Are we gonna split hairs here?

måndag 13 maj 2019 Tallinn, Harju län, Estland

Efter att ha sett om Solo: a Star Wars story och någon skräckfilm som hette Happy Death Day på under den fyra och en halv timmar långa resan från Riga till Tallinn var vi till sist framme vid halv fem. En kort resa med spårvagnen tog oss från bussterminalen till stoppet Linnahall och därifrån en kort promenad precis innanför stadsmuren till hotell Rija Old Town. Hotellet ligger precis vid stora stadsporten och det stora runda tornet Tjocka Margareta. Vi installerade oss och då termometern visade över 20°C och solen strålade gav vi oss ut på stan. Första vi gjorde var att lämna gamlastan och bege oss mot tågstationen och Balti Jaama Turg, saluhallarna och restaurangerna. Dock kom vi när klockan passerat 18 en söndag så nästan allt var stängt. Det fick bli varsin kebabrulle i solskenet innan vi tog trapporna upp för Domberget. Uppifrån hade en fantastisk utsikt över det vackra Tallinn. Städerna vi besökt har verkligen skiljt sig åt, Tallinn känns mer medeltidsturistigt medan Riga var mer storstad. Samtidigt finns det såklart mer än Gamlastan i Tallinn också men tempot är lägre och service samt priser har lyfts ytterligare ett snäpp. På Domberget ligger en massa ambassader, parlamentsbyggnaden och såklart Alexander Nevskijkatedralen, som ryssarna byggde för att visa sin överhöghet. Vi letade oss ner för domberget och gick i mysiga små trappor, gränder längs den gamla stadsmuren. Längs muren finns torn och palissader som vi hoppas besöka senare. Vi vandrade söderut förbi fina kyrkor och ut från Gamlastan och stannade till vid minnesmärket över självständigheten för landet. Om jag inte minns helt fel var det just här jag sprang i mål för snart fem år sedan när jag haltande tog mig över mållinjen i Tallinn Marathon. Vi gick inåt Gamlastan igen och myste längs kullerstensgatorna och de vackra gamla pastellfärgade husen. Byggnaderna kring Rådhustorget var fulla av uteserveringar och på toppen av rådhuset står vindflöjeln Gamle Toomas, symbol för både staden och landet. Istället för någon av uteserveringarna gick vi på ett av stadens många Reval Cafe. Lite värme då det hade blivit kyligare och en öl satt inte dumt. Vi vandrade omkring ytterligare och såg massor av vackra hus, gränder, torn och murar. Svårt att bli bättre mottagen av en stad en kväll än att få uppleva den i vårig solnedgång. Måndagen begav vi oss istället norrut ut från Gamlastan till havet för att se på lite mer av landets senare historia. Första anhalt blev Linnahall, denna sten och betongkloss byggdes inför Moskva OS 1980 då vissa seglingstävlingar skulle hållas i Tallinn. Försedd med helikopterplatta och småbåtshamn står den nu och förfaller och bitar av den var avstängd. En ful koloss på en vacker plats som säkerligen kommer vara borta inom några år. Vi gick sedan längs stranden mot Patarei fängelset, en sjöfästning som sedan blev fängelse under kommunisttiden och som i dagsläget också till stora delar står och förfaller. Tyvärr gick det inte komma in och utforska då de faktiskt arbetar i en sektion med att göra ett museum. Vi var två dagar för tidiga för att besöka då det öppnar först på onsdag. Vi styrde istället kosan söderut och in i området Kalamaja. Området är up and coming i Tallinn gentrifieras allt eftersom. Många vackra trähus fanns här och när vi vandrat tillräckligt mot sydost kom vi till hipsterkvarteret Telliskivi vid stationen som vi besökte dagen före. Det blev lunch på Cafe Boheem, en crepe med hackad svamp och lök samt en öl och varm choklad. Söndagens värme var som bortblåst och lättare regnskurar kom också vilket gjorde att vi vandrat omkring i våra färggranna ponchos som vi införskaffat för Marockoresan i höstas. Efter att ha fått i oss lunch och värmt oss lite gick vi till Balti Jaama Turg, saluhallen. Den var nu öppen och vi kollade in de små butikerna med trendiga souvenirer, mat och annat. På övervåningen så var det mer secondhandbutiker och i vissa av detta kan man finna all man kan tänka sig från den sovjetiska eran och nazistiska ockupationen. Medaljer, ryska skolplanscher, uniformer, smycken, Stalinbyster, nazikoppar, Lenintavlor, Hitlerbilder eller varför inte en Waffen SSkylskåpsmagnet? Väldigt udda prylar som jag kan tänka mig får de svenska brunskjortorna att dregla liksom de diktatorkramande från vänstern. Det blev inga köp för oss utan istället vilar vi nu upp oss på hotellet inför kvällens äventyr.

Tr
Senast aktiv - från Helsingfors, Nyland, Finland