grupp. Fick lära mig en del om olika kaffesorter och hur de framställs. Slutligen kom ju höjdpunkten då vi också fick smaka varsin kopp. Och kaffet är verkligen gott här. Colombia är ju på andra plats av kaffeproduktion och bästa kaffet efter Brasilien. Kan dock inte minnas att kaffet i Brasilien var bättre än Colombia. Men å andra sidan var jag ju endast i Rio och inte ute på landsbygden. Salento var ju bara en av många kaffeområden som fanns i Colombia, men en av de bästa. Efter turen var man rätt hungrig och likaså de andra turisterna från turen. Så jag tog sällskap med paret från Tyskland och åt lunch uppe i bergen med himmelsk utsikt. Väldigt trevliga och de hade tre veckors semester i Colombia, så lite mindre tid än mig. Så de fick med omsorg välja ut vilka ställen de ville se i Colombia, och Salento var såklart en av dem då Claudia älskade kaffe. Lucas, hennes kille inte fullt så mycket men han gillade att hikea vilket det va bra möjligheter till här. Efter lunchen sa vi hejdå och att vi kanske ses igen då Salento var en liten by. Väl tillbaka på mitt hostel checkade jag in och till min stora glädje var jag ensam i mitt 4manna rum. Så skönt, så tog en dusch och vilade lite. Blev därefter en tidig middag på stället Brunch som hostelet rekommenderade starkt då de hade allt möjligt på menyn, och mycket internationella rätter. Hann bara sätta mig ner och sen kom just Claudia och Lucas innanför dörren. De gjorde mig därför sällskap även till middagen och vi hann prata massa mer och de var verkligen ett härligt par med många historier och härlig humor. Bytte därför nummer så vi kunde ses dagen efter för middag eller något. De hade dock en lång utflykt inplanerad och jag skulle till det välkända Cocora Valley som var höjdpunkten i Salento, förutom kaffet då. Sov riktigt gott den natten då jag inte hade någon i rummet som störde, snarkande eller liknande. Man får ta vara på dessa nätter. Morgonen därpå gick jag tillbaka till brunch för frukost och fick en god omelett med fri påfyllnad av kaffe. Köpte även med mig ett lunchpaket då hiken för dagen skulle ta cirka 5 timmar. Gick mot torget där jeeparna stod för att köra oss mot Cocora. 20 minuter senare var vi framme vid starten. Märkte att det var en annan tjej i jeepen som verkade resa själv, så började prata lite med henne och det föll sig naturligt att vi fortsatte vandra tillsammans. Ytterligare en fransk tjej, Lucie som rest hela Sydamerika sedan september, så hon hade mycket tips och mycket att berätta. Och vilken hike sedan. En Av de vackraste platser jag sett. Palmer så långt ögat kunde nå, berg och dalar och hästar och kossor som betade av det knallgröna gräset. Första delen av hiken var mer öppna landskap och vidunderliga utsikter, medan andra halvan var mer regnskog och man vandrade längs en flod och över massa hängbroar. Vi hade även tur med vädret, för hade det regnat som det gjorde två dagar senare hade vägarna varit så leriga :s Väl tillbaka i Salento efter turen var man rätt mör i kroppen. Så lite vila innan jag på kvällen gick ut för att äta en tidig middag, så orkade inte vänta in Claudia och Lucas. Men var rätt skönt att äta själv också. Beställde in den populära rätten för området, Trucha fisken. Resten av kvällen chillade jag bara i sängen, och nu hade jag fått två rumskamrater som var två tjejer från Danmark. Så att prata lite skandinaviska igen var både skönt och trevligt. Min sista heldag i Salento hade jag bestämt skulle bli en lugn och chilldag med lite sightseeing I byn, kanske lite shopping, yoga och massage. Så jag och Lucie hade bestämt att vis kulle ses för frukost vilket vi gjorde sen gå upp till två utsiktsplatser i närheten. Sen skulle hon besöka en kaffefarm, så jag gick runt i lite affärer. Tog en fantastisk god cappuccino och en Nutella crepes till lunch och sen skulle jag göra yoga på mitt hostel tillsammans med Claudia. Vi hann inte mer än avsluta sessionen som vi hade utomhus innan himlen öppnade sig och regnet öste ner och det åskade och blixtrade om vartannat. Tur att jag bara skulle stanna på mitt hostel efteråt och ha en timmes massage. Så skönt! Sen på kvällen skulle jag möta upp med Claudia och Lucas igen för käk och kanske nån drink. Vi gick till en venuzuelisk restaurang och åt fisken Trucha igen. Riktigt gott! Avslutade kvällen på en bar med lite livemusik och drinkar. Sa hejdå och godnatt och de sa att jag var välkommen till Tyskland när jag ville. Morgonen därpå vaknade jag upp till regn och rusk så som tur var hade jag inte mycket