Kangaroo Island

tisdag 16 april 2019 Adelaide, Adelaide, South Australia, Australien

Hej!
Hösten är här med lite svalare dagar och nätter. Det kommer fortfarande dagar med temperaturer på 30 grader, men oftast är det runt 20. Så långbyxorna har plockats fram ur garderoben.

Föregående helg var vi på Kangaroo Island, en ö som hela familjen fastande för! Men innan jag berättar om den fantastiska resan så vill jag bara nämna några ord om surfning och Bel air.

Då Anna hade som uppgift att lära familjen att surfa tog vi våra små bodyboards och drog till stranden. Mycket svårt var det men efter upprepade försök hade samtliga i familjen fått känna på känslan att stå och vänta in en våg, vända brädan mot stranden, ta fart, hoppa upp och lägga sig på brädan och känna hur vågen fångar brädan och tar med sig en hela vägen in till stranden! Coolt! Tack Anna!!
Vi har även varit i Bel air, en nationalpark med äventyrslekplats i mitten. Där träffade vi på en svensk limnolog (hur stora är oddsen för det?) Vi blev rekommenderade att i parken vandra en 5 km hike som visade sig innehålla en tunnel, fantastiska vyer, brant klättring och inte mindre än 9 koalor! Här fick även Olle tipset om en löpargrupp som träffas 2 gånger i veckan på olika ställen i Adelaide. Trevligt för Olle att få lite löparkompisar!

Men nu till Kangaroo Islands (KI). På fredagen hämtade vi upp barnen i skolan, snabbt hem och byta om från skoluniformer och sen vidare1.5 timma söderut till Cape Jervis där färjan utgick ifrån. En vacker bilresa med mycket hav, branta bergsväggar och slingriga vägar. Med tanke på slingriga vägar och att det blåste kraftfullt hade vi förberett barnen med åksjuketabletter och det var bra! Färjeresan tog knappt en timma men det var nog den gungigaste resa jag varit med om. Det var svårt att stå upp..
Väl framme i Penneshaw var kl 20.30 så lite mat i magen och sen mys inne på hotellrummet.
På lördagen hade vi bokat en guidad båttur med möjlighet för snorkling. Båtturen började lugnt med några delfiner och havsörn. När vi sedan kom fram till några sälar och ett sjölejon fick vi hoppa i vattnen. Det var riktigt kallt så barnen och jag gick upp i båten igen efter att vi varit framme hos djuren men Olle var i lite längre och fick som tack för det en liten lekstund med den ena sälen! Vår guide Elia körde vidare och hittade sedan ett stim med delfiner (ca 10 kanske). Olle hoppade i och testade om de var leksugna vilket de inte var, men en stund senare lekte de med båten så vi fick iaf komma dem riktigt nära!
Efter noggranna matinköp på eftermiddagen (vi hade fått rådet att förbereda oss väl då man aldrig kan lite på att affärer och restauranger är öppna på KI)) körde vi till Stokes bay där vi hade hyrt en stuga. Efter otaliga kilometrar på röda grusvägar kom vi fram. Känslan var enorm när vi insåg var vi skulle bo! En fantastisk utsikt och mängder med vilda (men de var onekligen ganska vana vid turister) kängurur! Anna var i extas! Första kvällen gick vi ner till stranden och intog lördagsgodis och de vuxna fick även varsin öl! När vi skulle gå hem såg vi ett annat par som försvann in i klippväggen, var tog de vägen? Vi var tvungna att kolla och hittade då den hemliga stigen ner till stranden. In under klipporna gick den och slingrade sig fram mellan/under klipporna. Halvvägs hittade vi en avtagsstig in bland några andra klippor. Här kom man fram till en liten hemlig lagun!!! Vidare utforskning krävdes! men en anna dag för nu började det skymma..
Söndagen körde vi bort till västra änden på ön och besökte Remarkable rocks och Admiral arch! Otroliga skapelser av moder jord. Till och med barnen var stilla och bara tittade på de enorma vågspelen! På eftermiddagen hann vi med ett stopp vid KellyCave som var mycket liknande lummelunda.
Måndagen började med att utforska vår lilla lagun nere vid stranden. Nu var det lågvatten så nu kunde vi till slut efter lite klättring/krypning/vadande ta oss ända ut till en liten naturlig klipp-pool ute vid havet. Mycket spännande till och med för de vuxna… Anna fick även jobba lite på sin rädsla för krabbor…
På eftermiddagen körde vi ner mot Seal bay men stannade först på Raptor Domain. Där kan man få titta på spindlar, ormar och andra giftiga djur. Det lockade oss inte alls men däremot hade de en fågelshow där man skulle få interagera med fåglarna, och det fick man! Lilla söta ugglan Schush hoppade runt i våra knä och tillät att vi klappade henne. Barnen fick hålla i ugglor, skrattande cocaburror och Olle fick hålla stora örnen!!. Efteråt körde vi vidare till Seal bay där vi inte hann med de guidade strandturerna, men vi kunde gå ner på en spång över dynerna där vi ändå kom väldigt nära sjölejonen.
På tisdagen var det dags för hemresa så lite kelande med ”våra” kängurur innan vi satte oss i bilen. Barnen ville så gärna stanna kvar så de grät i bilen…
Några stopp på vägen mot Penneshaw blev det. Vi stannade till i Emu Bay och tittade på Pelikaner och körde bilen nere på stranden (det var tillåtet). Vi stannade till på en lavendelplantage och en vingård där vi bla köpte bubbligt rödvin.
Hemresan gick lugnt och stillsamt, men alla var överens om att vi nog måste hit en gång till innan vi åker hem! Och frågan är om vi inte bokar stugan i Stokes bay igen. Sannolikt det mest spektakulära boende jag bott på där lyxen inte bestod av bubbelbad eller flådiga restauranger, utan av naturen själv!
Mycket nöjd över matplaneringen då vi inte saknade en matgrej under hela helgen!!

Nu väntar 2 veckors påsklov här!. Sedan sätter vi tänderna i Term 2!!

Ha det gott allesammans!!

Kommentarer
Postat av Anna Karin

Så underbart att se att ni har det bra... och tiden går så fort.. Dag 82!!!
Stora kramar från ett vårigt Karlskrona som saknar er!