Äventyr en söndag!

söndag 14 april 2019 Hamburg, Tyskland

Moin!
Vaknade till vid 7, men gick upp först en stund senare, när även O vaknat.

Kom ner till en fin frukost, som innehöll det mesta man kan komma på att vilja ha på ett frukostbord. Tog en frukostbulle, körsbärsyoghurt (varför finns inte det hemma?!) och lite varmt, i form av grönsaker och grå korvar. Vid strax efter kl 9 började det strömma in en hel del folk och snart var det kö. Bra att vara på plats i tid!

Gjorde oss iordning och begav oss ut i ett mulet och kylslaget Hamburg. O hade siktet inställt på något och jag frågade inte. Han hade sett att det var en årlig loppis! Den var stor och vi gick inte igenom allt, men fann några påskhängen i trä till riset (harar och kycklingar) och en turkos stickad kofta.

Tog bussen till Rathaus och gick in för att studera lite. Fann några uppslag för hur kommunen kan tänka, för att sedan gå vidare. Kunde gått på guidad tur, men njaä, inte riktigt inspirerande.

Såg en gammal kyrkoruin och gick dit. Det blåste kallt, men köpte vars en biljett och åkte upp de 70m i det forna kyrktornet. Där uppe blåste det inte mindre och O, som klarat höjder bra de senaste åren, blev lite skraj när det lättade lite i kepsen. Tog oss runt hissen och tittade ut lite, men när vi kände att vi fått nog, åkte vi ner och begav oss mot en restaurang vi tidigare gått förbi, Hans im Glück.

Himla trevlig restaurang! Det var ett gammalt apotek, men känslan var skog/frihet. De hade satt en massa björkslanor inuti och skapat en mysig atmosfär. Vi åt vars en burgare i focaccia.

Mätta och glada, gick vi ut och mot hamnen, men då det kändes ruggigt bestämde vi oss för att ta en bussrundtur istället.

Hoppade på en och fick se de lyxiga husen i stan. Shit! Hus i marmor, stället där Trumpen bor (om han nu åker hit) osv. Kvinnan som guidade körde bitar av det hon tog på tyska, på engelska, bara för oss. Hon var härifrån, men hade bott i London i 30 år, men nu ”brexit it”. Åkte ner till hamnen och då det blev en paus, då alla andra gick av, så gjorde vi också det.

Vi tittade i ett par turistbutiker, köpte ett par Hamburg-märken och gick in på Blockbräu. O tog en öl och en bretzel, jag en schorle och apfelstrudl.

Promenerade upp till Hamburger dom, vilket man skulle kunna tro var en kyrka, men är ett nöjesfält. Strosade runt bland vagnarna som sålde allt från fläskburgare, chokladklädda jordgubbar och majskolvar, till gosedjur eller där par lockades att spela i hopp om att vinna ett gosedjur. En hel del karuseller för såväl modiga som fega. Spännande att bara se folket som testade än det ena, än det andra, stora som små. Tivoli är dock trevligare!

Kroppen började tröttna på att promenera, vid 18, så vi begick oss till u-bahn, köpte lite dricka och åkte en hållplats, till Sternschanze, för att därifrån gå till hotellet.

Så skönt att sträcka ut ovanpå!
För att vara en söndag, då det är stängt överallt, fick vi många upplevelser!

Schönes Abend!

Amanda Ingvarsson
Senast aktiv - från Bremen, Tyskland
Kommentarer
Postat av Crisi

Jag skrev ju nyss till dig på Viber "Vad har dagen bjudit på? "
Nu vet jag 😀 Kramar till er och hoppas morgondagen blir lika händelserik ❤️