Nästan färdigpackad och högst oplanerad

måndag 10 juni 2019 Stockholm, Stockholms län, Sverige

Så närmar det sig. Kl 16:15 på fredag så kommer jag ge mig iväg på en liten tripp jorden runt. En resa jag velat göra så länge jag kan minnas. Som barn köpte jag mängder med böcker på second hand, de flesta av dem med äventyrstema (och deckare som hade rosa sidor längst bak med ett mer naket tema. Dessa läste jag dock bara en eller två sidor av innan intresset snabbt falnade då det varken var något flyplan eller mysteriskt mord nämnt ännu och heller inte verkade vara i annalkande). Jag slukade Bigglesböckerna. Allt med äventyr och resa gick ned. Det legendariska  året 1994 sändes programmet "Jakten på den röda rubinen" där ett gäng lyckligt lottade barn tillsammans med sina föräldrar skulle resa runt i hela världen med målet att först lägga vantarna på den röda rubinen. Jag kommer inte ihåg vad det var för pris men jag utgår från att det var en enorm geleråtta likt den i Sofie-i-propp (Jag vill flika in ett stort tack till Mårten Britse för att jag fick smaka på råttan han vann efter en hård fight vid yxkastningen när vi deltog i programmet). Men det jag minns starkast är hur avundsjuk jag var över deras resa. Det var ju precis som i böckerna! Tyvärr gick den bara i en säsong så jag fick aldrig chansen att släpa med mamma och pappa på ett liknande äventyr. Men nu beger jag mig. Iväg på strapats. I och för sig ensam utan mamma och pappa. Första anhalten är Johannesburg. Sedan vidare till Sydamerika följt av Sydostasien med destinationen Peking och Transibiriska järnvägen för att sedan komma hem till Svea rike igen. Mycket lite är planerat men har iallafall köpt Lonely Planets "The World: A Traveller's Guide to the Planet" då den kändes passande för ändamålet. För den som är intresserad så kommer jag så försöka att frekvent ge livstecken (så att man kan ge mamma lite sinnesfrid) genom att skriva här.

Jag kommer antagligen inte hitta någon röd rubin i slutet av resan, men kommer iallafall följa i barnens fotspår vars resa jag en gång betraktade med avvund. Förväntar mig dock att någon bjuder mig på en geléråtta när jag kommer hem.

Henrich Harder
Senast aktiv - från Johannesburg, Gauteng, Sydafrika