Kaukasus
Kaukasus

Egenomliga stentorn och mycket lera!

måndag 10 juni 2019 Mestia, Georgia, USA

I morse lämnade vi Batumi i strålande sol och +25 grader. Rutten gick efter kusten upp till hamnstaden Poti och därifrån till Mestia/Ushguli via Zugdidi. Från Den senare orten styrde vi mer eller mindre rakt in i Kaukasus med riktning mot Elbrus, Europas högsta berg liggande i Ryssland. Totalt omfattade rutten 36 mil, uppdelade så att en tredjedel på bra vägar, en tredjedel på hyfsade vägar och resten gränsade ibland till offroad!
Framme i Mestia hittade vi lyckligtvis en bensinmack, annars hade vi tvingats avbryta rutten där. Inne i Kaukasus myllrar det inte av bensinpumpar, men får ibland lita på turen.
Från Mestia stratade vi sista deletappen mot Ushguli, Europas högst belägna fasta bosättning på över 2500 meters höjd över havet. Dit var det 4 mil och de 2,5 första gick som en dans, men sedan fick vi erfara hur vårfloden i bergen kan nära nog spoliera befintliga vägar. Allt fler och allt besvärliga passager av vatten och lerhål gjorde resan mer än spännande. Leran i Kaukasus blir som såpa när den blandas med lite vatten, och till slut fick vi ge upp, bara 5 kilometer från målet. Eftersom vi var nersmetade av lera, stannade vi på hemvägen vid en "vattenövergång" och tvättade oss nödtorftigt rena.
Under den senare delen av rutten såg vi överallt den mystiska stentornen som den urtida befolkningen byggd som skydd vid krig och möjligtvis också vid laviner och översvämningar. Det är visst bara i denna del av världen som man kan se dessa byggnader.
Framme vid vårt hotell i Mestia, Svaneti, möttes vi av en strålande glad och trevlig värdinna. Motorcyklarna fick köras in på gården, som också var en uterestaurang. Vi hade förbeställt middag, och frågade när den skulle serveras. Klockan 20.00 blev svaret, vilket att vi hade 2.5 timme på oss att duscha och ta en jägermeister!
När vi kom ner till middagen höll vi på att falla baklänges! Ett stort bord var fyllt av mat (soppa, sallader, kyckling, laxöring, ost och bakelser). Jag hade i smyg frågat värdinnan om det gick att få fisk, och fisk fick vi! Det blev ett fullständigt frosseri som avslutade med kaffe och en annorlunda sysselsättning. Tre stora kaukasiska vakthundar envisades med att tränga sig in på restaurangen när tillkommande gäster inte var snabba nog att stänga grinden. Värdinnan hade fullt upp med att locka ut dem med våra avgnagda kycklingben.  Hundarna var stora och hungriga, men oändligt snälla.
När mörkret föll och kylan från bergen kom krypande, då kröp vi till kojs. Ingen rapportskrivning kunde ske eftersom WiFi tydligen också lagt sig.
Vår dag i bergen har varit fantastisk, ända upp till 33 grader varmt, kul vägar och enastående vyer. Dessutom har vi träffat en israelisk biker, och det gör man inte varje dag …

Lars-Erik Holmberg
Senast aktiv - från Kuhmo, Finland
Kommentarer
Postat av Knut l

Ja spänningen är hög.Arne du skulle haft väghyvlen i stäĺlet. Lycka till.