Äntligen sol!!

måndag 10 juni 2019 Kotor, Kotor Municipality, Montenegro

Vi lämnade Europas regnigaste stad Cetinje, med en årsmedelnederbörd som är 10 gånger mer än Sveriges, och anlände till kusten där solen och värmen äntligen valde att komma till oss!!

Vår första dag i Kotor var dock molnig och tur var väl kanske det. Från gamla stan kan man klättra en slingrig väg upp längs bergsväggen till ett gammalt fort som använts för att försvara staden. Vattenflaskorna blev dyrare ju högre upp vi kom. Svetten lackade. Barnen kivades om vattendropparna. Men utsikten var fantastisk. Så läckert när berg möter hav!
Och så vackert när försommarblommorna pryder stenväggarna!!

På väg ner från berget ser vi en katt som stelnat i en spanarposition uppe på stenräcket. Vi närmade oss försiktigt för att se vad han spanade på. I branten låg en stor orm och solade. Katten hoppade ner och smög runt. Vi följde med spänning jakten. En mager liten katt och en rätt så stor orm, hur skulle det sluta? Ormen stirrade. Katten lystrade. Plötsligt hoppar katten upp i en annan riktning. Nöjd och stolt kommer han ut och visar upp sitt byte. En ödla. Tappar greppet om den. Ödlan for iväg som ett skott mellan Arvids ben och katten efter. Vi lämnade dem på berget med en skrattande, adrenalinstinn son.

Gamla stan med sina gränder var fint upprustad sen jordbävningen tack vare att den blivit utsedd till UNESCO världsarv. Malte var som en kalv på grönbete när han äntligen släpptes ur bärselen och fick härja loss på ett av alla fina torg. Han roade matgästerna på restaurangerna som kantade torget. Upp och ner för en ramp som ledde till en kyrka sprang han och orerade för sig själv.

Vi bodde i en mysig liten lägenhet en bit från gamla stan. Med en balkong med fantastisk utsikt. Och en fin pool till barnens lycka. Vid vår del av strandpromenaden låg dessutom flera schyssta restauranger. Bukten gästades nästan konstant av stora kryssningsfartyg. Fanns inte direkt några bra platser för havsbad men det är ju inte heller platsen känd för.

En av dagarna tog vi en båttur till grannbyn Perast. Fick lära mig att detta inte är en fjord ty fjordar ska vara skapade av glaciäris, denna bukt hade kommit till stånd via tektoniska rörelser. Var läckert att se de svarta bergen från havet. Så karga, så ogästvänliga. Medan byarna med sina vita kalkstensbyggnader ser så inbjudande ut. Perast var en väldigt söt liten stad. Känd för sina duktiga sjömän. Utanför staden låg två små öar. Vi fick besöka "Lady of the rocks". Ön var uppbyggd av stenar som människor kastat dit över ett vrak. Idag står där en kyrka och en gång om året har ortsborna en ritual då de åker ut och kastar stenar där för att bevara ön.

Till barnens stora glädje höll vi oss sen en dag "hemma" vid poolen och badade och spelade kort innan det var dags för ometablering. 😊

Soliga hälsningar från Kotor!! 🌞