A place to call home, Hemma igen!

fredag 10 maj 2019 Forshaga, Värmlands län, Sverige

Jag har varit hemma ett par veckor nu och jag har hunnit reflektera över min resa och hunnit vilat mycket. Det har varit skönt att komma hem igen, och jag har flera platser som kan kalla hem. När jag skrev på facebook att jag var hemma, så trodde någon att jag var i Västerbotten.. det kunde varit rätt, men nu är hemma i Göteborg :-). Under en viss tid är hemma också på skeppet.

Jag har varit några dagar hemma hos mina föräldrar och just nu är jag hemma hos min syster Desire. Vi har börjat se en serie som kallas, hemma igen, en austaliensk miniserie som heter”A place to call home”. Det är många saker som man tänker på när man kommer hem, men för denna gång så var det ju bara 4 månader som jag var borta. Det var en glädje att bli emottagen av en vän som hämtade mig på flyget och tre härliga vänner i Göteborg som hade en överraskning till mig senare på em.. när de knackade på, hade jag somnat och behövde skakas om innan jag var normal igen.. tog lite vatten i ansiktet. de hälsade mig välkommen genom att bjuda på mat och efterrätt på en Libanesisk restaurang (de vet att jag gillar det), det var så speciellt. Jag kom dit trött, med mina färgglada byxor och insåg att de afrikanska tygerna är väldigt annorlunda och passar liksom inte in i Sverige.. men de gav ett gott skratt och jag tror jag ska ha byxorna på mig fler gånger för dem är liksom glada:-) När jag kom hem efter denna härlig första dag, så la jag mig direkt och sov 12 timmar i sträck, jag hade tupplur efter tupplur de närmaste dagarna och sov långa nätter under flera dagar. Det är mycket sömn som antagligen måste tas igen och nu känner jag att krafterna är tillbaka. Glädjen (JOY) har varit där hela tiden. Jag tänker på orden, Joy och Happiness som är underbara engelska ord för lycka och glädje / tillfredställelse, men de har båda helt olika innebörd. Joy, är en konstant djup känsla av glädje, när du har frid med Gud och med dig själv. Happiness är beroende av omständigheter, en känsla som kommer och går, beroende på andra människor, saker, var du är och gör. Dessa veckor har jag känt Joy och det är underbart att känna sig frid.

Jag har reflekterat mycket dessa dagar och skrivit två rapporter om min tid på ögonoperation och mitt besök på en lokalt ögonklinik i Conakry. Det är fantastiskt att jobba på ögonoperation och arbeta i ett team som vi gör, där vi är helt beroende av varandra och kan inget göra utan varandra. Att känna chefernas stöd uppifrån och att känna att vi gör detta tillsammans som ett team är en skön känsla.
Jag har haft många nya sköterskor som har arbetat på ögonoperation och det som de flesta reflekterar över är den frid som finns i rummet och att de aldrig trodde de skulle älska ögon så mycket som de gjorde. Jag har haft sköterskor som hatade att jobba med ögon men som efter några dagars arbete, inte vill gå därifrån, det är så speciellt.
 Vi har haft lokala ögonläkare från Guinea ombord, som finslipat sina färdigheter tillsammans med Dr Wodome från Togo, som varit ombord många gånger. Dr Bah var tränad av Dr Wodome 2012. Han var ombord under en vecka i Februari för att få tips och finslipas som kirurg. Han är otroligt duktig och en av Guineas bästa kirurger. Idag är Dr Bah kirurg, läkare i ögonspecialist utbildningen i Donka sjukhuset i Conakry och han har lärt ut denna gråstarr teknik och tränar doktorer från hela Afrika, ca 10 läkare/ år. Dr Wodome var tränad ombord 2010 och har idag tränat över 50-60 ögonläkare till att bli bra ögonkirurger.
Dr Maxime var tränad 2012, också han en mycket duktig kirurg. Han har tränat många andra ögonkirurger i afrika, liksom Dr Bah. Det är fantastiskt att se att kunskapen fortsätter till andra, något som fyllde mitt hjärta med otrolig glädje och tacksamhet över allt arbete som Dr Glenn har lagt ner i att guida och träna andra kirurger. Vilken investering det är i att träna andra!

Dr Patricia hade gått sin ögonspecialist utbildning i Kamerun men aldrig utfört en ögonoperation innan hon klev ombord. Hon fick möjligheten att bli tränad ögon katarakt kirurg under 3 månader hösten 2018, ett mycket bra träningsprogram som Dr Glenn höll i. Jag var ombord då följde hennes framsteg. Hon var där varje dag under dessa månader och såg ca 300 operationer och utförde totalt 160 operationer självständigt. Hon kom ombord i mars och va då besättningsman och arbetade som ansvarig ögonkirurg. Hon gjorde ett fantastiskt jobb och hade nog det bästa resultaten av alla. Jag är så glad att fått möjligheten att följa Dr Patricia under denna tid och se hur mycket Mercy Ships träningsprogram inom ögon faktiskt betyder. Dr Patricia är 34 år, arbetar i Gaoura i Kamerun och är en framtidens stjärn kirurg. Hon kommer att vara mycket viktig för landet Kameruns ögonsjukvård.

Över 12000 ögonpatienter har blivit undersökta av ögonteamet och många har fått vidare hjälp med glasögon eller div behandlingar.. Runt 1100 patienter av dessa hade gråstarr och fick genomgå en ögonoperation ombord. 31 barn opererats för gråstarr, en fantastisk glädje att få se dem springa runt igen och leka, och de små barnen fokuserar blicken på din mamma när de ammar. Gud är god. Allmänna operation är fortfarande öppen och skeppet är forfarande kvar en tid i Guinea. De sista veckorna så är operation öppen för lite enklare operationer som inte kräver långa vårdtider.

Varenda gång som jag kommit hem, så har det varit med olika känslor, men denna gång har jag som sagt varit trött men glad att komma hem och möta min familj och vänner igen. Många återstår att mötas, men jag har tid att ses, reser inte ut till skeppet förrän den 26 Juli igen. Jag kommer va några dagar på Nyhemsveckan men även Lappis.. norrlänningar, vi ses där!.. Sen blir det Bygdeträskliden och Bygdeå i sommar -:)

Jag saknar förstås redan mina närmaste vänner ombord och några hejdå är svårare än andra. Något som jag har fått lära mig och inse är att Gud har kallat denna person ( som jag ska säga hejdå till) till en ny plats och uppgift. Gud håller hela världen i sin hand och har en annan överblick och han behöver redskap och människor runt omkring vår jord till att sprida hans rike.

Skeppet kommer att vara i Dakar, Senegal under nästa 10 månaders period, jag kommer att vara ombord delar av tiden och allt är inte helt klart ännu, men be gärna att Gud leder mig rätt och att jag få vara ombord i rätt tid då jag gör mest nytta.

Önskar er alla Guds rika välsignelser och djupa glädje/ Anneli

Anneli Persson