Bara hemresan kvar

lördag 6 april 2019 Figueres, Katalonien, Spanien

16: Kantabrien
17: Aragonien

Så att när vi nu befinner oss i norra Katalonien och ska lämna Spanien och börja den långa hemresan imorgon har vi besökt alla 17 regioner, varav 11 på denna resa.

Jag konstaterar att vi dessutom besökt (övernattat i) de 12 största städerna och 25 av de 50 största och när jag funderar i liknande banor gällande Sverige tar det stopp på Malmö. Ja alltså, jag kan inte med säkerhet säga att jag varit i Malmö, hmmm.

Vi känner på den Asturiska kusten och jag får med en matförgiftning in i Kantabrien, vilket tar ned upplevelsen en del, men det är en vild och vacker kust med tätt mellan byarna som säkert gör sig bra till fots. Vi gör bara ett enda stopp och hinner kanske inte se så mycket, men känslan av att de nordspanska regionerna skiljer sig från de sydligare kvarstår. En bit på väg mot Aragonien dyker det plötsligt upp en traditionell grå-vit stenby och jag hinner tänka att de finns ju här också, tills jag kommer på att vi just kommit in i Kastilien och León!

Vi passerar också Rioja och tar ett stopp i Logroño, som vi gick igenom på förra årets camino. Vi tänker återuppleva marsipan- och mojitoglassen, men glassbaren är stängd och min mage hindrar mig från att alls lämna hotellrummet en dag, så det blir ett av de mindre lyckade stoppen på resan.

I Aragonien besöker vi endast huvudorten Zaragoza. Den är riktigt trevlig och gör mycket av sin romerska historia med fyra intressanta och välordnade museer, som vi uppskattar trots allt vi redan sett. Ortens konstnär är Goya och dessutom finns såväl katedral som basilika att besöka. Området för World expo 2006 är dock en stor besvikelse, redan halvt i förfall, en avstängd bro liknande ett UFO och ett öde kongresscenter, lite creepy helt enkelt.

Så återstår egentligen bara hemresan, som vi tänker påbörja i nordost. Det ger några dagar på Costa Brava, med ett första stopp i Tossa de Mar. Orten är trevlig, med en mycket välbevarad muromgärdad gamla stan. Här drabbas vi av total matpanik, när vi, ja mest jag, bara vill ha pizza och vi lyckas välja stans sunkigaste hak. Pizzan verkar ha kommit prefab och detsamma gäller Lasagnen. Är det sant det vi hört, att man bara äter skit på Costa Brava?

Vi fortsätter hur som helst till Cadaqués, som jag som hastigast besökt förut, och hamnar på restaurang Compartir. Bästa maten på hela resan! Folk med bakgrund på stjärnbeströdda El Bulli har startat denna mer modesta, men tydligt inspirerade, krog. En del oväntade och märkliga smakkombinationer, men inget för krångligt och bara gott, gott och .... ja gott!

Cadaqués är också en söt liten ort i en fantastisk omgivning. När vi fortsätter ut på Cap de Creus når vi fastlandsspaniens östligaste punkt och klipporna som inspirerat  Salvador Dalí och i Port Lligat ligger hans hus. Hur som, det är på Figueres’ Teatre-Museu Dalí som vi får uppleva hela hans geni, en verkligt värdig avslutning på vårt halvår på Iberiska halvön.

Catrin Johnson