Efter regn kommer solsken

fredag 5 april 2019 Varenna, Lombardiet, Italien

Dag2

Vi startade dagen med en stadig Italiens frukost (Coco pops, rostat bröd med marmelad och överrostat kaffe). Sedan bar det av mot de gamla delarna av Bergamo. Väderutsikterna för dagen var 13 grader och ca 40 mm regn.
En stor skillnad mot Göteborg är att här i Bergamo kommer regnet uppifrån och inte från sidan och 13 grader är verkligen 13 grader vilket är en ganska behaglig temperatur.
Vi promenerade runt i några rimmar innantill kröp in på vårt rum och lekte lite med lego. När barnen somnat gickbjag ner och köpte lite take away pasta som vi fick äta i lugn och ro med ett par tjeckisk öl.
Lite spännande var det att höra från en på restaurangen att det inte regnar i Bergamo på 4 månader och att det varit över 23 grader varmt den senaste månaden.....

Dag 3

Som vanligt startade vi dagen med den rejäla italienska frukosten för att sedan packa ihop och bege oss till McDonalds för tidig lunch.
Vi promenerade till stationen och tog tåget till Como sjön.
2 timmar senare hoppade vi av tåget i ett soligt Varenna. Synen som mötte oss var helt fantastisk. Det hade snöat dagen innan så bergstopparna var vita av snö vilket ramade in hela landskapet och fick det till att se ut som en tavla. Om kameran legat å vilat i Bergamo så tog den igen det med råge i Varenna.
Det tog inte lång tid innan Leo tröttnat på  PAPPArazin som hade valt ut just honom som sitt fotoobjekt med alla olika bakgrunder. Hans stora uppdrag var nu att hålla sig borta från allt vad kameror hette.

Vi åt lunch ute tillsammans med två kompisar till Lina och deras två barn som vi kommer resa med under de närmaste 8 dagarna. Känd skönt å veta att man kommer ära pasta å pizza de närmaste 3 veckorna.

Hoppas på bra väder även imorgon

//D

Daniel Blomqvist