Finns lite att välja på här
Finns lite att välja på här

Ost, öl och choklad

onsdag 8 maj 2019 Everinghausen, Sottrum, Niedersachsen, Tyskland

Sista kvällen cyklade vi in till byn för middag. Byn med kyrkan mitt på torget. Vad man än betäller i både Holland och Belgien  så serveras alltid en hink med pommes frites, vi beställde coq au vin och fick en hink.
Vi far vidare till Gouda där lyckades vi träffa in ostmarknaden som är två gånger i månaden, kul men ganska svårt med parkering.
Gouda ost är för mig en sort med inte särskilt hög smakupplevelse. Här fanns butiker med bara Gouda ost från golv till tak och alla med unik smak, olika lagrings tid och smaktillsatser super goda. Dit kommer vi att återvända, själva staden var också mysig så här finns mer att uppleva.
Nu åker vi mot Brugge och Belgien En mysig stad med många kanaler, kanalbåtar, hästdroskor, museer, utecafeer, öl, våfflor,musslor,pommes och choklad där tillbringade vi 3 dygn.
Nu far vi ut på Belgiska landsbygden, vägarna är lika breda som husbilen glad att vi inte mötte någon. Hamnar hos en bonde som har gjort om en åker till ställplatser för husbilar Jätte fint och mysigt närmsta grannarna förutom bonden två får med fyra ursöta lamm och två ankor. Fin service också nybakat bröd levererat till husbilen på morgonen.
Målet var ett kloster som tillverkar Trappistöl som sägs vara det godaste i världen. Vi tog cyklarna och åkte dit för att testa ölet. På en restaurang bredvid klostret kunde man avsmaka munkarnas öl 3 sorter och andra delikatesser gjorda av munkarna som ostar och pateer.
Dagen efter tog vi husbilen förbi klostret för att köpa lite öl. Jag måste erkänna att ölen jag testat i Belgien är riktigt god jag som inte alls dricker öl annars.
Nu är det dags att vända hemåt i sakta mak efter en underbar resa. Vädret har inte varit det bästa men vi har klart oss från regn, det har bara regnat på nätterna sån tur är men det har varit mycket kallare än man är van vi på resa.

Gunilla Gustafsson
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige