Än slank vi hit... Å än slank vi dit... Men till slut kom vi fram!

tisdag 7 maj 2019 Tokyo, Hachioji, Japan

Ganska precis ett dygn efter att vi lämnat lägenheten hemma i Umeå anlände vi till hotellet i Tokyo, så där lämpligt desorienterade och trötta.

Vid 13-tiden flög vi från Umeå till Sthlm och hade 5 timmar på Arlanda att såsa bort, käka, dricka kaffe, sitta å känna lugnet, eftersom vi inte kunde checka in väskorna förrän ganska sent så blev det rätt stillsamma timmar.

Väl i gaten sammanstrålade vi med McDude, en annan cachare, som oxå skulle med samma flyg som oss. Vi skulle flyga från Arlanda 19.10 och blev väl en snutt försenade, men i slutändan ändå tidigare till Peking. Flyget skulle ta 8 timmar, perfekt lagom tid att sova sig pigg trots passering av flera tidszoner, kan man tänka sig. Tänka, alltså. I realiteten så blev det inte riktigt så...
Först gick de ut starkt med att servera nån sorts middag bestående av biff och ris. Därpå följde en stunds torktummel-simulerat sovförsök där jag snurrade runt runt runt och på 378 olika sätt försökte hitta en ställning tillräckligt bekväm att sova i, med resultatet noll funktionabla sätt att sova i en flygplansstol. På skärmen fanns 15 kanalar - 1 som visade flygrutten och 14 som visade kinesiska filmer. Eller nej förresten, fanns en spansk film, men kinesisk text.

Sen kom de plötsligt och serverade frukost. Klockan var nu kanske 7 lokal kinesisk tid och i svensk tid så var klockan mer 1-2 nånstans. Frukosten var för övrigt inte frukost, utan nudlar och kyckling. När det var avklarat var det fortfarande 2-2,5 timmar tills vi skulle ankomma till Peking. Sov-försök nummer 2 gick något bättre, men knappt hade man somnat så var vi framme. Eftersom vi kom fram tidigare än tänkt så fick vi ännu längre väntetid där. Vi kom fram vid 9.30, lokal tid, vilket i svensk tid är typ 3.30 på natten, flyget vidare skulle inte gå förrän 12.50. Nåja,vi hann med den obligatoriska rese-Starbucks-kaffen som vi inte fick till på Arlanda och sen hittade jag en bänk att sträcka ut mig på, dra en sjal över huvudet och det nästa jag vet är att Bernt väcker mig och frågar om jag ska med planet till Tokyo eller inte.

Fortfarande inte direkt pigg och utvilad så somnade jag nog innan planet hade lämnat Peking. Sen blev det lunch - ris-nudel-biff igen. Nu hade klockan hunnit bli 8.30, lämplig svensk frukost-tid, men 14.30 i Kina. Vi kom fram till Tokyo tidigare än beräknat. 16.45 lokal japansk tid, 15.45 kinesisk tid eller 9.45 svensk tid, vid det här laget började jag vara rejält trött, desorienterad och hade svårt att veta vilken tidszon jag gick på och när jag dessutom det senaste halvdygnet hade ätit ungefär samma mat till middag-frukost-lunch, som i mitt svenska huvud samtidigt varit middag-nattamat-frukost och skralt med sömn på det.... Vi fick i alla fall komma in i landet utan problem, inte ens ett borttappat bagage. Vi hann nästan bli lite oroliga då det tog en himladens tid för väskorna att komma. (Kan det vara bristen på Kicki&Patrik som gjorde att allt ändå gick så problemfritt?). Mitt mest bestående minne från bagage-väntan är tullkvinnan med den söta lilla hunden som gick runt och snifffade så att ingen smugglade med sig kött eller grönsaker in i landet!!

Hur det nu än gick till så lyckades jag, Bernt och Duden ta oss med tåg, byta tåg och gå sista biten till hotellet, utan att hamna fel en enda gång, vilket med tanke på allas vårt sömndepraverade tilllstånd var något av en bedrift. Väl framme på hotellet mötte vi upp delar av gänget och Denis, vår guide fördenna resa. Trevlig snubbe är intrycket so far. Vi hann t.o.m ta en snabbdusch innan det var gemensam middag. Typ japanska AW som med massor av smårätter, mycket mat, öl och saké som inte är särksilt gott vare sig varm eller kall. Små låga bord som måste vara oerhört opraktiskt att servera.

Ett gäng gick och cachade efter middagen och vi blev frågade att följa med. Vi är dock alltför skelögda för andra äventyr än att sova säng, just ikväll i alla fall!;)

Godnatt!

Sofia Henriksson