Snabbtåg

söndag 12 maj 2019

Nu är vi framme i Peking. Vi åkte snabbtåget från Shanghai. Resan tog ca 4,5 h men sträckan är densamma som Stockholm - Luleå.

Vi var på tågstationen i Shanghai i god tid innan avgång och det var väldigt intressant att sitta och titta på hur alla inhemska gjorde. Trots att det mesta står på krumeluriska och endast fåtal ord/siffror är på engelska klarade vi oss bra ändå och konstigt nog visste vi precis vad vi skulle göra när en läskig kinesisk vakt kom skrikande. Det var många som inte hängde med i vad som skulle ske men det gjorde vi. Vi skulle gå igenom säkerhetskontrollen.

På tåget satte vi oss tillrätta och fick en liten matpåse med iste/vatten, torkad limedränkta ärtor/majs och några kex. Tågvärdinna gick också runt och sålde diverse snacks.

Så mycket av den Kinesiska landsbygden fick vi dock inte se, tåget susade fram i 350 km/h och när vi väl lämnat stationerna började det regna.

Väl framme i Peking gick det också rätt smidigt att komma av tåget och hitta till taxikön. Den var dock inte smidig och det tog oss mer än en timma att komma först i kön och då hamnade vi i rusningstrafiken istället.

Incheckningen på hotellet gick bra och vi gick direkt och boka utflykt till muren och förbjudna staden/sommarpalatset. Imorgon blir det tidig uppgång för en promenix på muren. Det lilla vi har sett av Peking än så länge är att det inte alla är lika internationellt som Shanghai.

Lotta Tollén
Senast aktiv - från Peking, Kina