Från Mänttä till Helsinki

måndag 6 maj 2019 Helsingfors, Nyland, Finland

I går hade vi vår allra tidigaste avfärd - kompensationen kom i dag! Då vi inte skulle träffa vår guide förrän kl 11 så hade vi "sovmorgon". Möjlighet att sova lite längre eller ut o vandra i Mänttä på egen hand en stund.

Väl på bussen så hämtade vi upp vår guide som tog oss med till Mänttäs fina kyrka. Finansierad av Gösta Serlachius och väldigt mycket byggd efter hans anvisningar, väldigt annorlunda-på ett positivt sätt! Fantastiskt träarbete på predikstolen och altarringen o fina målningar på altartavlan.

Efter 2 dagar här så kan vi konstatera att Gustaf och Gösta Serlachius har betytt oerhört mycket för staden och dess uppbyggnad då de grundade inte bara pappersbruket utan även skola,  vårdcentral mm.

Lunchen i dag intog vi i staden Keuruu ca 3 mil norrut. Där entrade vi den gamla präsgården som nu blivit restaurang. Återigen fantastisk mat och efterrätt på det...mums. Efter maten strosade vi runt en stund innan vi åkte till angöringsplatsen för hjulångaren Elias Lönnrot. Dags att åka en tur på en av alla finska sjöar, och vi mötes av en liten överraskning i form av ett glas bubbel. Efter en kort stund av åkturen tog sig solen igenom molnen och de flesta satt uppe på däck och njöt av solen och omgivninngen dvs sällskapet, båten, vattnet, öar och kobbar. En timme senare var det dags att gå i land.

3,5 timmes bussresa senare landade vi i Finlands huvudstad och på hotell Arthur. Här ska vi bo i 2 nätter medans vi upplever Helsingfors. Starten blev att leta upp ett middagsställe. Fröknarna fick nu möjligheten att inmundiga den inhemska hamburgekedjans meny - Hesburger.

Anette Bohlin
Senast aktiv - från Oskarshamn, Kalmar län, Sverige