Sistaste etappen påbörjad...

torsdag 16 maj 2019 Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Det är inte lätt med alla dessa hotell. Såsom nämnt, igår bodde vi på 5te våningen, men matsalen var på 13de. En evinnerlig väntan på hissen upp (och sen ner), VM i tålamodsprövning för morgontrött Fia....  I ren ilska ville jag ge upp hissväntande och ta de där 8 trapporna upp... Det visade sig vara omöjligt då trappen var låst och endast fick användas i nödfall vid brand eller jordskalv! Ikväll bor vi på ett enklare hotell, men det beror på att hotellen i Kyoto är rätt dyra, eftersom Kyoto blivit väldigt poppis som turistort. Nåja, det gör inget för oss som är vana att bo betydligt skabbigare än så här (vi glömmer aldrig vandrarhemmet i Vancover eller truckerstället i Spanien, våra botten-napp...). Men när vi kom hem ikväll bad vi om nyckeln till rum 533. En bekymrad portier meddelade att den inte fanns där... Efter att ha gått igenom hans listor visade det sig att vi bor i 433! Med lite tur kommer vi ihåg det imorgon oxå eftersom vi ska bo är i hela två nätter.

Idag har vi alltså åkt tåg för sista gången - först schimpansen, nej förlåt - shinkansen, osså lokaltåg och förflyttat oss från Hiroshima till Kyoto. Kyoto var förr i tiden Japans huvudstad (mellan åren tidigt-nånting till 1868). Vi gick ut starkt med att äta lunch nånstans kring tågstationen. Vi + några andra hamnade på ett sushiställe där kockarna förberedde allt i mitten av restaurangen, la 1-4 bitar på en liten tallrik som ställdes på ett (långt) snurrande band som gick runt runt i en stor banan runt dem. Alla matgäster satt vid disken runt om och plockade bara de tallrikar man ville ha som swooshade förbi. Oftast fanns det förklaring vad det var på tallriken, men inte alltid. De allra flesta skyltar var på engelska, men inte alla. Det fanns tre olika sorters tallrikar - de blå-guldiga betydde lite dyrare, de vita med blå kant betydde "med wasabi" och de andra var bara "vanliga" (de två sistnämnda kostade lika mkt, d.v.s. 146 yen - typ 12 kronor). Sen komserivitrisen och räknade tallrikarna, skrev krumelurer på en lapp som man tog med sig till kassan och betalade. Kul och framför allt sjuuuuukt gott, även om jag inte orkade klämma i mig mer än 15 st, d.v.s. 8 olika sorters sushi.

Efter incheckning på hotellet blev det en promenad till Nijo-Jo Slottet som byggts på 1600-talet av den Shogun som enade Japan som vi känner till det idag (förutom Okinawa dårå). Kyoto var då huvudstad, men Shogunen kunde inte bo där p.g.a av hot och risk för att bli mördad men han ville ändå ha en boning i Kyoto, så han byggde en likadan som i Edo (nuvarande Tokyo) för att vara här ibland. Slottet har dubbla borgar. Först en mur runt allt och om allt skulle skita sig och de skulle bli anfallna och invaderade så fanns där en borg inne i borgen dit de skulle kunna fly och klara sig i ett halvår i alla fal, komplett med tjocka murar och vallgrav, så klart. Det roligaste var "säkerhetssystemet" i golvet i Shogunens hus. Det kallas "näktergalsgolv" eftersom när man gick på det i korridoren så klirrade och plingade det, lite som fågelsång. Det var gjort så att ingen (särskilt inte ninjor!) skulle kunna smyga sig på och mörda honom. Dennis visade mekanismen bakom det när vi var utomhus igen - såg typ ut som några rostiga spikar i mot träet - hur svårt kan det vara, liksom? :) Snillrikt, oavsett.

Därefter gick vi igenom mat-marknaden. Triljaders små butiker och stånd som sålde kött, skaldjur, grönsaker varav man knappt visste vad hälften var. Den var bara 500 meter lång... Där fanns en himla massa gångar med småbutiker i labyrinten, men resterande är ett projekt för morgondagen. Vi fick en stunds eget vimsande innan det var dags att ta taxi till kvällens middag, för de som valt att följa med på det, lite extra utöver programmet.

Det vi i Sverige kallar "kobe-biff", d.v.s. det där allra svindyraste köttet som kostar multum massa hemma, heter wagyu-kött i Japan (reservation för stavningen där). Det är in fact bara en av 73 (eller 78, minns inte riktigt) olika sorter som finns i samma kategori av nötkött som är framtaget på nåt speciellt sätt (vet inte riktigt vad det är med det, kanske kossorna får daglig massage eller nåt). Varje år hålls en tävling där bästa waygyu-köttet utses. Då detta uppkommit i diskussion tidigare under resan så hade Dennis ordnat så att vi som ville fick plats att käka det på en restaurang här dit oftast bara japaner går. Restaurangen drivs av Wada och Sakai, något av ett familjföretag. Bossen är kock-skolad i Frankrike och restaurangen är väldigt populär. De kör alltid med köttet som vunnit senaste wagyu-tävlingen, vilket i år är kött från Yamasaki (tror jag det var). Vi fick i alla fall en 7 rätters-meny med alla möjliga godsaker och det var kanske inte helt billigt (fast inte svindyrt kanske heller, vi betalde typ 750 kr per person. Plus dryck.), men.... köttet var gudomligt gott, och det kommer frå MIG som vanligitvis inte är särskilt förtjust i entrecote. Det bara smälte i munnen, mört som bara den... Sinnessjukt gott!

Vår fummel-förening kan ha fått sig en ny ordförande... Det priset får gå till Kenneth-Knatos idag. Vi återsamlades utanför marknaden för att åka taxi till middagsrestaurangen, en del väntande för att alla skulle komma tillbaka och sen var det ett himla sjå för Dennis the japanskspråkiga guide att springa omkring och förklara för alla taxibilar vart de skulle köra oss. Knatos var där till samlingen, sen gick han in i en affär för att köpa en väska och när han kom ut igen var alla borta!! Dock så av en slump träffade han en från vårt sällskap som INTE skulle med på middagen, fick sig lite internet, kommunicerade i vår rese-grupp och nån annan i sällskapet fotade av ett visitkort och skickade honom så han kunde ansluta i egen taxi, allt detta innan Dennis hunnit notera att han inte var där.

Imorgon är sista heldagen i Japan. Lite skruvat det där, hur det känns som att tiden gått sinnesjukt fort, samtidigt som det känns som att vi varit här ganska länge.
Men nu... sova sova säng säng säng!!

Sofia Henriksson
Senast aktiv - från Umeå, Västerbottens län, Sverige