planerat än att bara resa vidare mot mitt sista stopp, nämligen salsastaden Cali. Så väntade ut den värsta regnskuren innan jag såklart tog min sista frukost på Brunch, och resvärlden är allt bra liten då man träffar på människor man mött tidigare rätt ofta ändå. Denna gång kom jag samtidigt som två kanadensiska killar som jag gjort en av walking turerna tillsammans med i Medellín. Så vi käkade frukost ihop innan jag beställde en ny lunchbox on the go för färden. Även om det denna dag "bara" skulle ta 4 timmar. Så först en minibuss till staden Armenia och därifrån byta till nästa minibuss mot Cali. Träffade en tjej från Taiwan, Liza som var på samma buss från Salento och också skulle vidare mot Cali. Så vi satte oss jämte varandra och tjatade en del av vägen till Cali, men även en liten nap blev det. Vi skulle inte samma väg så sa hejdå på busstationen och därifrån tog jag en taxi till mitt hostel Viajero som jag hört skulle vara bra då det var fokus på salsa, men också såklart en del party. Träffade direkt två killar från Israel som bodde i samma dorm som mig samt en kille från Tyskland. Så de undrade vad jag skulle göra ikväll då de skulle ut på salsaklubb. Jag såg vid check in att de hade en partybuss kväll som jag velat testa sen jag och Mathilde såg dem i Cartagena och det såg kul ut. Så signade upp mig för det. Men innan det var det en gratis salsalektion på hostelet och sen en salsauppvising med två utav lärarna Ivan och Jennifer. Riktigt grymma och jag hade redan signat upp mig för 5 timmars privatlektioner med Ivan. En timme kommande dag samt två timmar i rad både söndag och måndag. så det såg jag fram emot då min lärare Ivan hade showen och han hade skills! Efter deras show ville de ha upp tre killar och tre tjejer från publiken och vet inte vad det är med mig nuförtiden men anmäler mig gärna frivilligt till sånt där man inte har en aning om vad som kommer hända (och tänkte också att det kanske gav möjlighet för lite gratis salsa träning eller nått). Iallafall så ville de ha oss att dansa lite olika steg i grupp först men sen skulle vi köra ett eget kort solonummer och freebasea lite. Ja det va ju bara att göra't. Sen skulle tydligen publiken rösta på bästa killen och bästa tjejen. Riktigt jämt mellan oss tjejer efter publiken vrålat, och till slut fick jag se mig besegrad av en tysk tjej. Det tråkiga var ju också att vinnarna fick partybusskostnaden gratis, så hade kunnat tjäna in de 40.000pesos där. Men men , kul var det iallafall. Lite förfest blev det sen iallafall på kvällen och träffade massa härligt folk, med samma intresse som mig- dans och då främst salsa :) Klockan blev 23.30 och det var dags för partybussen som stod och väntade på oss utanför. Mer eller mindre hela vårt hostel hade signat upp till slut så det var kul. Hur mycket folk som helst på bussen då det redan var folk från andra hostel när vi steg på. Discokula och fri bar (cuba libre) från en hink.. Detta hade aldrig varit lagligt att köra runt på halvfulla turister i Sverige. Men som tur var, va vi inte där nu ;) för det var en sjukt kul upplevelse. Även om vi bara åkte på bussen kanske 1.5h med ett toastopp. Sen släppte de av oss på en riktigt bra klubb med massa latinmusik. Så dansade hela natten lång med killar från hostelet som faktiskt var rätt duktiga. Och det gör att man känner sig bra själv också! Sent i säng vilket gjorde att man var rätt bra sleten dagen efter. Men tog mig upp till frukost vid 10 tiden. Men gick sedan och la mig igen och låg mer eller mindre i sängen till jag tog mig upp för lite lunch på ett ställe runt hörnet från hostelet. Gick inte mer meter än jag behövde;) Riktigt god hamburgare där! Sen chillade jag lite vid poolen på hostelet innan det var dags för min första privatlektion med Ivan. Rätt sletna båda två då han också varit ute dagen innan. Men de har det i blodet trots allt och han lärde mig massa nya steg och hade ett bra flow iallafall. Men en timme var rätt lagom den dagen. Sen blev det dusch och försöka ladda om till lite mer fest på kvällen, var ju trots allt lördag.. Så vi var ett gäng som gick ut för middag först sen lite förfest på hostelet innan hela ligan, typ 40personer gick till samma nattklubb. Lite annorlunda från dagen innan då det va all möjlig musik som spelades, bland annat Sean Pauls klassiker från 2004. Men lite salsa också såklart. Så blev en del dans även idag även fast kroppen var lite småsleten. Inpå småtimmarna gick vi iallafall hemåt, men klockan hade nog igen hunnit bli närmare 5-6 innan man var i säng :s
