Systerbåt, likadan som vår

Phu Quoc

söndag 14 april 2019 tt. Dương Đông, Phu Quoc, Kien Giang, Vietnam

2019-04-15 Måndag.
God Morgon!
Fredagen var vår sista dag på Cosiana Hotel och tillbringades mest runt hav och pool. Det blev en strandpromenad norrut där man ser exploateringarna av tomterna som är på väg i olika stadier att omvandlas till hotell och resorter. Enligt tidigare nämnde Peter så har markpriserna stigit med 800-900% här de senaste åren.. När vi gått färdigt längs stranden eller rättare sagt inte kom längre på grund av blockerande teräng så gick vi upp genom en tomt som var i omvandling och när vi närmade oss vägen kom en bil och ur den kom en äldre vit man och vi tänkte nu får vi en blåsning som är på deras mark. Det fick vi inte utan han frågade var vi kom ifrån och det visade sig att han var tysk och tomten var hans frus, de höll på att göra i ordning den men hade lite problem med grannarna. Alla vill åt kakan på grund av det som komma skall nu när det byggs och exploateras på gott o ont.

På kvällen gick vi till grannrestaurangen som ligger på pålar ute i vattnet, väldigt mysigt att sitta under enkla tak ute i havet.

Lördag.
Idag byter vi hotell och åker från östkusten till västkusten här på Phu Quoc, en halvtimmes taxiresa ungefär. Vi ska nu bo på Thai Tan Tien Hotel tre nätter. Framkomna till detta lite slitna bungalow-hotell blir det strand o havbesiktning, här är lite mer normaldjupt vatten till skillnad från förra platsen som var långgrund. Fin strand o skönt bad helt enkelt. Vi bor precis vid poolen och har hundra meter promenad till stranden där även restaurangen ligger.

På kvällen promenerar vi de ca 3,5 km till centrum i stadsteräng (svettigt) och besöker den omtalade nattmarknaden. Kollar runt i vimlet och sätter oss på en restaurang där vi äter fiskmiddag med KGB-öl från fat. Funderar på om vi ska ta taxi men det blir promenad hela vägen tillbaka minsann, inte svårt att somna sedan precis.

Söndag.
Idag har vi bokat turbiljetter till en guidad tur per buss o båt runt de södra småöarna utanför Phu Quoc. Vi hämtas 9:15 med bil som tar oss till väntande buss där vi är de sist anslutande resenärerna som är 80% vietnameser. Jag sitter sidan om en man som talar bra engelska och vi utbyter lite om våra respektive länder, han och hans familj kommer ifrån Ho Chi Minh staden. Vår guide som talar hyfsad engelska berättar om dagens upplägg med båttur till öarna och snorkling i korallreven där, mycket spännande för mig som aldrig snorklat och ännu mindre sett några korallrev.

Vi äntrar båten i An Thoi på sydspesen av Phu Quoc och efter att ha beskådat hur en likadan båt snurra runt för att få upp draggen/ankaret så kommer vi ut på havet. Här kan vi se en lång linbana som byggts ut till de två närmaste öarna, häftigt! Vi kom fram till Fingernail Island som är en av de sydligaste belägna öarna, så här långt söderut har vi aldrig varit i världen någon av oss, kul! Det blir fiskafänge också med små trummor som vi försöker få storfångst med, någon i gruppen fick faktiskt upp en firre! Cykloper o snorklar lånar vi och sedan hopp i baljan där vi ankrat strax utanför stranden på ön. Vilken otrolig upplevelse att för första gången i livet få snorkla och se korallrev med fiskar och andra havsdjur i alla de färger som finns där nere. Helt makalöst, vill inte sluta att simma omkring i denna underbara miljö.

Till slut så fick vi dock komma tillbaka upp på båten och den drar vidare medan lunchen som ingår dukas fram på borden där vi sitter bänkade runt 40 personer. Mat av alla de sorter står på bordet och gott är det! Vi kommer snart fram till en av de andra öarna där det går att ta sig in i hamnen/stranden med mindre båt alternativt simma dit eller fortsätta snorkla vid korallreven som finns även här, gissa vad jag gjorde?! Frugan tog lilla båten in till stranden och upptäckte denna tillsammans med nyfunna vänner, bra uppdelning. Efter en timme vände båten mot hamn igen och vi kom tillbaka till fastlandet.

Bussen tog oss sedan vidare till Bai Sao stranden som är en fin strand men vi har ju egen så vi hoppade över badet och nöjde oss med lite foto i strandkanten. Sedan bar det "hemåt" och vi var tillbaka vid 18 tiden oerhört trötta men glada! Vilken dag! Allt kostade 200:- SEK inklusive mat. Det enda som tillkom var extra drycker under resan.

Efter uppfräschning blev det middag tvärs över gatan då vi inte orkade gå längre.., tog lite tid men vi fick mat till slut och sedan slocknade vi strax efter 21..!

God Natt!

Dan