Galakväll med guldtema
Galakväll med guldtema

Badort och storstäder

söndag 14 april 2019 Singapore, Singapore

Sitter nu i lugn och ro sedan vi i natt lättade från Singapore. Dags att summera några dagar med aktiviteter.
Galakvällar ombord innebär att gästerna klär upp sig, oftast i kostym, dock inte alla. Interiören smyckas till kvällens tema, senast var det guld. En speciell, 6-rätters meny med olika val presenteras, annars är det som vanligt.
Vid Langkawi förtöjde vi vid en speciellt uppbyggd pir för kryssningsfartyg mitt i den vackra skärgården. Som vanligt stod en rad bussar och väntade på oss. Vi valde att åka den ca 15 minuter långa resan in till närmaste stad, Kampung, med schuttle-buss. 8 bussar körde konstant under hela dan fram och tillbaka.  Vi vandrade omkring i tryckande, fuktig värme i badorten. Butiker med badleksaker och serveringar, där det inte gick att hitta någon öl, i alla fall inte på förmiddagen. Vi svalkade oss med ett besök i akvariet, med AC och fina fiskar och fåglar.
Port Kelang är hamnstaden till Kuala Lumpur med febril hamnaktivitet. Det är en bit att köra in till huvudstan, men vi hade en mycket bra guide, Alex, som var kunnig, mycket välorganiserad, skämtsam och som berättade en del om sitt personliga liv. Han berättade en del om staden, om sevärdheter och annat nyttigt innan han släppte av oss i centrum för att upptäcka på egen hand. Skyskrapor, både färdiga och under byggnad dominerar stan. Gångtrafiken slussan genom gångvägar som går antingen ett par våningar upp mellan skyskraporna eller ett par våningar under mark. Ibland är det luftkonditionering, ibland inte. Vi hade problem med orienteringen. I gångstråken har man dålig kontakt med omgivningen och går man i gatunivå skyms sikten av alla skyskrapor samtiditgt som solen står i cenit så man kan inte avläsa väderstrecken. Det blir inte bättre av att gatusystemet är vindlande utan rutnät. Vi siktade mot de 452 meter höga Petronas Twin Towers, som man på avstånd kunde se mellan de höghusen på långt håll, men som var svårare att upptäcka när man kom närmare. Efter en svettig promenad kom vi fram och kunde beskåda och plåta det fantastiska byggnadsverket. Vägen tillbaka mot centrum blev inte lättare så vi irrade omkring ett tag innan vi kom fram till mötesplatsen vid ett köpcentrum. Guiden har rekommenderat lokal mat inne i huset. Vi gick dit och fann en hel våning, stor som en industrilokal med massor av stolar och bord av enklaste slag, som i en äldre industrimatsal. Runt om fanns olika restauranger med mat från olika håll. Vi fastnade för ett ställe med lokal mat där man hämtade själv vid ett bord med en massa rätter. Vi plockade på oss, gick förbi en kyl med "lyckdricka" där Bittan tog mineralvatten och jag en konstig läsk, som liknade öl på burken. Det visade vara något som smakad som gammalt Hubba-Bubba- tuggummi. De flesta hemtama valde någon fruktjuice eller ingen dricka. Vid kassan kikade hon på tallrikarna och summerade det hela till 18,40 Ringit vilket är ca 45 kr. Prisvärd lunch för två som var riktigt god och smakrik!
I Singapore var vi tvungna att vara beredda från kl 06.00 för att ta emot våra pass med stämplar och landstigningskort för att komma in i landet. För första gången anlöpte vi en kryssningsterminal med direkta gångbroar, precis som vid en finlandsbåt. Många kontroller för uppvisning av pass, röntgenkontroll, etc innan vi släpptes igenom. Allt var dock välorganiserat och fungerade smidigt. Som vanigt ett 40-tal bussar för att ta oss på olika turer. Vi hamnade i en samlad grupp där guiden skulle berätta både på engelska och franska, dessutom med en slags kinesisk brytning. Det blev lite så där... Staden, som på bilder domineras av skyskrapor visade sig även ha en annan skala. Det finns kvar låg bebyggelse sedan kolonialtiden och mycket gröna ytor. Vi gick inte omkring så mycket, men det ser ut att vara lättare och trevligare att ta sig fram än i Kuala Lumpur.
Vi stannade på ett antal ställen med sevärdheter och fick även utpekat under resans gång. Längre uppehåll gjordes i den tropiska orkidéträdgården med enorm blomsterprakt från ca 7000 olika orkidésorter. Skön, avkopplande vandring bland växterna trots hettan och viloplatser med bänkar på vägen. Ett längre besök fick vi också i Chinatown med ett myller av butiker med krimskrams och en massa restauranger. Fullt med turister, som vanligt. Det blir lätt så när vårt fartyg och ytterligare ett kryssningsfartyg ligger i hamnen. Det är ett under att bussförarna kan hita någon plats att stanna och vänta på oss. Mycket skickliga!
Nu har vi ett par dagars kryssning att vila upp oss på!

Christer
Senast aktiv - från Ingarö, Stockholms län, Sverige
Kommentarer
Postat av Lennart Marcus

Halloj,
Tack för som vanligt kul & informativ läsning & bilder.
Ha D fortsatt gott !
// Lena & Lelle