Så samma visa nästa morgon, frukost precis innan den slutade vid 10.30 men vädret var för bra för att lägga sig i sängen igen så på med bikinin och ligga och gassa vid poolen några timmar. Måste ju njuta av värmen och solstrålarna för vet inte när man får de igen nästa gång.. Till lunch fick det bli samma meny som dagen innan, hamburgaren hade klass ändå! Sen ladda för 2 timmars privatlektioner med Ivan. Måste verkligen fortsätta med salsa för det är så kul och det finns så många olika sekvenser så man kan aldrig tröttna. Lär mig nytt varje gång. Kände ändå att det var en utveckling från dagen innan. Efter detta var kroppen på paus, ville gärna ut på salsaklubb men som tur var stängde mycket tidigt då det var söndag. Så vi var ett gäng som gick ut och käkade och sen bara hängde en stund på hostelet innan jag somnade. Betydligt tidigare än de två tidigare nätterna och välbehövligt var det också. För kommande morgon var jag definitivt tvungen att gå upp tidigare då jag hade mina två sista timmars lektion från 10-12. Och innan det var jag tvungen att packa för kvällens hemresa samt äta frukost. Riktigt kul och så mycket som jag utvecklat min salsadans på 5 timmar här känner jag att jag gärna tagit minst lika mycket till. Men kan förhoppningsvis komma tillbaka. Direkt efter salsan var det yoga på hostelet vilket jag kände kunde vara en skön avslutning. Sen åkte jag med några till från hostelet till en matmarknad och åt lunch. Sen en snabbdusch för att också hinna med att göra lite manikyr innan jag va tvungen att ta taxi till flygplatsen då flyget skulle gå 20.07. Hade en sjukt trevlig taxichaufför och jag älskar dessa konversationer när man bara sitter med en spansktalande för då känner jag mig ganska duktig och de gillar att berömma också då man försöker. Men i större sällskap tappar jag mig ganska fort. De pratar sjukt fort här i Colombia också. Bäst ska tydligen vara i Bolivia och Peru där de pratar långsamt och atikulerar mer. Väl inne i kön för check in märkte jag direkt att detta kommer ta tid. Tjejen framför mig sa att hon redan missat sitt flyg och nu behövde bli ombokad, och efter ett tag märkte jag att det var fallet för varje människa som skulle checka in då det tog hundra år för alla. Va framme och pratade med personalen två gånger och undrade vad det var frågan om och att jag snart skulle missa mitt flyg om inte kön skulle gå snabbare. De sa att alla flyg till Bogotá Var försenade och att jag inte skulle hinna med mitt connection flyg bara för det. Nej, det fick bara inte hända... Väl framme så var så fallet, jag skulle inte kunna flyga till Bogotá och vidare till München idag. Tydligen var det oväder vilket gjorde att plan varken kunde lyfta eller landa. Jag sa att de måste hitta ett annat alternativ till mig då för jag måste hem för en begravning. Stod vid check in disken i mer eller mindre 3 timmar och blev omdirigerad till olika personer som skulle hjälpa mig. De sa att jag kanske kunde åka till Madrid och vidare därifrån men sen var det flyget fullsatt och andra alternativ var de för långsamma med att kolla så jag inte skulle hinna med och sen fanns det inga mer alternativ än att åka samma rutt fast dagen efter. Suck!! Orkade inte åka tillbaka till Cali stad utan kollade upp om det fanns ett hotell på flygplatsen vilket det gjorde. Så åt middag och gick sedan dit för att kolla om de hade rum, och de hade de som tur var. Mitt flyg till Bogotá skulle gå först vid 17 nästkommande dag, då de flyttade fram det åtminstone lite för att jag skulle ha marginal, så jag hade ändå en del timmar att slå ihjäl innan det. Lyckligtvis behövde jag inte checka ut förrens 12.30 så gjorde det efter en god nattsömn. Vid utcheckning träffade jag städerskan som erbjöd mig en kopp kaffe och hon var så söt och berömde min spanska, vilket gjorde mig glad så tänkte att jag allt kunde ta en kopp kaffe för att göra henne glad. Hon började direkt anförtro sig till mig och berättade om hur stressigt och tungt jobbet var då hon mestadels arbetade själv och skulle städa och tvätta alla 12 rummen själv. Hon visade mig bild på hur hon såg ut 1 år tidigare och tyckte att hon nu såg så härjad ut, stackarn. Så söt och hon ville att vi skulle bli vänner på Facebook. Hon visade bilder på hennes barn, som bara var bedårande söta och jag visade mina syskonbarn som hon berömde och tyckte var vackra. Hon sa att jag skulle höra av mig om jag planerade att komma tillbaka till Cali och gav mig en slängpuss innan jag gick. Älskar människor ibland!
