Red Heat

torsdag 9 maj 2019 Trakai, Vilnius län, Litauen

Vår plan för onsdagen var att ta oss ut till staden Trakai, som ligger ca 45 min från Vilnius. Där ligger två gamla slott, varav ett restaurerats, vid några sjöar. Då vi hade vädret på vår sida denna dag med en strålande sol kändes det som ett alldeles utmärkt resmål. Min förkylning hade lättat lite från dagen före men jag var fortfarande trött och snuvig. Vår första plan var att ta oss ut dit på egen hand men det hade inneburit väldigt mycket promenader, inget jag kände att jag orkade. Så istället bokade vi resan dit med en tour. För €20 blev vi hämtade på hotellet, ditkörda med en audioguide i öronen och hade 2 1/2h där på plats innan hemresan. Då vi skulle vara borta över lunchtid så inhandlade jag mig en bagel på Uptown Bazaar och vi köpte med lite dricka. Uptown Bazaar var förövrigt något vi uppskattade och kom att återvända till då det finns ett tjugotal olika restauranger där. Vi fick som sagt på resan till Trakai lite historisk bakgrund till Litauen och hur det skiljer sig från de andra baltstaterna genom att de varit i union med Polen och är övervägande katolskt. Trakai och många andra befästningar byggdes för att hindra invasionen av korsriddarna från Tyska orden. Kortståg i österled var ju lite lättare att åtta sig för tyskar och skandinaver då de hade samma syndernas förlåtelse som övriga korståg men de slapp resa en halv värld bort. Litauerna var de sista hedniska natinen (hertigdömet) i Europa. Litauen vann tillsammans med Polen 1410 vid Grünwald (Tannenberg) över Tyska orden men kom sedan att kristnas i alla fall. Unionen blev dock stor och nådde under en period ner till Svarta havet. Kul att som alltid på resa få lite mer insikt i olika länder och regioners historia. Väl i Trakai vandrade vi ut på bryggor i sjön till det ena slottet som låg på en ö. Fikade i solskenet och njöt av miljön och vädret. Vi valde dock inte att gå in på museet i slottet utan vandrade istället söderut till resterna av den andra borgen. Så det kom att bli en del vandring i alla fall men jag fick också köpt det jag alltid köper, kylskåpsmagneter. Efter över två timmar vid borgarna och sjöarna begav vi oss hemåt. Det blev en sen lunch på en kedja som heter Cili Pica. Kedjan började med pizzor men har utökat med mer regional baltisk kost. Jag beställde in litauiska raggmunkar med bacon, färskost och gräddfil och som snacks till förrätt friterat grovbröd med ost och majonnäs. Allt sköljdes såklart ner med en kall litauisk öl. Eftersom det blivit en del promenerande så var vi trötta och vilade på hotellet, en kort vila blev lång och när vi tillsist kände oss redo var det dags för kvällsmat. Vi begav oss till Uptown Bazaar igen, men då kl nästan blivit 21 hade flera ställen stängt igen. Så istället för tänkta rätter som zeppelinare(stora kroppkakor) så fick vi välja det som stod till buds, bra burgare. Vi tog oss sedan ner i gamla stan för att titta oss omkring och se byggnaderna upplysta på kvällen. Mycket fint och dagen vi skulle ta det lugnt vandrade vi återigen våra 15km. Men det var det värt och Vilnius är verkligen en trevlig stad. Idag var planen att hinna med en sista sak innan bussen skulle ta oss till Lettland. Besöka gamla KGB byggnaden. I denna finns nu ett museum som visar förtrycket och deporteringarna under den sovjetiska eran. Vi hängde nästan på låset när det öppnade kl 10 och vandrade omlring och fick lära oss mer detaljerat om landets senaste hundra år. Hur de blev självständiga, kom att ockuperas av Sovjet, som tvångsdeporterade om mördade, invaderas av Nazityskland som mördade 200.000 av landets judar (endast 8000 fanns kvar(Vilnius ska under en period i folkmun kallats Europas Jerusalem)), men också litauer, polacler och ryssar. Hur de senare 1944 ockuperades igen av Sovjet, massdeportaioner, partisankrigsföring, hur landet blir en del av Sovjet med en egen KGB avdelning. Mycket intressant och lärorikt då vi fick information på detaljnivå. Då Lettand och Estland har en likartad historia de senaste 100 åren och har museum också i deras gamla KGB byggnader så hoppar vi nog dessa framöver då vi fått mycket här. Det sista som vi gjorde på museet var att besöka källaren där KGB hade sitt fängelse, förhörsrum, rastgård och avrättningskällare. Kvar fanns skor, glasögon men också bilder på de som avrättats. En hemsk period i mänsklighetens historia som fick fortgå i över 50 år innan Sovjet kollapsade. Efter att ha gjort det sista åt vi sedan lunch, hämtade väskorna och begav oss till busstationen. Våra dagar här har varit riktigt bra, både idag och igår hade vi fantastiskt väder och Vilnius är en vacker stad. Många vackra byggnader, fasader, ett rikt restaurang och krogliv, kyrkor, historia, ja, allt jag hade kunnat önska. Har överträffat mina förväntningar och service och bemötande blir säkerligen bättre med åren. För just nu lever vad jag tror är mycket av det sovjetiska servicetänkandet kvar på många håll. Detta märks framförallt när vi varit i kontakt med folk ur den äldre generationen. Men de yngre har varit trevligare och staden har oväntat mycket häftig street art, nära till parker och låga priser på bra mat. Överallt dyker också Sverigebekanta butiker upp som Hästens, IKEA och en massa internationella kedjor. Landskapet utanför staden får mig som sydsvensk se bekant ut, ängar, lövskog och sjöar. Så vi är båda jättenöjda med vårat besök i Vilnius och ser nu fram emot vad Riga och Lettland kan erbjuda.

Tr
Senast aktiv - från Kuala Lumpur, Federal Territory of Kuala Lumpur, Malaysia