Dry land is not just our destination, it is our destiny!

torsdag 16 maj 2019 Helsingfors, Nyland, Finland

Från att ha lämnat ett område som var under svensk kontroll under något hundraltal år var vi igår i hamn i Sveriges forna östra delar, som varit en betydande del av riket mycket längre. Vi tog spårvagnen från hamnen till Scandic Park där vi bokat vår natt. Direkt slogs vi av likheterna med framförallt Stockholm. Av de fyra länder vi besökt är Litauen och Lettland mer lika liksom Estland och Finland. Kanske inte så konstigt då de språkliga banden mellan de två olika paren är nära samt deras historia. Vi begav oss sedan ut på stan för att se vad Helsingfors hade att erbjuda. Det blev en massa statyer varav jag gissade ständigt fel då jag förutsatte att alla var Mannerheim. Vi kollade in domkyrkan och tog ett glas vin längs kajen nedanför Uspenskikatedralen. Vi ville ta en billig och snabb middag och gick därför till ett Unicafé, en kedja som drivs av universitetet och erbjuder överkomliga måltider för studenter. Detta var dock en miss då maten inte var någon höjdare. Också djupt besviken på hur lite jag fick använda svenska, visst är många skyltar och information också på svenska men befolkningens språkförståelse har nog blivit mycket sämre de senaste hundra åren. Vi vandrade omkring i stan och på Esplanaden innan vi kände oss färdiga för kvällen. Vi ville köpa med oss lite läsk till hotellet och kanske något med alkohol, men priserna var verkligen vansinniga. Visst är euron hög men att inte hitta en burköl under en tjuga ens på Lidl är illa. Kan inte minnas när jag var i en stad med så höga priser på i stort sätt allt senast. För även om hotell och mat kan vara dyrt i andra städer så kanske det är billigare med dryck och transport. I Helsingfors är verkligen allt dyrt. Vår sista resdag började med en utcheckning vid lunch och lämnade våra väskor i baggagerummet innan vi begav oss ut. Försa anhalt var tempelbergskyrkan, eller vad den heter, vi gick omkring den utanpå men bestämde oss inuti vid biljettkassan att den inte var värd att lösa biljett för. Istället tog vi oss ner mot torget vid saluhallen och tog båten över till Sveaborg. Smidigt med en lokaltrafiksbiljett över och Helsingfors bjöd även denna dag på strålande varmt solsken. Så det var härligt och vackert att åka ut i skärgården mot Sveaborg. Vi hoppade i land, tog oss varsin karta och började vandra. Fått återuppfriska minnet både gällande kapitulationen av Cronstedt, förlusten av Finland och landets historia därefter under dagarna. Detta gav vistelsen på Sveaborg ett mervärde och inte bara en bock i listan av besökta UNESCO världsarv. Kittade som vi var hade vi även med oss lite picknick som vi intog i solskenet. En underbar och vacker vistelse på den gamla svenska fästningen. Mycket mer än så skulle vi inte hinna med i Helsingfors, så vi tog oss till fastlandet, åt, hämtade väskorna och tog bussen till flygplatsen. Om vi hade haft ytterligare en dag på semestern hade vi lagt den i valfritt baltiskt land men inte i Finland. Finland var varmt och härligt men samtidigt nästan som hemma. I Vilnius hade vi kunnat besöka andra stadsdelar, i Riga hade vi kunnat åka ut till Sigulda och i Tallinn hade vi haft fullt upp med att upptäcka mer av staden. Det har varit en superlyckad resa och till min sambos förtretelse så har jag besökt fyra nya världsarv. En resa som verkligen gett mersmak för ytterligare besök i Baltikum. Vi har ätit och sovit bra på hela resan, runt 600-700 kr natten vilket inte blir mycket när man delar på det. Om jag likt de flesta tidigare av mina resor, rest själv, hade jag bott på hostel för att få lite socialisering. Vi blandade lokal mat och bra restauranger med japanskt, burgare och annat. Vi har druckit god öl och gott vin vilket båda var allra billigast i Litauen och blev dyrare i Lettland, nästan svenska priser i Estland för att säljas till vansinniga priser i Finland (tydligen har de ganska nyligen lagt på ytterligare någon alkoholskatt i Estland vilket gjort att priserna ökat, detta har minskat alkoholturisterna från Finland så de funderar på att ta bort skatten igen). Vi har haft tio spännande dagar med nya upplevelser, lärdomar och insikter i kultur och historia. Rekommenderar verkligen alla att besöka de tre baltiska länderna.

Tr
Senast aktiv - från Halmstad, Hallands län, Sverige