Nu har vi sett en orm också!

lördag 27 april 2019 Cairns, Queensland, Australien

Hej! Det var länge sedan sist!
Vi har haft det magiskt bra och har det fortfarande. Vi har lämnat Noosa och familjen Enright/Lindell. Det är som alltid väldigt tråkigt att bryta upp med dem, skillnaden denna gång är att Helen, Flynn och Pearl kommer till Sverige i juni! Den vi får sakna ett tag till, (kanske nästa sommar Brett?) är Brett. Vi avslutade våra dagar hos Helen med familj med sol, bad, supergod mat, facemasks, Espresso Martinis, bra musik, promenader med Marley och lite shopping. Till Noahs glödje åt vi lunch på en restaurang där de har sushitrain. Han har längtat efter det sedan han kunde börja svälja ris, så det var på tiden.
Vi lämnade Noosa Junktion med buss, "Australia Greyhound", och åkte mot Brisbane. Vår första dag spenderades till fots, vi gick och gick och gick och shoppade lite. Vi åt middag på en grekisk restaurang och fick för första gången i våra liv vara med om BYO. Alltså, Bring your own. Det var väldigt häftigt måste vi säga. In till Liquorland, spritbutiken, köp kyld öl eller vin, gå till restaurangen och drick din medhavda dryck! Detta tar vi med oss till Sverige!
Vår andra dag i Brisbane råkade bli på Anzec Day. Detta är en helgdag i bl.a. Australien och Nya Zeeland och den är till för att hedra alla som stred i Anzec, Australien and New Zeeland Army Corps. En STOR parad gick genom gatorna i Brisbane, det var både fordon från krigstiden, äldre människor som var med i 2:a världskriget och musikanter. Instrument som bastuba, mobil xylofon och säckpipa, fränt!
Eftermiddagen spenderade på den häftigaste skybaren vi någonsin besökt. Förhoppningsvis kan bilderna säga lite om hur högt upp vi var... Johan drack en cocktail med namnet "A Clockwork orange"... Bara det är ju fränt.
Morgonen efter bar det av till flygplatsen för att stiga ombord på flyget som klockan 10:40 skulle ta oss till Cairns. Framme vid flygplatsen, ca 09:20 med gott om tid, upptäcktes det i bagageinlämningsdisken att Johan läst fel på biljetten... Flyget skulle gå 09:40!!!!! MAO är vi väldigt tacksamma för att Peter vid bagageinlämningsdisken fixade så att planet väntade på oss... Typ.
Nu har vi varit i Cairns i 1 1/2 dygn och vi har varit med om äventyr som egentligen räcker för ett par veckor framöver. UBER-chauffören som körde oss från flygplatsen till boendet, meddelade att det finns krokodiler överallt och det går inte att bada var som helst i havet eftersom det finns jellyfishes "all over the place". Ok, bra, -Helen, vi kommer tillbaka till Noosa, ok?
Efter att ha inhandlat halva mataffären skulle vi gå över gatan för att känna på vattnet, inte bada, bara känna. Noah skuttade glad i hågen över den lilla palmbeklädda gräsytan, ca 3 m, och gav till ett skrik som hördes till Kina. EN ORM!!!! Svart med gul mage. Vi stod som stela svennar och bara undrade vad vi skulle göra nu? Johan som ändå är relativt vågad av sig frågade ett gäng med Aussies, svaret var typ: Cool, let´s go and have a look at that little fellow. Det visade sig vara en totalt ofarlig och väldigt vanlig treesnake. (VÄLDIGT VANLIG!!!) Inget bad i havet, inget mer spatserande under de fantastiska palmerna och inget mer strosande på sandstranden. Hepp!
Idag har vi varit uppe i världens äldsta regnskog. Vi har åkt linbana/gondol över en massa härlig regnskog och fått en liten guidad tur om hur kretsloppet i regnskogen fungerar. Vår guide, Cameron, kan ALLT om regnskogen och dess djur. Slutstationen för linbanan var hippistaden Kuranda. Här bor och lever det riktiga original. På riktigt. Här är det förmodligen människorna man ska vara mer rädd för än krokodiler, ormar och spindlar...
Färden hemåt togs med Kuranda scenic railway. 2 timmars kuskande på ett tåg från 1891, med en resa bestående av bl.a. 15 handgjorda tunnlar och 37 broar och allt i den djupaste av regnskogar. Se bilderna så förstår ni lite om vad vi varit med om idag.
I morgon drar vi ut på snorkeltur i barriärrevet!
Puss och kram!

Kicchi
Senast aktiv - från Australien
Kommentarer
Postat av Veronica

Vilket äventyr ni är ute på 👍😘