En konjak på balkongen innan stadsvandring
En konjak på balkongen innan stadsvandring

Äventyret kan börja!

söndag 9 juni 2019 Batumi, Georgia, USA

Sitter på en liten balkong i Batumi gamla stad och summerar dagens händelser. Vi har hunnit till en liten turkisk restaurang och fått oss en soppa, samt inhandlat lite "sliskig" baklava till kvällens kaffe. Egentligen är vi ganska utpumpade, trots att vi inte gjort något förutom att vänta!
Hela denna dag har bestått i väntan på att komma i hamn, bli kollade av tullen (för tusende gången) och väntan på ett av färjans bildäck att få köra iland. Lossningen startade kl 14.00 och var klar strax före 17.00. Under stor del av den tiden stod vi i dieselrök på bildäcket.
När jag glad i hågen till slut körde av färjan, rusade en tullare fram och skulle kolla passet, trots att det gjorts på färjan ett par timmar tidigare. Jag hann köra förbi, och Arne övertygade tullaren om att jag var svensk, så jag slapp vända tillbaka.
Generellt kan man säga att Ukraina är ett kaos av kontroller och dokument. En ukrainare tittade på mig, när jag klagade och sade ironiskt: Välkommen till Ukraina! Georgierna har ju samma sovjetiska arv, men man får det intrycket att här går det lite "lättare". En Ukainsk tulltjänsteman skulle aldrig ha släppt genom mig utan att fått se på passet.
Jag har kommit på en metod att mjuka upp tullarna lite. När dom tittar i passet och sedan på mig, säger jag: Vacker och mycket gammal! Då hajar dom till, tittar i passet och pressar fram ett litet förläget leende!
Hotellet ligger mitt i den gamla delen av Batumi som är livligt frekventerad av turister. Här är också merparten av alla restauranger turkiska. Efter hårda förhandlingar har vi lyckats få hotellet att servera frukost 07.30, istället för 09.00. Vi har en lång dag framför oss i morgon, då vi skall köra upp i Kaukasus till Ushguli, som är ett av Europas högst belägna byar. Natten tillbringar vi i Mestia, en annan berömd bergsort inne i Kaukasus, för övrigt strax söder om Elbrus!
Nu sänker sig skymningen över Batumi, Arne slamrar med kaffekopparna och de goda baklavorna skall avnjutas i den ljumma sommarkvällen! I bakgrunden hör jag böneutroparens klagande sång från den intilliggande minareten ….

Lars-Erik Holmberg
Senast aktiv - från Kuhmo, Finland
Kommentarer
Postat av Knut l

Ja det krävs sega gubbar.. 😎