East is east

måndag 6 maj 2019 Vilnius, Vilnius län, Litauen

Resan österut tog sin början redan kl 07.12 på den svenska västkusten. Två timmar tåg till Kastrup(som förflöt fort då jag tittade på senaste avsnittet av Game of Thrones) för den obligatoriska reseölen i form av en Tuborg(hvergang!) innan planet lyfte mot Kaunas i Litauen. Det var priset som gjorde att resan gick till Kaunas i mitten av Litauen istället för till Vilnius som var vår destination. En 1 ½ h bussfärd från flygplatsen var vi sedan vid halv fem i Vilnius. Vi hann innan bussen med en lättare sen lunch på flygplatsen, ingen kulinarisk upplevelse men en introduktion till den service vi har att vänta oss enligt alla rapporter. Likgiltighet kan man väl bäst beskriva serviceandan här med, i alla fall är det vad vi känner efter första dagen. Hotellet låg några hundra meter ifrån busshållplatsen och vi passerade på vägen en krog som blivit en instagramfavorit pga sina målningar och konstverk. En Stalunskulptur med grisnäsa, Putin och Trump som blåser marijuanarök mellan varandras munnar och Lukasjenko, Stalin och Hitler som diskuterar hur högt de ska bygga en mur. Hotellet är av trestjärnig standardklass och ligger i södra delen av Vilnius gamla stad, precis vid saluhallen som vi under dagarna här hoppas få äta oss mätta i. Efter att ha installerat oss på rummet gjorde vi oss redo för en stadsvandring i gamla stan. Vi hade inget uttalat mål utan ville bara bekanta oss med staden. Då det är måndag verkar en hel del vara stängt och öppentiderna på butiker och museum visas genom att dagens nummer i veckan visas som romersk siffra och öppningstiderna därefter. Vi vandrade norrut genom gamla stan upp till Gediminastornet, katedralen och nationalmuseumet i norr. Efter en stunds vandring så hittade vi en restaurang som serverade litauisk mat och egenproducerad öl, den medeltida restaurangen som heter Aline Leiciai hade dock inget tillgängligt bord. Så istället blev det en plats i baren och ölprovning istället för mat. Sex olika sorters öl serverades för 10 euro i 20 cl glas. Lager, ale och veteöl samt en mer udda med cannabisolja i var några av ölen som ingick i provningen. Istället för litauisk mat tog vi sedan en sallad och en burrito på det mer mexikanskinfluerade No Forks. Vi vandrade genom mysiga smågator i gamla stan och styrde kosan hemåt då vi båda var sega efter en lång dag med tåg, fly och bussresande. Vi gick in på en livsmedelsbutik för att plocka på oss en lokal öl och en flaska vin för att avsluta kvällen med på rummet. Men icke, butiken stängde 21 men tydligen får de sedan januari inte längre sälja alkohol efter kl 20. Tillbaka nu på hotellet för att somna tidigt då en heldags utforskande av staden väntar imorgon. Intrycken hittills av Litauen är blandade, prisvärt, vackra byggnader och intressant historia, men det känns inte så gästvänligt. Att ta sig runt med basal engelska har hittills varit enkelt men intrycket är att det inte går att ha mer än ytliga konversationer då engelskakunskaperna verkar haltande, minst sagt. Vi får helt enkelt se våra två återstående dagar här. Det är hursomhelst väldigt kul att vara iväg och få upptäcka och se lite nytt i gott sällskap.

Tr
Senast aktiv - från Halmstad, Hallands län, Sverige