När jag kom ner till check in träffade jag på tjejen som försökt hjälpa mig mest från gårdagen, hon sa att flyget som skulle gått till Madrid och som jag kanske skulle hunnit åkt med tvingats nödlanda i Bogotá på grund av vädret, så hade inte kommit längre än så ändå.. Hon hjälpte mig iallafall snabbt med incheck. Men hade ju dock några timmar att slå ihjäl ändå, men skönt att bli av med min stora väska iallafall. Så gick och åt frukost sen till gaten och pratade lite med mamma och pappa. Sen har jag bara suttit och skrivit detta dagboksinlägg, som ändå tar några timmar. Och som tur var bokade de in mig på ett tidigare flyg till Bogotá för det skulle gå klockan 17, men är nu försenat till 18.25.. så får vara glad om vi är iväg innan 19 för då ska det ändå vara lugnt att jag hinner med flyget till München som går först 22.45. Så vänner och familj, resan kunde slutat bättre om man säger så, blev ett aprilskämt det hela, men men sånt som händer. Så länge jag kommer till GBG imonkväll så jag hinner till begravningen på torsdag, det är det viktigaste. Jag har iallafall haft en fantastisk tid och även om jag inte var så taggad för resan innan jag åkte så känner jag nu återigen att jag fått blodad tand och att detta är bland det bästa jag vet just nu. Åka till olika länder och upptäcka olika kulturer, platser och träffa nya fantastiska människor hela tiden. Så glad och tacksam att jag fått göra detta. Och trots att jag får åka hem nu och avbryta min resa och jag inte vet om jag kan åka tillbaka och fortsätta där jag slutade så vet jag att jag definitivt någongång kommer tillbaka. Spenderade mer än 5 veckor i detta underbara land och jag förstår nu varför alla säger att det är bland deras toppdestinationer. Det finns så mycket att se och upptäcka som jag inte hade en aning om. Även Guatemala var en överraskning. Belize visste jag knappt existerade innan men öarna jag besökte hade alla sin charm, och jag hade två väldigt bra dyk där. Mexico var inte min favorit men tror definitivt man behöver mer tid där, det var även i början av min tripp och det tar lite tid att komma in i resandet och njuta av det till fullo. Skulle definitivt kunna tänka mig att åka tillbaka och se huvudstaden och västkusten. Men även människorna jag träffade i Mexico var underbara och bland annat Chichén Itzá och alla Cenotes var riktigt coola. Verkar som jag snart ska boarda planet mot Bogotá och när jag sen ser att jag kommer med flyget till München och senare Göteborg skriver jag den avslutade delen.
Puuh vilken resa. Har fått små hjärtattacker många gånger kan jag säga. Och kan också säga att jag inte rekomenderar Avianca nånsin och hoppas jag slipper flyga med dem igen. För som sagt två timmar efter utsatt tid lyfte vi då äntligen från Cali till Bogotá. Verkligen tur att jag flyttade fram den flygningen för annars hade det varit kört igen. Själva flygningen tog dock bara knappt 45 minuter så jag hann med god marginal till gaten för flygningen mot München. Meeeen när vi är fullt med folk samlade som bara väntar på att få boarda när flyget äntligen kommit på plats säger de i högtalarna att flyget är överbokat och att några passagerare måste stanna i Bogota en natt mot kompensation. Så där mitt i allt när man ser tiden rinna iväg ska de börja mecka med det. Till slut får vi allafall gå ombord men då är klockan närmare 23.15, att vi sen heller inte har möjlighet att lyfta på grund av dimma gör att vi sitter nästan 1 timme i planet och väntar. Jag ser mitt connection flight till Göteborg lyfta utan mig då det känns som jag inte kommer hinna. Trots att flygningen tog 1 timme kortare än vad som stod landade vi endast 1 timme innan mitt flyg skulle lyfta mot GBG. Men en kille som jag pratade med direkt när jag klev av planet lugnade mig och sa att jag skulle hinna. Litar dock inte ett ord på vad personal från Avianca säger längre så halvsprang genom terminalen, passkontroll, säkerhetskontroll och till sist snabbtåg mot min gate. Så var lite att ta sig igenom men kom till gaten i tid och har nu landat i Göteborg där snälla Charoline ska komma och ta emot mig. Klart som f-n bara med att mitt bagage inte lyckades komma med hela vägen. Men men.. Imorgon väntar som sagt begravningen och jag är så glad att jag till slut kom hem så jag får vara med nära och kära på detta. Så det var allt för mig för denna resa. Får se om jag har möjlighet och kommer resa ut igen för att avsluta det jag tänkt. Återkommer här isåfall. Ses snart familjen! Massa kramar ❤

Emelie Sandin
Senast aktiv - från Jönköping, Jönköpings län, Sverige