Resdagboken

Bekräfta andra med ordet Shalom

torsdag 2 maj 2019 Göteborg, Västra Götalands län, Sverige
  • 68 Visningar
  • 0 Kommentarer
Rapportera

Jag fick ett vykort av en vän en gång, där det stod ” jag önskar dig all världens rika välsignelser som bara Gud kan ge” Jag blev helt tagen och tänkte att det finns ju ingen bättre önskan än att få en önskan om rika välsignelser från Gud. När jag var barn, så tog vi alltid i hand när vi mötte de äldre och många hälsade med ordet frid, något som vi inte hör så ofta idag. Det är en fantastisk fin hälsning som vi barn skojade om, men som för mig idag har en djupare innebörd än ett kyrkligt hej. Jag önskar att vi på något sätt skulle kunna hitt tillbaka till att önska varandra Guds frid. Att vi får önska någon allt det bästa som kommer från Guds löften, att alla hans rika välsignelser och allt gott ska få följa med i livet till den vi möter. Det finns nog ingen större gåva från Gud än att få känna den djupa frid som bara Gud kan ge, och den önskar vi alla.

Joy och Happiness är underbara engelska ord för lycka och glädje / tillfredställelse, men har helt olika innebörd. Joy, är en konstant djup känsla av glädje, när du har frid med Gud och med dig själv. Happiness är beroende av omständigheter, en känsla som kommer och går, beroende på andra människor, saker, var du är och gör.

Min farmor sa alltid frid och hela hennes varelse var alltid så förnöjsam, hon hade inte så mycket men var alltid glad och tacksam. Hon hade frid över sig själv och över sitt liv och var nöjd med det hon hade. Hon jagade inte lyckan, för hennes inre glädje kom ifrån Gud och glädjen i att vara hans. Hon jagade inte bekräftelse utan bekräftade andra. Hon hade fred med alla människor runt omkring sig och hade inga brustna relationer. Hon hade en förtröstan på Gud och hans rike av frid och glädje kändes i det hus där hon bodde. När jag som 14 åring sov över hos farmor och farfar, så minns jag den lilla garderob där toan var, lukterna och moraklockan som slog varje heltimme. Men mitt starkaste minne av min farmors var hennes äkta och högljudda bön innan hon somnade i rummet intill, hennes längtan att alla skulle få uppleva Guds rika frid och Hans rika välsignelser.

Jag tillsammans med 80 kvinnor från skeppet Africa Mercy, var samlade till två dagar till retreat under helgen efter påsk. Temat för denna helg var: Shalom. Under dessa dagar så pratade vi om och tänkte mycket på ordet shalom och vad det egentligen betyder. Det första som jag tänkte på var ju att ordet tillhör judarnas hälsningsfras, att man vill önskar någon fred. Ordet är rikare än så och innehåller många andra mycket viktiga hälsningar och önskan är ju att människor vi möter ska få dessa gåvor från Gud. Ordet innehåller önskan om Fred / Frid i hjärtat men också önskan om frid med Gud, frid bland mänskliga relationer och mellan länder. Shalom önskar oss att vara hel och helad, fullständigt komplett som den skapelse vi är, uppfylld av Guds ande och hans rikedom, förnöjsamhet och belåtenhet för det jag har och för den jag är, harmoni, välbefinnande, en säker plats där man kan lita och förtrösta på Guds omsorg till vår själ, kropp och egendom.

Många gånger ser vi inte vad som väntar, men tänk att få önska varandra Shalom, en djup hälsning där Guds frid får vara tecknet på rätt beslut, där innebörden av ordet shalom kan förvandlar oss på djupet, en harmoni och glädje som bara kommer från Gud. Hans djupa önska om frid och shalom, utmanar oss att lämna kaos och ofrid och istället komma in i hans frihet och lycka. Det är friden som kallar oss till den plats som är rätt att vara, där vi kan tjäna och följa honom som är vår fridsfurste, Jesus kristus. 
Shalom / Anneli

Anneli Persson
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige
subscribe

Få uppdateringar via e-post

Ange ditt namn och e-postadress för att få ett mail när medlemmarna du följer uppdaterar sin resa.

Close

Logga in med Facebook

Glömt ditt lösenord? Bli medlem
Close

Bli medlem